Eens horen wat Gerrit morgen denkt, als die wakker is.
Ja, ik ben wakker, wrijf me de ogen uit en zie ik dit. Het kan niet op he.
Eerst even foto's van Orchis simia.

Als je naar deze plant op Kreta kijkt valt op hoe compact de groei is. De aparte bloemetjes staan dicht opeen, terwijl de groei van de planten van Kris veel losser is.
Nu komen beide (militaris en simia) gezamenlijk in dezelfde habitat voor (Landwehr) Orchis simia is een zeer constante soort, schrijft hij. Met een zeer geringe variabiliteit. Maar dan gaat hij verder en zegt:'De bastaarden van O.militaris en O. simia scheppen wel enige verwarring.
Gezien de verschillen in habitus van de twee soorten zou ik pleiten voor O.militaris, maar een kruising is evengoed mogelijk.
Er is onvoldoende zicht op de individuele bloemetjes op de foto's van Kris, maar wat ik met mijn slechte ogen zie, komt geheel overeen met de beschrijvingen van Landwehr over O.militaris. 'De sepalen vormen met de petalen een gesloten helm, die aan de buitenzijde licht grijsviolet is ofzilverwit." "De toppen van de puntige sepalen zijn niet verenigd, maar zijn vrij of wijken uiteen."
Ik moet nodig eens op excursie daar in Belgenland, tjonge wat een rijkdom, hoewel de laatstgevonden in DL of L. of Fr. staan.