Cultuur versus natuur

Gestart door Kris De Raeymaeker, 17 juni 2014, 22:42:44

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Toen ik enkele jaren geleden Ranunculus alpestris zag in de vrije natuur heeft de aanblik van die prachtplant me niet meer losgelaten. De hagelwitte bloempjes amper enkele cm boven een compact polletje zijn een lust voor het oog.
Ik probeerde de plant in mijn vochtige smeltwatertrog maar dat is nooit een groot succes geweest.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Sinds dit voorjaar heb ik echter een nieuwe plant en die staat in een zeer luchtig mengsel van bijna zuivere vulcakorrel. De plant doet het uitstekend en maakt al het hele jaar door bloemen aan. Ik denk dat deze ranonkel dan ook een voorkeur heeft voor een vochtig en zuurstofrijk medium. De plant bloeit zeer lang door, en de bloemen lijken zelfs nog wat groter te zijn geworden dan tijdens de zomer en voorjaar.

Ik weet het, het is nog niet dezelfde aanblik als in de natuur, maar ik ben toch al ruim tevreden. Als ik nu nog wat zaad kon winnen...

Frankie Wulleman

Deze zomer zag ik in Oostenrijk dit supercompact exemplaar. Dat is dan toch nog wat anders als wat ik heb thuis. Het is echter de enigste keer dat ik zo'n compact exemplaar heb gezien.

Bert Stegeman

mooie foto Frankie.
Ben eigenlijk benieuwd naar de andere foto's.
Ga je nog een prachtig vakantie verslag maken?

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op 31 oktober 2015, 23:34:37
mooie foto Frankie.

Merci Bert. Ja, ik heb wel nog 't één en 't ander zitten. Ik heb me nog eens lekker laten gaan deze zomer. Mocht er voldoende interesse zijn, kan ik later op het jaar nog wel wat plaatjes tonen. Alvast deze kleine teaser in bijlage. Het is één van de talrijke sites die ik heb bezocht in de alpen. Misschien herken je wel deze legendarische berg. Ik heb er alvast memorabele herinneringen aan...

Luc Gilgemyn

De Großglockner ziet er nog steeds goed uit Frankie !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 november 2015, 00:02:10
Citaat van: Bert Stegeman op 31 oktober 2015, 23:34:37
mooie foto Frankie.

Merci Bert. Ja, ik heb wel nog 't één en 't ander zitten. Ik heb me nog eens lekker laten gaan deze zomer. Mocht er voldoende interesse zijn, kan ik later op het jaar nog wel wat plaatjes tonen. Alvast deze kleine teaser in bijlage. Het is één van de talrijke sites die ik heb bezocht in de alpen. Misschien herken je wel deze legendarische berg. Ik heb er alvast memorabele herinneringen aan...

Inderdaad een prachtig exemplaar van R.alpestris Frankie , ja in de natuur zie je wel vaker alles op zijn mooist . De omstandigheden daar zijn dan ook niet (moeilijk)na te bootsen in onze tuinen .
Natuurlijk kijken we wel met veel interesse uit naar meer van deze prachtige beelden ......... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Ik reis weer mee Frankie.
Ik denk dat ik zelf mijn verhaal van afgelopen zomer in Frankrijk ergens in December begin.
lekker met de koude dagen terug denken aan die warme en mooie periode.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 november 2015, 09:10:15
De Großglockner ziet er nog steeds goed uit Frankie !  ;)

Jawel Luc, zijn typische witte sneeuwkap siert hem nog altijd.

Frankie Wulleman

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op  1 november 2015, 17:53:28
Ik reis weer mee Frankie.
Ik denk dat ik zelf mijn verhaal van afgelopen zomer in Frankrijk ergens in December begin.
lekker met de koude dagen terug denken aan die warme en mooie periode.

Ah, Frankrijk, waar en wanneer ben je er geweest?

Bert Stegeman

Afgelopen zomer 4-8 tot 14-8.
In het zelfde gebied als voorgaan de jaren in Les Menuires.
naar mijn idee wel enkele nieuwe planten gezien.
maar dat komt nog in het verhaal

Cor van Kapel

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 oktober 2015, 18:22:37
Sinds dit voorjaar heb ik echter een nieuwe plant en die staat in een zeer luchtig mengsel van bijna zuivere vulcakorrel. De plant doet het uitstekend en maakt al het hele jaar door bloemen aan. Ik denk dat deze ranonkel dan ook een voorkeur heeft voor een vochtig en zuurstofrijk medium. De plant bloeit zeer lang door, en de bloemen lijken zelfs nog wat groter te zijn geworden dan tijdens de zomer en voorjaar.

Ik weet het, het is nog niet dezelfde aanblik als in de natuur, maar ik ben toch al ruim tevreden. Als ik nu nog wat zaad kon winnen...
Volgens mij toch al een knappe prestatie, de aanhouder wint ((3 ((14