Patagonië 2013

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 3 november 2014, 10:13:34

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

En dan het mysterieuze geslacht Blumenbachia. Wij hebben 1 soort gezien. Die is al fenomenaal, maar op de lezing laatst zag ik uit Chili nog een andere. Ongelooflijk.

[attachimg=1]

Een uiterst klein ding, ik ben tijden bezig geweest om een scherpe foto te krijgen, want het gaat om de onderkant. Een geheel andere "kijk" op deze plant. Niet iedereen zal dit waarderen.

Gerrit Eijkelenboom

Schizanthus is al eerder aan bod geweest, de grahammii, nu de alpestris. Het verschil zit hem in de "vlag". Die is hier wit met paarse adertjes en bij de grahammii is die oranje.

Gerrit Eijkelenboom

1. Viguera revoluta
2 en 3. Junellia thymifolia

Gerrit Eijkelenboom

De volgende 4 foto's zijn foto's waar ik wel trots op ben. Het zijn de laatst genomen foto's in Argentinië. Het ging mij om de plant, nl Hyalis argentea latisquama. En de vlinder was zo vriendelijk te poseren.

Gerrit Eijkelenboom

Als afsluiting van dit lange reisverslag nog wat foto's van de hoofdstad Buenos Aires. Wij verbleven daar in totaal 2 dagen. 1 op de heen- en 1 op de terugreis. Niet zo leuk als je een botanische reis maakt, maar de aansluitende binnenlandse vluchten gaven wat problemen. Maar we hebben er wat van gemaakt.

De stad stond vol met bloeiende Agapanthus.

Gerrit Eijkelenboom

De vraag werd eerder gesteld, of er kolibries voorkomen. Tijdens het doorzoeken van de bestanden bleek er inderdaad een foto van te zijn. Een dooie wel te verstaan. Lag op het dakterras van ons hotel

[attach=1]

Opvallen was het aantal hondenuitlaatdiensten in de stad. Rijkere Argentijnen kunnen zich kennelijk een huuisdier veroorloven en lossen het probleem tijdens de kantooruren zo op.

[attach=2]

Armoede is in deze stad niet erg aanwezig. Maar langs de snelweg naar de luchthaven zijn uitgestrekte golfplaten voorsteden ontstaan.

[attach=3]

Gerrit Eijkelenboom

Elke toerist gaat naar de Italiaanse wijk. Zeg maar "het Volendam" van Buenos Aires".

[attach=1]

Voor lege terassen wordt de tango gedanst. Het is kennelijk "werk" voor dit duo.

[attach=2]

Vlees is in Argentinië volksvoedsel. Dat zou je denken. Nee hoor, ook onbetaalbaar voor de gewone Argentijn. Dit land verkeert in een voortdurende economische crisis. Voor de toeristen dus.

[attach=3]

Voetbal is het leven voor veel Argentijnen. Dit is de wijk Boca met de gelijknamige clib Boca Juniors. Zou Messi hier zijn eerste voetbalschreden hebben gezet?

[attach=4]

Gerrit Eijkelenboom

De grote heldin van Argentinië is Evita Perron. Zij was een volksmeisje en nachtclubzangeres en trouwde met dictator Perron. Ze groeide uit tot icoon.
Dit gebouw met haar beeltenis staat in het hart van de stad langs de grootste boulevard

[attach=1]

Wij brachten een bezoek aan de begraafplaats waar zij is bijgezet. Zoals zoveel Spaanstalige landen is dat een stad met immense monumenten. Zelfs in de dood kan je laten zien hoe belangrijk je was.
Evita's grafmonument is een bedevaartsoord voor de bevolking.

[attach=2]

[attach=3]

Dit is de laatste post.

Credits:

Nederlandse reisleiding: Ger vanden Beuken
Argentijnse reisleiding Alejandra

E I N D E

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 november 2014, 17:41:29
Een nieuwe Calandrinia. Geen zekerheid omtrent de determinatie, vandaar de afkorting "aff". (= lijkend op)

Calandrinia aff. dianthoides.

Ik hou wel van het geslacht Calandrinia , terug een heel fraaie plant !  ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

prachtig verslag Gerrit jammer dat het is afgelopen. --13
Ik vind de Blumenbachia bij bericht 240 juist ((14 een prijs waard.
ik behoor bij de andere groep ;D

Danny Bonnez

Bedankt Gerrit voor dit schitterend reisverslag !!! Nadat ik een vorige lezing heb moeten missen over deze streek heb ik nu ook een idee wat er daar allemaal te zien is . Ik heb er in ieder geval van genoten !  ((14
De foto's waren van uitzonderlijk goede kwaliteit !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 november 2014, 17:41:29
Een nieuwe Calandrinia. Geen zekerheid omtrent de determinatie, vandaar de afkorting "aff". (= lijkend op)

Calandrinia aff. dianthoides.

Jawadde, wat een knapperd! Lijkt me ook een vrij grote bloem, Gerrit? Toevallig geen zaad verzameld?  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 22 november 2014, 17:53:12
1. Viguera revoluta
2 en 3. Junellia thymifolia

Die Viguera doet me enigszins denken aan de Europese Arnica montana.
Die Junellia.... ((6
De Junellia met vlinder...tja, daar moet je Gerrit voor heten...fantastisch gedaan, man.

Frankie Wulleman

Een heel prachtig verslag, Gerrit, mijn complimenten. Net als Danny vind ik uw foto's van uitzonderlijke kwaliteit!

We zagen uitzonderlijk veel spectaculair materiaal uit Zuidamerika. Van zulke verslagen moeten we wel genieten, want de meeste zullen het in de eigen tuin nooit kunnen redden. Na de lezingen van Ger en Kris en nu ook uw boeiend reisverslag begin ik de Zuidamerikaanse bergflora beter te leren kennen.

_02

Luc Gilgemyn

Nu dit verslag beëindigd is wordt de winter wel heel erg lang en donker Gerrit...  ))11

Fantastische alles omvattende reportage heb je ons laten zien - en over de kwaliteit van de beelden hoef ik het niet meer te hebben... of toch... ronduit verbluffend !  -6(

Bedankt Gerrit !  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen