Galanthus 2014/2015

Gestart door Freddy Vleugels, 14 september 2014, 10:01:33

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Schrijf ik op voor je Frankie! Volgend jaar krijg je dormant een bol van Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse' van me.  ;)

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 oktober 2014, 21:20:58
Citaat van: Danny Bonnez op 18 oktober 2014, 21:48:00
Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae staat hier al enkele weken in bloei . Een tweede soortje stond vandaag in bloei , het gaat om Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse'

Ziet er erg de moeite uit, Danny, daar ga ik ook eens naar op zoek gaan, schitterend sneeuwklokje.

Vind ik ook wel bijzonder Frankie , vooral omdat deze een herfstbloeier is .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Ruben Billiet op 20 oktober 2014, 21:55:32
Schrijf ik op voor je Frankie! Volgend jaar krijg je dormant een bol van Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse' van me.  ;)

((13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een andere herfstbloeier die echter aan de vroege kant is. Hier bloeit deze altijd ergens medio november, dit keer is hij zowat een maandje te vroeg dus. Het gaat over Galanthus hiemalis.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Mooi Frankie!
3 bloemen elk in een ander bloeistadia.

Om geheel correct te zijn is de naam:
Galanthus elwesii var. monostictus hiemalis

Frankie Wulleman

Dank voor de aanvulling, Ruben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet


Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 22 oktober 2014, 20:08:34
Op volgende link kan je watertanden van de nieuwste galanthus selecties. :o
https://www.facebook.com/mark.smyth.33449/media_set?set=a.10205043132388948.1073741831.1561943316&type=1

Ook weer niet te bekijken als je geen FB profiel hebt, maar je kan ze hier ook zien: http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=12390.0
Blijkbaar heeft Mark een bezoek gehad van Joe....  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Freddy Vleugels

Chippen/Twinscalen is een vermeerderingsmethode die bij sneeuwklokjes erg in is. Het is een techniek ontwikkelt op basis van de snelle vermeerderingmethode voor narcissen ontwikkelt door het 'UK Glasshouse Crops Research Institute' in de jaren 1970. Hoe en waar de nieuwe jonge bolletjes (bulbils) ontwikkelen is soms merkwaardig. Hierbij een voorbeeld van G. 'The Whopper', een Iers sneeuwklokje dat zijn naam (Eng. Whopper = Ned. kanjer, reus) alle eer aandoet !

Lina Hesseling

Freddy, dat belooft wat voor de toekomst!
Prachtige resultaten!

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lily-Anne Vereecken

Freddy, die  Galanthus 'The Whopper' , lijkt me geen gewone gechipte manier. Is dit nu gewoon de boven of de onderkant van een bol? En niet in 4 of ...?

Freddy Vleugels

Om het simpel te houden: wanneer we chippen snijden we eerst het bovenste deel (ongeveer 1/3) er af en laten het verder ongesneden  (dat is wat ge ziet op de tweede foto), terwijl de onderste 2/3 in 'schijfjes' wordt gesneden (deze 'schijfjes' ziet ge op de eerste foto tesamen met het bovenste deel).
Op de foto hieronder ziet ge zo'n schijfje (twinscale) met twee bulbils.

Luc Gilgemyn

Het blijft fascinerend, Freddy !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Plots kwam ik een eenzame Galanthus elwesii tegen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Freddy Vleugels op 26 oktober 2014, 18:06:36
Om het simpel te houden: wanneer we chippen snijden we eerst het bovenste deel (ongeveer 1/3) er af en laten het verder ongesneden  (dat is wat ge ziet op de tweede foto), terwijl de onderste 2/3 in 'schijfjes' wordt gesneden (deze 'schijfjes' ziet ge op de eerste foto tesamen met het bovenste deel).
Op de foto hieronder ziet ge zo'n schijfje (twinscale) met twee bulbils.

Heel merkwaardig toch allemaal . Bedankt voor de toelichting Freddy .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "