Campanula rotundifolia farchica "Johundheim"
Ik kan over deze Campanula niets vinden, dus ik houdt vooralsnog de naam aan die op het etiketje staat. Overigens een heel mooi klein ding.....
Ik denk dat je hier te doen hebt met een typisch geval van slecht geschreven etiketten misschien wel over een paar kwekers heen, Peter.
Ik denk dat je hier te doen hebt met Campanula rotundifolia arctica 'Jotunheimen'
Dat is een vorm die door Hendrik Zetterlund in het Jotunheimen gebergte in centraal Noorwegen is gevonden.
Hier vind je er alles over : http://www.alpinegardensociety.net/plants/plant-portraits/Campanula+rotundifolia+ssp+arctica+Mount+Jotunheim/87/
Peter , Luc
Ik heb hier Den nya nordiska Floran, van Bo Mossberg en Lennart Stenberg, daarin wordt C. rotundifolia
arctica 'Jotunheimen' niet genoemd. Ik lees in de publicatie die Luc aanhaald dat deze soort in 1990 in de VS werd geïntroduceerd en in 1997 in de UK. Mijn Floran is een uitgave van 2010 en rept daar met geen woord over. Andere publicaties dan van de AGS kan ik van deze soort niet vinden.
Nog iets waarom ik twijfel; Op Peter's foto zie ik iets van uitlopers met aan het einde een rozetje waaruit de bloemsteel groeit. Op de foto uit de AGS-publicatie meen ik meer een kussenvormende plant te zien.
De plant op Peter's foto is nog een jong exemplaar zo te zien. Wat ik daar op aan blad zie lijkt inderdaad op dat van de AGS-publicatie (maar dat is een veel oudere plant naar ik aanneem) en komt in mijn Floran overeen met C. rotundifolia ssp. groenlandica (die als zodanig ook wordt vernoemd in een publicatie van Kew 2007 en de Flora of North America uit 2011, waardoor ik niet de indruk heb dat het hier om een syn. gaat).
Misschien dat Peter nog een een foto van de zijkant van zijn plant kan nemen.