Cultuur versus natuur

Gestart door Kris De Raeymaeker, 17 juni 2014, 22:42:44

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 juni 2014, 20:45:40
Sinds die tijd liet deze plant me niet meer los. Terug in België kon ik 2 exemplaren bemachtigen op de open deur bij Ger. Ik zocht een plekje uit in de rotstuin waar de grond wat rijker en vochtiger was. Ik had ze immers zien groeien in China in de natte vette klei . Een andere plant hield ik in pot. Geen van beide planten kon ik lang houden. De plek in de rotstuin was waarschijnlijk nog te droog en te warm. Weer later plantte ik er eentje in een vijvermandje en zette hem net als onze inheemse Caltha weg maar dat werd ook niks .  Ik kocht opnieuw een exemplaar aan en deze keer ging hij het peatbed in. Op het laagste punt en geklemd tussen een altijd vochtige turfblok en een koele granietsteen. Het plantgat werd verrijkt met vette klei. En ik kreeg de plant een eerste keer in bloem maar het formaat van de bloemen viel me tegen. Ik kreeg deze plant nog is in bloem maar de bloemen werden zowaar kleiner ipv groter. Uiteindelijk heeft ook deze plant het loodje gelegd.
Vorig jaar kon ik weer een paar kloeke planten bemachtigen en deze keer zette ik er eentje op de grens van de vijver en de tufarotstuin. Als het water te hoog komt in de vijver krijgt hij het erg nat want de vijver is technisch niet helemaal goed geconstrueerd. Er zitten een paar kleine foutjes aan waardoor er bij te hoge waterstand af en toe wat water wegsijpelt.  Maar soms komt hij ook droger te staan.
En nu staat hij voor de eerste keer te schitteren. De bloemen blijven niet zo laag als degene die op 4000m hoogte groeien maar de plant ziet er toch niet slecht uit vind ik zelf. Enfin dat mogen jullie zelf oordelen.     

Die probeerde ik ook al eens in mijn smeltwatertrog, maar dat was geen succes.
En ja zeker, Kris, hij ziet er meer dan schitterend uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 juni 2014, 00:16:32
Mooie foto's van die M. punicea in het wild, Kris. Zo te zien staat daar echter nog heel wat op die helling, 't lijkt er wel een botanische rotstuin. Wat zijn die geel en die paars bloeiende planten, bijvoorbeeld?

Merci Frankie. Jawel , vooral de Balang Shan was een echt paradijs voor de liefhebber. Per vierkante meter stonden er tal van interessante planten. 
De gele en  paarse dat zijn ook "Meconopsissen" Frankie .De gele is M. integrifolia. De paarse zou ik even moeten spieken. We hebben verschillende paarse gezien tijdens de trip. Het zou lancifolia kunnen zijn.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Best wel een meer dan aardige soort, ik had er trouwens ook helemaal geen vermoeden van dat dit bestond, tot ik ook het artikel van José had gelezen.

Voor onze reis naar China had ik er ook geen pap van gegeten Frankie. Toen ging er een wereld voor me open. Met deze topic wil ook aantonen dat het zien van planten in het wild van grote invloed kan zijn in de verderzetting van onze hobby.   
Het artikel van José is een dijk van een artikel wat we nog meermaals opnieuw zullen lezen/raadplegen en wat mensen zal aanzetten tot het proberen van deze schoonheden in hun tuin.   

Kris De Raeymaeker

Ik heb eens een paar keer één of andere blauwe geprobeerd, maar dat was niet veel soeps. Toch nog maar eens dat fameuze artikel goed lezen.

Ik denk dat het bij jou nog iets beter moet gaan dan hier in het binnenland Frankie. Het is bij jullie toch een ietsje minder warm in de zomer en er is iets meer wind die van zee afkomt. Dus ik kan je aanraden om het te proberen.
Probeer maar eens de mandjes-methode zou ik zeggen ....(wel op een koel plekje !)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 juni 2014, 12:24:16
Met deze topic wil ook aantonen dat het zien van planten in het wild van grote invloed kan zijn in de verderzetting van onze hobby. 

Andere doelen van deze topic :
- Wat kunnen we leren van de omstandigheden in de natuur ? En wat kunnen we er van gebruiken in cultuur.
- Zijn die planten wel altijd te kweken in cultuur ? Hoe zien de planten er hier uit tov de planten in de natuur....
- Hoe vaak worden we misleid .......Neem nu onze Meconopsis . Staat op een stenige helling in de volle zon ginder in China. Maar bij ons moeten ze op de koelste plek in de schaduw en in een heel voedselrijke grond.
- Zijn er ook planten die we nooit zullen kunnen kweken bij ons ?
- Waarvoor doen we het ? Heeft het zin , er bestaan zoveel makkelijke rotsplanten

etc.....etc.........etc.......   

Allan Krijgsheld

Wat een mooi verhaal, gelukkig wel met een happy end, want ik vind het erg knap dat je de Meconopsis in bloei hebt gekregen.

Wat is het verschil tussen natuur en cultuur? De natuur is perfect, deze is goed zoals het is. De foto's uit China laten dat erg goed zien. Juist omdat de natuur perfect is, proberen we het in onze tuin na te bootsen. We willen een stukje perfectie bezitten.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Allan Krijgsheld op 22 juni 2014, 14:22:08
Wat een mooi verhaal, gelukkig wel met een happy end, want ik vind het erg knap dat je de Meconopsis in bloei hebt gekregen.
Wat is het verschil tussen natuur en cultuur? De natuur is perfect, deze is goed zoals het is. De foto's uit China laten dat erg goed zien. Juist omdat de natuur perfect is, proberen we het in onze tuin na te bootsen. We willen een stukje perfectie bezitten.

Het is een juiste bemerking Allan , we willen die perfectie van de natuur ook in onze tuin hebben ......En dat lukt natuurlijk niet zomaar. Soms haal je al eens een bescheiden succesje maar heel dikwijls blijft het bij goed bedoelde pogingen. En toch doen we voort .....Waarom ? 

Kris De Raeymaeker

Uiteraard heb ik nog een paar andere pijlen op mijn boog......anders had ik deze topic nooit opgestart ......
Toch hoop ik ten gepaste tijden nog wat gezelschap te krijgen in deze topic. Zou wel leuk zijn .

Frankie Wulleman

Enkele jaren geleden zag ik de meest compacte planten van Campanula thyrsoides in het Oostenrijkse Noord-Tirol, op een alm. Prachtig als je zoiets ziet op de groene mat in de vrije natuur: een lage kolfvormige bloemstengel, amper 15 cm hoogte, echt wel een opvallende plant.
Ikzelf probeerde hem nog niet in de tuin en zal dat ook niet doen. De reden: in cultuur behouden deze prachtplanten niet hun compacte vorm en groeien uit tot een 'verschrikking' van 60-70 cm hoog. Ik ga ze dan liever gadeslaan in het wild. Dat zijn dan zo van die planten waar je beter niet aan begint.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 juni 2014, 21:41:02
Enkele jaren geleden zag ik de meest compacte planten van Campanula thyrsoides in het Oostenrijkse Noord-Tirol, op een alm. Prachtig als je zoiets ziet op de groene mat in de vrije natuur: een lage kolfvormige bloemstengel, amper 15 cm hoogte, echt wel een opvallende plant.
Ikzelf probeerde hem nog niet in de tuin en zal dat ook niet doen. De reden: in cultuur behouden deze prachtplanten niet hun compacte vorm en groeien uit tot een 'verschrikking' van 60-70 cm hoog. Ik ga ze dan liever gadeslaan in het wild. Dat zijn dan zo van die planten waar je beter niet aan begint.

Een pracht van een plant Frankie ! En als hij 60 cm hoog wordt in cultuur zou ik er ook niet aan beginnen......Maar ik heb meestal ook dat naïeve maar ook dromerige , vastberaden en doordrijvende tikje dat ik het wel minstens 1 keer zou proberen..........Ook tegen beter weten in. Soms vind ik dat net de uitdaging , de natuur zo kort mogelijk benaderen ....Maar je hebt gelijk hoor , een waarheid als een koe........sommige planten kan je maar beter bewonderen in de natuur dan er hier energie in te stoppen.

Luc Gilgemyn

Die trok ook ooit mijn aandacht in het "wild" Frankie en ik heb hem wel eens geprobeerd uit zaad - zo'n 3-4 jaar geleden.
Het resultaat zie je hieronder - wel niet zo compact als in de natuur, maar in de tuin was het echt geen "verschrikking" van 60-70 cm hoog - de planten werden "amper" 25 cm hoog.
[attach=1]

[attachimg=2]
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 juni 2014, 08:31:55

Die trok ook ooit mijn aandacht in het "wild" Frankie en ik heb hem wel eens geprobeerd uit zaad - zo'n 3-4 jaar geleden.
Het resultaat zie je hieronder - wel niet zo compact als in de natuur, maar in de tuin was het echt geen "verschrikking" van 60-70 cm hoog - de planten werden "amper" 25 cm hoog.
[attach=1]

[attachimg=2]

Awel kijk, ik dacht dat die hoger werd in cultuur, maar de mooie, compacte vorm zoals in de natuur heeft hij toch niet echt.

Kris De Raeymaeker

Ok , niet zo compact en wat minder dicht van bloemstengel met minder bloemen....
Maar toch nog altijd aardig. En in de natuur zullen ook niet alle planten er uit gezien hebben als op de foto van Frankie.
We laten ook altijd de meest extreme zien ....Dus een voorzichtige conclusie : als we zaad zouden kunnen verzamelen van de plant die Frankie toonde en we kunnen nog wat sleutelen aan de condities hier dan is er misschien wel een mooie plant van te kweken ?   

Frankie Wulleman

Inderdaad, Kris, niet alle C. thyrsoides zijn zo compact, deze planten zag ik op de Furkapas in Wallis, en die zien er toch wel wat 'flinker' uit dan die uit Noord-Tirol.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 juni 2014, 21:37:40

Ok , niet zo compact en wat minder dicht van bloemstengel met minder bloemen....
Maar toch nog altijd aardig. En in de natuur zullen ook niet alle planten er uit gezien hebben als op de foto van Frankie.
We laten ook altijd de meest extreme zien ....Dus een voorzichtige conclusie : als we zaad zouden kunnen verzamelen van de plant die Frankie toonde en we kunnen nog wat sleutelen aan de condities hier dan is er misschien wel een mooie plant van te kweken ?
Je hebt ongetwijfeld gelijk Kris.
Het exemplaar op de foto's bij mij staat eigenlijk nog in een vrij stevig mengsel - wellicht is het eindresultaat wat compacter als hij in wat "magerder" compost belandt.
Harelbeke-West-Vlaanderen