Galanthus 2014/2015

Gestart door Freddy Vleugels, 14 september 2014, 10:01:33

Vorige topic - Volgende topic

Ruben Billiet

Galanthus elwesii 'Händel' --> de vroegste van de 3 benaamde componisten

Johan Keulemans

Galanthus reginae-olgae (Calabrien form)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

Citaat van: Ruben Billiet op 19 december 2014, 16:43:58
Galanthus elwesii 'Händel' --> de vroegste van de 3 benaamde componisten

'Händel' heb ik hier niet, maar G. elwesii 'J. Haydn' staat hier nu ook al in bloei.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Ruben Billiet

Handel,hadyn,purcell, 3 elwesii selecties die mooi zijn,een goede tuinwaardigheid maar zouden heden ten dage niet meer apart benaamd worden wegens te weinig verschil...! Just a snowdrop!

Peter Kleine

@Ruben
Prachtig die Faringdon double.
Ik vind het al jaren een erg mooie dubbele.
Ik heb deze al drie keer besteld en telkens komt het het volgende jaar niet meer op --13
Maak er maar veel foto's van, dan kan ik er ook lekker naar kijken.

Heeft iemand "fly fishing" te koop of te ruil? Ik kan hem wel bestellen bij Matt Bishop maar dan kom ik incl. verzenden op zo'n 55 euro. Dat vind ik wel wat prijzig.

Haydn staat hier ook weer in bloei. Enkele jaren geleden heb ik ze wat mest gegeven. Dit vonden ze niet leuk. Helemaal niet zelfs. Het jaar erna waren ze bijna dood. Toen nog twee jaar alleen blad. En nu bloeien ze weer!

Ik dacht dat Handel, Haydn & Purcell met name verschillend zijn wat betreft de bloeitijd?

André Bourgonje

Vandaag stond in de tuin Galanthus Gabriel fraai te bloeien. Ook heb ik een foto bijgevoegd van Howard Wheeler die dit jaar twee bloemen heeft met een extra vlag die groen gepunt is. En als laatste nog eens Three Ships maar nu ook wat van het merk zichtbaar en fraai bollend.
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Ruben Billiet

Galanthus reginae-olgae ssp. vernalis

Johan Keulemans

Foto 1 Galanthus reginae-olgae ssp vernalis 'Amigo'

Foto 2 Galanthus elwesii 'Maidwell'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

Citaat van: André Bourgonje op 21 december 2014, 18:03:22
Vandaag stond in de tuin Galanthus Gabriel fraai te bloeien. Ook heb ik een foto bijgevoegd van Howard Wheeler die dit jaar twee bloemen heeft met een extra vlag die groen gepunt is. En als laatste nog eens Three Ships maar nu ook wat van het merk zichtbaar en fraai bollend.

Ik zag onlangs Three Ships in een tuin bloeien, en wat een schitterende soort is dat, zeg, met zijn grote bolvormige bloemen. Echt opvallend!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Peter Kleine

Wie heeft er goede ervaring met Trym?
Bij mij heeft deze het niet zo naar z'n zin. Staat stil als het ware. Leeft wel maar bloeit niet.
Heeft iemand tips?

Ruben Billiet

Trym is ook traag bij mij!
Hij groeit aan maar erg gestaag.
Alle trym'kinderen' (trymmer, trymposter, trumps, ...) zijn veel sterker en groeizamer.

Marc Coolens

Peter
Augustus 2009 heb ik Trym als bol aangekocht.De kwaliteit van de bol was uitstekend extra groot
Maart 2010 een eerste bloem, 2011 1 bloem, 2012 3 bloemen.
Heb nu 2 aparte pollen in vijvermand staan met elk 2 bollen.En een bol gechipt,  7 november de chips uitgeplant er zaten 10 kleine bulblets aan .ook in 2012 een bol gechipt maar deze groeien niet zo vlot.Hopelijk nu beter
Zoals Ruben ook schrijft is de groei gestaag.
Met de Trymkinderen heb ik geen ervaring.
Foto bijgevoegd van maart 2012 recenter heb ik niet.
Maar niet wanhopen Peter,  Diggory heb ik  3 x moeten aankopen , vorig jaar 3 bloemen en ziet er nu  zeer groeikrachtig uit.
Niet alles loopt altijd  even vlot , bevoorbeeld Tree schips lukt niet bij mij , waarom ?? geen idee
Marc

Peter Kleine

Bedankt voor de reacties!
Ik weet wel dat het soms moeizaam gaat. Dat is helaas niet anders.
Maar misschien gaat het beter met bijvoorbeeld veel potgrond of zo?
Of een wat vochtiger plek. Of juist droger.
In de zomer absolute schaduw? Of mag de grond opwarmen?

Moeilijk he? :P
Dit voorjaar of zomer maar eens een ander plaatsje proberen...

groeten, Peter

Peter Kleine

Zijn er ook elwesii's die tegelijk met de R.O. bloeien?
Ik weet van Peter Gatehouse. Maar dit is toch meestal november?

Ruben Billiet

Peter, de gewone elwesii ssp. hiemalis bloeit ook in de herfst.
Ook zitten er heel wat herfstbloeiende toppers in de pipeline maar deze zijn voorlopig nog niet verkrijgbaar!
Hagen Engelmann en anderen hebben er een heel mooie collectie in!