Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 20:17:31
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 17:47:33
Op wat meer gestabiliseerde grond: twee oude bekenden: Silene acaulis en Potentilla nitida.

Die foto van de Potentilla verdient inlijsting Frankie (deze niet alleen trouwens) !  _02

Merci Luc, Poteltilla nitida is dan ook al altijd één van uw favorieten geweest, hé.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 08:10:23
Op het eerste gezicht lijkt hier niet zo veel leven voor te komen.
Dan toch... enkele vogels houden zich op bij de eeuwige sneeuwvelden. Cor? Zouden dit sneeuwpatrijzen kunnen zijn in zomervederdracht?
Nee dat is de (alpen)Sneeuwhoen (Lagopus muta), herkenbaar aan z'n rode wenkbrouwen (3e foto zichtbaar). De Sneeuwpatrijs (Lerwa lerwa) heeft die niet. Bovendien komt de Sneeuwpatrijs niet in de Alpen voor maar in de Himalaya, verwisseling zal zich dan ook niet snel voordoen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Cor van Kapel op  2 januari 2015, 23:15:15
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 08:10:23
Op het eerste gezicht lijkt hier niet zo veel leven voor te komen.
Dan toch... enkele vogels houden zich op bij de eeuwige sneeuwvelden. Cor? Zouden dit sneeuwpatrijzen kunnen zijn in zomervederdracht?
Nee dat is de (alpen)Sneeuwhoen (Lagopus muta), herkenbaar aan z'n rode wenkbrouwen (3e foto zichtbaar). De Sneeuwpatrijs (Lerwa lerwa) heeft die niet. Bovendien komt de Sneeuwpatrijs niet in de Alpen voor maar in de Himalaya, verwisseling zal zich dan ook niet snel voordoen.

Merci Cor, ik wist wel dat jij een echte vogelaar bent...eh ik bedoel vogelliefhebber, een ornitholoog hé, noemen ze dat.
Nee, zonder te zeveren, ik ken er weinig van. Ik zag die lopen bij de sneeuwvelden en ze vielen me op. Ze waren niet overdreven schuw, maar je kon ze ook niet echt benaderen en ze zaten bovendien geen seconde stil.

Frankie Wulleman

Dit soort planten is ook zo moeilijk op naam te brengen. Schitterend zo'n Helianthemum, maar welke is het? Is daar iemand eigenlijk in geïnteresseerd,vraag ik mij dan af. Het is namelijk wel een schitterend ding op locatie.

Frankie Wulleman

Saxifraga azoides heb ik ooit nog geprobeerd in de tuin, maar zonder succes.
Achillea clavennae is zeer algemeen in de Dolomieten. Heel knap duizendblad ook m.i.

Frankie Wulleman

Pedicularis verticillata blijft fascineren. (foto 1 en 2)
Deze Pedicularis is er ook ééntje die je vaak ziet (foto 3), ook weer heel moeilijk op naam te brengen. De bloedrode kleur is echter zeer opvallend.
Aster alpinus mag in de Alpen vrij algemeen zijn, hier is het een zeldzame plant. (foto 4)

Frankie Wulleman

Het loont ook de moeite om eens de weitjes te bekijken op de Pordoipas zelf. Ze zijn vaak helemaal doorgroeit met deze Rhinanthus. Vaak staan er ook wat orchideeën in. Ik heb de tijd niet gehad om het tot in detail te bekijken, maar deze Gymnadenia conopsea is er iedere keer een vaste bewoner. Ze staan er niet met duizenden, ook niet met honderdduizenden, maar allicht met een paar miljoen!

[attachimg=3]

Frankie Wulleman

Met deze trip naar het hoogste punt in de Dolomieten is deze reeks dan feitelijk ook afgelopen. De laatste dag van ons verblijf voorspellen ze immers bar slecht weer,  --13 de bergen in gaan, wordt dan ook ten stelligste afgeraden door de hoteluitbaters...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 23:31:26
Dit soort planten is ook zo moeilijk op naam te brengen. Schitterend zo'n Helianthemum, maar welke is het? Is daar iemand eigenlijk in geïnteresseerd,vraag ik mij dan af. Het is namelijk wel een schitterend ding op locatie.

Het zal wel om Helianthemum nummularium gaan Frankie.  Die is vrij algemeen in de Dolmieten - hij wordt inderdaad vrij weinig genoemd of gefotografeerd, maar hij is er niet minder aantrekkelijk om, wel integendeel zoals hij zich over en tussen de rotsen vlijt.  Ik vind trouwens dat Helianthemum onder de rotsplantenliefhebbers in het algemeen ondergewaardeerd worden... wellicht omdat ze zo gemakkelijk zijn -2(  ... of eerder nog omdat velen op korte termijn te groot worden voor de kleinere rotstuin en alles overgroeien.  Er zijn nochtans een aantal héél mooie, compacte soorten te vinden zoals H. lunelatum en H. canum ssp. balcanicum om er maar een paar te noemen.  Deze nummularium zou wellicht ook in dit rijtje passen, maar ik heb hem nog nooit aangeboden gezien...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 23:51:28
Met deze trip naar het hoogste punt in de Dolomieten is deze reeks dan feitelijk ook afgelopen. De laatste dag van ons verblijf voorspellen ze immers bar slecht weer,  --13 de bergen in gaan, wordt dan ook ten stelligste afgeraden door de hoteluitbaters...

Een uitgeregend slot van een toch wel heel geslaagde plantenvakantie heb ik de indruk Frankie !  We hebben er met zijn allen met volle teugen van genoten tussen de nieuwjaarswensen door !  Zeeeeeeer bedankt voor de moeite om dit alles met ons te delen !  ((13 -((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Spijt dat het over is ...... maar heel erg bedankt Frankie ! ((3  ((13
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Tholhuijsen

Bedankt Frankie, ik heb genoten van de vehalen en planten. -6(   Nu nog een lezing hierover. Dat brengt alles nog dichterbij.

[attachimg=1]
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2015, 09:07:57
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 23:31:26

Het zal wel om Helianthemum nummularium gaan Frankie.  Die is vrij algemeen in de Dolmieten - hij wordt inderdaad vrij weinig genoemd of gefotografeerd, maar hij is er niet minder aantrekkelijk om, wel integendeel zoals hij zich over en tussen de rotsen vlijt.  Ik vind trouwens dat Helianthemum onder de rotsplantenliefhebbers in het algemeen ondergewaardeerd worden... wellicht omdat ze zo gemakkelijk zijn -2(  ... of eerder nog omdat velen op korte termijn te groot worden voor de kleinere rotstuin en alles overgroeien.  Er zijn nochtans een aantal héél mooie, compacte soorten te vinden zoals H. lunelatum en H. canum ssp. balcanicum om er maar een paar te noemen.  Deze nummularium zou wellicht ook in dit rijtje passen, maar ik heb hem nog nooit aangeboden gezien...  ))4

Dat is best mogelijk, Luc, dat het om Helianthemum nummularium gaat, dat was ook een beetje mijn eerste gedacht. Maar als ik dan zie dat er nog  soorten zijn in het wild die er goed op lijken, dan ga ik weer twijfelen.
Heb jij wat van die door u genoemde soorten in de tuin staan, Luc?

Bert Stegeman

je bent me voor met de gedachten over de lezing Jan

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2015, 09:13:29
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 23:51:28

Een uitgeregend slot van een toch wel heel geslaagde plantenvakantie heb ik de indruk Frankie !  We hebben er met zijn allen met volle teugen van genoten tussen de nieuwjaarswensen door !  Zeeeeeeer bedankt voor de moeite om dit alles met ons te delen !  ((13 -((1

Meer dan geslaagd, Luc. De Dolomieten is een wonderbaarlijk mooi gebergte met een enorme diversiteit aan planten. Nu begrijp ik waarom Cliff hier ieder jaar wil terugkeren... .