Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

[attachimg=1]

We bevinden ons nu reeds op de pashoogte (2105 m) en zetten onze zoektocht naar de duivelsklauw onverstoorbaar verder langs de kalkkliffen.
Een eerste opvallende plant die we zien is de bijzonder mooie Dianthus sylvestris. Enfin, ik vind hem toch onweerstaanbaar mooi. Iemand die deze in de tuin heeft? Ik zag hem nog niet eerder in cultuur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ook hier groeien fraaie exemplaren van Saxifraga caesia. (foto 1)
Primula auricula is hier jammer genoeg al uitgebloeid. (foto 2)
Nog een knappe gentiaan: G. utriculosa. (foto 3)

Frankie Wulleman

Dan nog een Campanula, ik ben eigenlijk te lui geweest om op te zoeken welke het is. Kennen jullie hem?

Frankie Wulleman

En dan...onverhoopt...toch nog een bloeiende Physoplexis comosa. Misschien een dagje over zijn hoogtepunt, maar ik kan er toch nog een deftige foto van maken. Missie dus toch nog zo goed als geslaagd.

[attachimg=1]

Frankie Wulleman

Een topdag was dit op de legendarische Falzaregopas. Legendarisch vanwege zijn oorlogsverleden, maar voor mij nu ook legendarisch vanwege zijn uitzonderlijk rijke flora.  6)) Een plekje waar ik in de toekomst nog wens terug te keren.

[attachimg=1]

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:02:24
[attachimg=1]

We bevinden ons nu reeds op de pashoogte (2105 m) en zetten onze zoektocht naar de duivelsklauw onverstoorbaar verder langs de kalkkliffen.
Een eerste opvallende plant die we zien is de bijzonder mooie Dianthus sylvestris. Enfin, ik vind hem toch onweerstaanbaar mooi. Iemand die deze in de tuin heeft? Ik zag hem nog niet eerder in cultuur.

Die groeit hier al vele jaren in de "kalkwanden" van de Harelbeekse bergen Frankie !  11))

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 december 2014, 23:57:33
Ik vind er nog wat, maar kan niet onmiddellijk zeggen wat het is. Een kruisbloemige, misschien een draba. Wie het weet mag het zeggen.

))4  Hij lijkt wel iets weg te hebben van een Arabis... ?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:08:19
Dan nog een Campanula, ik ben eigenlijk te lui geweest om op te zoeken welke het is. Kennen jullie hem?

Ik gok op Campanula rotundifolia Frankie !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:14:26
Een topdag was dit op de legendarische Falzaregopas. Legendarisch vanwege zijn oorlogsverleden, maar voor mij nu ook legendarisch vanwege zijn uitzonderlijk rijke flora.  6)) Een plekje waar ik in de toekomst nog wens terug te keren.

[attachimg=1]

Helemaal akkoord, Frankie.  Een fantastisch gebied !!!  6)) 6))

Bert Stegeman

Je maakt de titel van je vakantie verhaal meer dan waar.
Prachtige Physoplexis comosa om die in de natuur te zien.
Wie wil dat nou niet.
Jij had dat  6)) )))7 _04 geluk

Kris De Raeymaeker

Het blijft ontzettend mooi om te zien en te volgen Frankie .
Jouw getoonde Campanula morettiana heeft veel haartjes op het blad . Ik heb hem hier ook nog gehad en heb hem ook opnieuw aangeschaft maar kan me niet herinneren dat die plantjes zoveel haartjes op het blad hadden .Kan ook aan mij liggen.
Al veel mooie planten die je ons toonde , een topgebied. Ik was er nog nooit maar daar zullen we toch iets moeten aan doen. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:10:35
En dan...onverhoopt...toch nog een bloeiende Physoplexis comosa. Misschien een dagje over zijn hoogtepunt, maar ik kan er toch nog een deftige foto van maken. Missie dus toch nog zo goed als geslaagd.

[attachimg=1]
Prachtig bloeiende Physoplexis Frankie,helaas dit jaar in mijn tuin de bloei overgeslagen  ))8waarom?

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 december 2014, 09:14:52
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:02:24
[attachimg=1]

Die groeit hier al vele jaren in de "kalkwanden" van de Harelbeekse bergen Frankie !  11))

Kijk 's aan, zeg, dus toch. Waar heb jij hem vandaan, Luc?

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 december 2014, 09:21:49
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 december 2014, 23:57:33
Ik vind er nog wat, maar kan niet onmiddellijk zeggen wat het is. Een kruisbloemige, misschien een draba. Wie het weet mag het zeggen.

))4  Hij lijkt wel iets weg te hebben van een Arabis... ?

Ik ben nu in die richting beginnen zoeken, Luc, misschien is het Arabis bellidifolia subsp. stellulata. Helemaal zeker zal ik het wellicht nooit weten.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 december 2014, 09:25:05
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:08:19

Ik gok op Campanula rotundifolia Frankie !

Ja hoor, Luc, ik heb er nu nog even de Flora Alpina bij gehaald, en dat is 'm.  )2)