Patagonië 2013

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 3 november 2014, 10:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 november 2014, 10:42:33
Als laatste vandaag uw speciale aandacht voor Jaborosa volckmannii, een hebbedingetje nietwaar?

Onwaarschijnlijk mooi, Gerrit, de heersende winden houden ook deze plant lekker laag.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 november 2014, 10:14:08
In de steppe, overal Junellia, moeilijk te determineren.
1. Hier Junellia micrantha, een hoofdprijs van de tombola.
2. Loasa bergii, een wat hogere struik met ingenieuze bloemen
3 en 4. Montiopsis umbellata, Frankie zal hier wel van opkijken, want nauw verwant aan Calandrinia umbellata.

Inderdaad een lekker kleurtje die Montiopsis, doet wel wat aan die befaamde Calandrinia denken.
Ook die Junellia ziet er spetterend uit, wat een plant!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 november 2014, 10:14:08
In de steppe, overal Junellia, moeilijk te determineren.
1. Hier Junellia micrantha, een hoofdprijs van de tombola.

Klopt , een flink uit de kluiten gewassen Junellia micrantha werd door Ger geschonken voor de tombola.
Ik heb er eentje vrij uitgeplant staan in de rotstuin. Heeft 1 winter overleeft maar natuurlijk was vorige winter geen echte winter. Dus te vroeg om victorie te kraaien ......Heeft ook in de rotstuin al een mooi matje gevormd.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 november 2014, 09:56:21
Een nieuwe dag. Op het programma staat de streek Primero Pinos, bekend om zijn rijke vegetatie.
Het begint al meteen met een absolute topper, Calandrinia affinis. In de berm van de weg in puur (vulkaan)zand.

Bangelijk mooi !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 november 2014, 18:29:51

Het begint al meteen met een absolute topper, Calandrinia affinis. In de berm van de weg in puur (vulkaan)zand.

Die kan ook alweer tellen, Gerrit, het genus Calandrinia bevat heel wat fraais.

Ik heb zaden verzameld van de planten boven, maar helaas geen kieming.

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2014, 18:58:15

Ik heb er eentje vrij uitgeplant staan in de rotstuin. Heeft 1 winter overleeft maar natuurlijk was vorige winter geen echte winter. Dus te vroeg om victorie te kraaien ......Heeft ook in de rotstuin al een mooi matje gevormd.   

Ik herinner mij deze plant, een vooralsnog groot succes. Vorst zal hem niet deren lijkt me.

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 november 2014, 09:56:21
Een nieuwe dag. Op het programma staat de streek Primero Pinos, bekend om zijn rijke vegetatie.

Wat een prachtig ding , Gerrit !  ((6 ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

het is weer volop genieten.
Mijn vriendin vind de foto's ook -6(

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Bert Stegeman op 10 november 2014, 21:45:36
het is weer volop genieten.
Mijn vriendin vind de foto's ook -6(

Kijk, dat vind ik fijn om te horen. Bedank haar maar.

Gerrit Eijkelenboom

Vandaag iets anders.

We vonden daar een zeer zeldzame plant. Monotypisch, dus enig in zijn geslacht.Hij groeit in bossen en vroeger werd gedacht aan een parasitaire orchidee, maar hij is nu ergens anders ingedeeld. Hij heeft geen bladgroen, dus geen fotosynthese. Hij is voor zijn voedselvoorziening afhankelijk van anderen. Zijn wortels penetreren het mycelium van paddenstoelen. Een geheimzinnig ding dus.

Arachnitis uniflora

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 11 november 2014, 09:37:25
Vandaag iets anders.

We vonden daar een zeer zeldzame plant. Monotypisch, dus enig in zijn geslacht.Hij groeit in bossen en vroeger werd gedacht aan een parasitaire orchidee, maar hij is nu ergens anders ingedeeld. Hij heeft geen bladgroen, dus geen fotosynthese. Hij is voor zijn voedselvoorziening afhankelijk van anderen. Zijn wortels penetreren het mycelium van paddenstoelen. Een geheimzinnig ding dus.

Arachnitis uniflora

Vreemd ding, ik vraag me af hoe jullie die op het spoor zijn gekomen?

Gerrit Eijkelenboom

Onze Argentijnse reisleidster wist hem te staan, omdat wij verbleven in haar geboorteplaats.

Tijdens onze speurtocht door dat bos stuitten we op deze orchidee, die wel algemeen is.

Codonorchis lessonii

De foto's. ook van de Arachnitis, zijn niet geweldig. Bedenk, dat het om uiterst kleine plantjes gaat, in een donker bos en een hele groep (10) die hetzelfde wil fotograferen.

Er volgt nu een intermezzo van een aantal dagen, maar het wordt vervolgd

Peter Rijntjes

Mooi spul allemaal, Gerrit!
Heb je zaad mee genomen( klein beetje)?   --11

Gerrit Eijkelenboom

Vandaag de verplaatsing van Moquahue nar Caviahue. Roadside botanising dus, met de vondst van de voor mij mooiste plant van de reis.

Maar eerst nog diverse andee planten. Op sommige waterrijke plekken vonden we deze planten

1. Anagallis alternifolia
2. Patosia clandestina
3. Pinguicula chilensis

Gerrit Eijkelenboom

Gras in overvloed. Hier een Stipa soort.

[attachimg=1]

Gerrit Eijkelenboom

In de bermen nog wat nieuwe soortjes.

1. Oxalis san-romanii
2,3,4. Argylia bustillosii