Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Hans Meulenbelt

Tijdens onze vakantie in de Hohe Tauern verbleven we in het dorpje Kals/Grossdorf. Vandaar via de tolweg naar het Lucknerhaus. Vanaf de parkeerplaats loopt er een wandelroute via de Lucknerhütte naar de Stüdlhütte.

[attachimg=1]

[attach=2]

[attachimg=3]

Dit is één van de planten van Saxifraga rudolphiana die in de omgeving van de Stüdl-hütte stond.

[attachimg=4]
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

Ons reisdoel is dit keer Arabba, net over de Pordoipas. De huisberg aldaar heet de Porta Vescovo (2478m).
Eens je boven bent met de kabellift wacht je een spectaculair uitzicht met de indrukwekkende Marmoladagletsjer in de hoofdrol. Deze plaats doet me sterk denken aan Saas Fee in Wallis.
Beneden zien we het stuwmeer Lago di Fedaia.

[attachimg=1]
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Hans Meulenbelt op 28 december 2014, 21:55:31
Tijdens onze vakantie in de Hohe Tauern verbleven we in het dorpje Kals/Grossdorf. Vandaar via de tolweg naar het Lucknerhaus. Vanaf de parkeerplaats loopt er een wandelroute via de Lucknerhütte naar de Stüdlhütte.

[attachimg=1]

[attach=2]

[attachimg=3]

Dit is één van de planten van Saxifraga rudolphiana die in de omgeving van de Stüdl-hütte stond.

[attachimg=4]

Hartelijk dank voor de info, Hans, zal ik in de nabije toekomst nog kunnen gebruiken.

Hans Meulenbelt

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 december 2014, 21:14:45
Ik vind zowel S. caesia als S. squarrosa zeker niet makkelijk in cultuur. Wat is jouw ervaring?

Op dit moment heb ik alleen nog een plant van Saxifraga squarrosa in de tuin staan, die staat daar sinds 2011 en geeft weinig problemen. Verder zijn mijn ervaringen met beide soorten wat wisselend. Beide soorten lijken me erg geschikt voor aanplant in een tufa-steen, maar ik heb geen tufa in mijn tuin.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 december 2014, 22:01:13
Ons reisdoel is dit keer Arabba, net over de Pordoipas. De huisberg aldaar heet de Porta Vescovo (2478m).
Eens je boven bent met de kabellift wacht je een spectaculair uitzicht met de indrukwekkende Marmoladagletsjer in de hoofdrol.

Alweer indrukwekkende plaatjes, Frankie.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bert Stegeman

prachtige beelden die je toont zeker de Lilium bulbiferum 6))
Wat kan de natuur toch prachtig zijn
Je hebt een mooie omgeving uitgekozen van je vakantie.
Toch iets om te onthouden.

Frankie Wulleman

Citaat van: Hans Meulenbelt op 28 december 2014, 22:05:15
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 december 2014, 21:14:45
Ik vind zowel S. caesia als S. squarrosa zeker niet makkelijk in cultuur. Wat is jouw ervaring?

Op dit moment heb ik alleen nog een plant van Saxifraga squarrosa in de tuin staan, die staat daar sinds 2011 en geeft weinig problemen. Verder zijn mijn ervaringen met beide soorten wat wisselend. Beide soorten lijken me erg geschikt voor aanplant in een tufa-steen, maar ik heb geen tufa in mijn tuin.

Tufsteen blijkt inderdaad de beste optie voor die botanische soortjes. S. caesia staat hier al jaren op een tufsteen, maar breidt zich nauwelijks uit en ook bloei blijft achterwege.

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op 28 december 2014, 22:09:03
prachtige beelden die je toont zeker de Lilium bulbiferum 6))
Wat kan de natuur toch prachtig zijn
Je hebt een mooie omgeving uitgekozen van je vakantie.
Toch iets om te onthouden.

Ja Bert, de Dolomieten kunnen samen met Wallis wedijveren voor de titel: "mooiste alpenstreek". Wallis is witter (sneeuw), hoger en grotesker, maar de Dolomieten zijn grilliger, woester en tezelfdertijd ook schilderachtig. En beide streken herbergen heel wat alpiene planten, daar doen we het voor,hé.

Frankie Wulleman

Een eerste plant dient zich aan: Geum montanum. Staat hier met hopen.

Frankie Wulleman

Ook hier staan weer magnifieke gentianen te pronken. Met mijn bescheiden kennis herken ik deze als G. brachyphylla.

Frankie Wulleman

Geum montanum en onze Gentiaan kleuren dit stukje grasland.

Frankie Wulleman

Ondertussen is het beginnen te regenen wat het maken van deftige foto's bemoeilijkt.
Hier zien we nog Primula minima.

Frankie Wulleman

Nog wat 'verwaterde' foto's van Pulsatilla alpina subsp. apiifolia en Vitaliana primulifora.
Ook Soldanella pusilla is hier volop te vinden.

Frankie Wulleman

Dan vind ik hier een plant die hier normaal niet thuis hoort: Papaver rhaeticum. Ook hier weer op schuivend puin, maar de bodem hier is zuur, terwijl Papaver rhaeticum normaal kalkbodems prefereert. Vreemd?

Frankie Wulleman

Het pad gaat verder en zal ons nog meer alpines laten ontdekken.
Zoals deze Myosotis die de grasmat mooi blauw kleurt.