Auteur Topic: Bloei September-Oktober 2014  (gelezen 21863 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei September-Oktober 2014
« Reactie #75 Gepost op: 12 oktober 2014, 21:03:32 »
2 x elektrisch blauw:

Gentiana 'Eugen's Allerbester'
en Delphinium pylzowii

Hele leuk ridderspoortje, Wim, mocht je daar wat zaad van over hebben, indien hij er maakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #76 Gepost op: 12 oktober 2014, 21:05:00 »
De bloei in de tuin neemt nu snel af, deze Scuttelaria 'Texas Rosea' maakt nog wat bloemen. Elk jaar weer een echte bloeikampioen.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #77 Gepost op: 13 oktober 2014, 09:01:06 »
Ik had nog foto's beloofd van Gentiana farreri Silken Star group - hier zijn die dus - nu nog erin slagen om hem ook in leven te houden...  --7

Waanzinnig mooie gentiaan is dat, Luc, hopelijk slaag je er in hem in de tuin te laten gedijen.

Waanzinnig mooi vind ik een passende omschrijving Frankie - hij heeft een soort blauw dat ongeëvenaard is in "rotsplantenland" - als hij nu nog wat inschikkelijk is om zich hier te vestigen ben ik een heel happy gardener !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #78 Gepost op: 13 oktober 2014, 09:15:25 »
Ik had nog foto's beloofd van Gentiana farreri Silken Star group - hier zijn die dus - nu nog erin slagen om hem ook in leven te houden...  --7
Ik vraag mij af hoe die kwekers er in slagen om zoveel bloemknoppen op een plant te krijgen. Daar moeten we toch eens naar informeren.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #79 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:32:00 »
Ik vraag mij af hoe die kwekers er in slagen om zoveel bloemknoppen op een plant te krijgen. Daar moeten we toch eens naar informeren.

Ge zijt niet den enige Luc , al moet ik zeggen dat Gentiana 'Braemar ' er hier ook heel veel heeft geproduceerd ....
Omdat ik vermoed dat deze soorten wel van voeding houden heb ik dit jaar eens geprobeerd om vanaf het late voorjaar/zomer tot net voor de bloei af en toe wat te voeden met orchideeën voeding. Voor 'Gorau Glas ' heeft het alleszins niet geholpen voor een aantal anderen misschien weer wel. 
De kwekers  ja .......ik denk dat die planten ook regelmatig worden gescheurd , verplant en natuurlijk gemest .Een ander feit , ik heb het gevoel dat die aangeboden planten ook altijd gekweekt worden  in een rijker , vetter mengsel dan wij ze gewoonlijk planten ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #80 Gepost op: 13 oktober 2014, 19:37:23 »

Waanzinnig mooie gentiaan is dat, Luc, hopelijk slaag je er in hem in de tuin te laten gedijen.

Waanzinnig mooi vind ik een passende omschrijving Frankie - hij heeft een soort blauw dat ongeëvenaard is in "rotsplantenland" - als hij nu nog wat inschikkelijk is om zich hier te vestigen ben ik een heel happy gardener !  ;)

Uitgeplant in de tuin is het me nog niet gelukt ( een 4 tal pogingen ten spijt). Ik heb vorig jaar een exemplaar in een grote pvc pot gezet en die doet het echt uitmuntend. Ik hoop dat ik daar weer jonge plantjes kan van afnemen op termijn  om later weer nieuwe pogingen te kunnen ondernemen. Het mengsel in de pot is rijker gemaakt en is nooit echt helemaal droog gekomen. Maar ook niet te nat . Deze plant heeft hier ook redelijk gebloeid.     

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #81 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:25:22 »

Ge zijt niet den enige Luc , al moet ik zeggen dat Gentiana 'Braemar ' er hier ook heel veel heeft geproduceerd ....
Omdat ik vermoed dat deze soorten wel van voeding houden heb ik dit jaar eens geprobeerd om vanaf het late voorjaar/zomer tot net voor de bloei af en toe wat te voeden met orchideeën voeding. Voor 'Gorau Glas ' heeft het alleszins niet geholpen voor een aantal anderen misschien weer wel. 
De kwekers  ja .......ik denk dat die planten ook regelmatig worden gescheurd , verplant en natuurlijk gemest .Een ander feit , ik heb het gevoel dat die aangeboden planten ook altijd gekweekt worden  in een rijker , vetter mengsel dan wij ze gewoonlijk planten ?

Hier heeft 'Gorau Glas' heel sterk gebloeid (en nog !), terwijl 'Braemar' ook vrij goed bloeide, maar toch minder uitbundig dan zijn collega.  Beiden heb in tijdens een voorjaar van een portie gedroogde koemest voorzien, dat is ze blijkbaar toch niet slecht bevallen.... wordt vervolgd.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #82 Gepost op: 13 oktober 2014, 20:26:18 »

Uitgeplant in de tuin is het me nog niet gelukt ( een 4 tal pogingen ten spijt). Ik heb vorig jaar een exemplaar in een grote pvc pot gezet en die doet het echt uitmuntend. Ik hoop dat ik daar weer jonge plantjes kan van afnemen op termijn  om later weer nieuwe pogingen te kunnen ondernemen. Het mengsel in de pot is rijker gemaakt en is nooit echt helemaal droog gekomen. Maar ook niet te nat . Deze plant heeft hier ook redelijk gebloeid.   

Bij mij is het als ik me goed herinner de derde poging die volgt, Kris.  Voor het eerst gaat hij ditkeer in het peatbed. Afwachten maar !

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #83 Gepost op: 17 oktober 2014, 18:54:19 »
Ik weet dat er hier een paar "fans" van Silene elisabethae huizen...  ;D  Vandaar...

Terwijl Gentiana Scabra hier voor een late verrassing zorgde met een bijzonder mooi schouwspel.
(Helaas waren de slakken niet verrast door de late bloei...  >:( >:( )
Overigens vond ik hem in knop ook al bijzonder aantrekkelijk !

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #84 Gepost op: 17 oktober 2014, 19:09:20 »
Ik weet dat er hier een paar "fans" van Silene elisabethae huizen...  ;D  Vandaar...

Geen kinderachtige jongen ehh meisje. Niet in tuf he, daar ligt volgens mij de oplossing. Pracht ding. Zaden Luc??
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2014, 19:13:21 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #85 Gepost op: 17 oktober 2014, 19:45:00 »

Geen kinderachtige jongen ehh meisje. Niet in tuf he, daar ligt volgens mij de oplossing. Pracht ding. Zaden Luc??

Het is maar de vraag of hij zo laat op het seizoen nog zaad zal maken, Gerrit !   ))4

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #86 Gepost op: 17 oktober 2014, 19:50:59 »
Ik zie er eentje en die hangt op half zeven en als het blijft zomeren, wie weet.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #87 Gepost op: 17 oktober 2014, 20:31:11 »
Ik zie er eentje en die hangt op half zeven en als het blijft zomeren, wie weet.

Ik hou hem in de gaten, Gerrit !  Hopelijk haalt hij half acht ...  ;)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #88 Gepost op: 17 oktober 2014, 20:59:24 »

Terwijl Gentiana Scabra hier voor een late verrassing zorgde met een bijzonder mooi schouwspel.
(Helaas waren de slakken niet verrast door de late bloei...  >:( >:( )
Overigens vond ik hem in knop ook al bijzonder aantrekkelijk !

Prachtige vertoning van die silene, Luc, ik heb er mij ook nog eens ééntje aangeschaft om het ook nog eens te proberen. Ditmaal heb ik hem tussen de tuf gezet.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 17 oktober 2014, 22:47:29 »

Oh nee hoor , ik blijf koppig ! Doet het hier in de tuf nog altijd voorbeeldig ............ :-X