Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op  3 januari 2015, 11:05:06
Bedankt Frankie, ik heb genoten van de vehalen en planten. -6(   Nu nog een lezing hierover. Dat brengt alles nog dichterbij.

[attachimg=1]

Een lezing? Ik vrees dat ik daarvoor niet mondig genoeg voor ben...dat laat ik liever over aan mensen die dat wel goed kunnen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

het was een prachtige vakantie Frankie ((13
Die Pedicularis verticillata is wel erg prachtig de bloemen ervan vind ik erg fascinerend.
daar herken ik ze meestal aan.
de Aster alpinus zag ik afgelopen vakantie ook voor het eerst in de vrije natuur.
Was erg _01

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op  3 januari 2015, 13:47:03
het was een prachtige vakantie Frankie ((13
Die Pedicularis verticillata is wel erg prachtig de bloemen ervan vind ik erg fascinerend.
daar herken ik ze meestal aan.
de Aster alpinus zag ik afgelopen vakantie ook voor het eerst in de vrije natuur.
Was erg _01

Merci Bert, ja die pedicularissen, hé, wondermooie planten zijn dat. Je zou bijna denken dat het makkelijke planten zijn, maar het tegendeel is waar natuurlijk. Het zijn halfparasieten die bovendien enkel in alpiene omstandigheden kunnen gedijen. Ik denk niet dat ik er ooit ééntje in cultuur zag, iemand anders?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2015, 10:58:13
Spijt dat het over is ...... maar heel erg bedankt Frankie ! ((3  ((13

Graag gedaan, Kris.

Maar overigens...de hoteluitbaters hadden afgeraden om niet de bergen in te trekken de laatste dag, vanwege de slechte weersomstandigheden. Vraag is: heb ik die raad wel opgevolgd?

Danny Bonnez

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2015, 22:45:35
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 januari 2015, 20:19:27

))4 -5( vandaar die vreemde geur die hier op het forum hangt....  -2( :)

-2( ;D -2(

Ik moet zeggen dat de Frankie zijn reisverslagen al altijd ontzettend goed waren maar dit jaar gaat hij nog eens in de overtreffende trap. Nog mooiere planten , nog mooiere foto's .... Enfin die sokkengeur moet je er dan maar bijnemen.

Jazeker Kris , een terechte opmerking , dit is echt "Champions League" niveau !!!  ((3 ((3 ((3  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Gert Hoek

Frankie een prachtig reisverslag met mooie beelden van planten en hun leefomgeving, top _02

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2015, 13:38:55

Het zal wel om Helianthemum nummularium gaan Frankie.  Die is vrij algemeen in de Dolmieten - hij wordt inderdaad vrij weinig genoemd of gefotografeerd, maar hij is er niet minder aantrekkelijk om, wel integendeel zoals hij zich over en tussen de rotsen vlijt.  Ik vind trouwens dat Helianthemum onder de rotsplantenliefhebbers in het algemeen ondergewaardeerd worden... wellicht omdat ze zo gemakkelijk zijn -2(  ... of eerder nog omdat velen op korte termijn te groot worden voor de kleinere rotstuin en alles overgroeien.  Er zijn nochtans een aantal héél mooie, compacte soorten te vinden zoals H. lunelatum en H. canum ssp. balcanicum om er maar een paar te noemen.  Deze nummularium zou wellicht ook in dit rijtje passen, maar ik heb hem nog nooit aangeboden gezien...  ))4

Dat is best mogelijk, Luc, dat het om Helianthemum nummularium gaat, dat was ook een beetje mijn eerste gedacht. Maar als ik dan zie dat er nog  soorten zijn in het wild die er goed op lijken, dan ga ik weer twijfelen.
Heb jij wat van die door u genoemde soorten in de tuin staan, Luc?
[/quote]

Ik heb ze allebei al jaren in de tuin, Frankie.  Ik zou ze niet willen missen, allebei zijn het bovendien hééééél lange bloeiers.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2015, 23:47:10
Het loont ook de moeite om eens de weitjes te bekijken op de Pordoipas zelf. Ze zijn vaak helemaal doorgroeit met deze Rhinanthus. Vaak staan er ook wat orchideeën in. Ik heb de tijd niet gehad om het tot in detail te bekijken, maar deze Gymnadenia conopsea is er iedere keer een vaste bewoner. Ze staan er niet met duizenden, ook niet met honderdduizenden, maar allicht met een paar miljoen!

[attachimg=3]

Ik hou wel van Alpenweides vol met orchideeën ....prachtig is dit ...... ((6 ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gert Hoek op  3 januari 2015, 14:44:39
Frankie een prachtig reisverslag met mooie beelden van planten en hun leefomgeving, top _02

((13

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  3 januari 2015, 18:06:17
Het loont ook de moeite om eens de weitjes te bekijken op de Pordoipas zelf. Ze zijn vaak helemaal doorgroeit met deze Rhinanthus. Vaak staan er ook wat orchideeën in. Ik heb de tijd niet gehad om het tot in detail te bekijken, maar deze Gymnadenia conopsea is er iedere keer een vaste bewoner. Ze staan er niet met duizenden, ook niet met honderdduizenden, maar allicht met een paar miljoen!

[attachimg=3]

Ik hou wel van Alpenweides vol met orchideeën ....prachtig is dit ...... ((6 ((6

Ik ook hoor, Danny, er staat vaker nog veel meer dan dat je op het eerste gezicht zou vermoeden. Wegens tijdsgebrek heb ik die weitjes niet beter kunnen bestuderen. Ik zat meestal in 'hogere sferen'.  ;)

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2015, 18:13:40

[attachimg=3]

Ik ook hoor, Danny, er staat vaker nog veel meer dan dat je op het eerste gezicht zou vermoeden. Wegens tijdsgebrek heb ik die weitjes niet beter kunnen bestuderen. Ik zat meestal in 'hogere sferen'.  ;)

Ik kan je helemaal volgen Frankie , tijdsgebrek , weersomstandigheden en rekening houden met de reisgezellen ........ ondanks de omstandigheden heb je er wel heel veel uitgehaald ........ heel knap  _02
((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  3 januari 2015, 18:21:49
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2015, 18:13:40

[attachimg=3]

Ik kan je helemaal volgen Frankie , tijdsgebrek , weersomstandigheden en rekening houden met de reisgezellen ........ ondanks de omstandigheden heb je er wel heel veel uitgehaald ........ heel knap  _02
((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3

Awel Danny, ik was eigenlijk nog niet helemaal verzadigd. Ergens had ik het gevoel dat ik mezelf nog wat tekort had gedaan.

Frankie Wulleman

Die gedachte deed mij dan ook besluiten om de goede raad van de hoteluitbaters weg te wuiven en toch maar het gebergte in te trekken.
Ik wilde eigenlijk nog iets zien...die kanjer van Physoplexis comosa die op de Falzaregopas stond, met al zijn bloemen die nog net niet open waren, weten jullie nog? Acht dagen later zouden die wel open zijn...

Door de striemende regen reden wij dus nogmaals naar de Falzaregopas.

Terplaatse aangekomen op de pas ging het nog veel harder regenen en waaien gelijk zot. Op de pas niemand te zien...zelfs de kabelliften werken niet.

Ik besluit om dan maar te voet naar boven te klimmen. Zo gezegd, zo gedaan. Helemaal in mijn ééntje trek ik onder de gutsende regen de Lagazuoi op. Ik lijk wel gek.

Frankie Wulleman

En toch...amper een kwartiertje later, begon het te minderen met regenen. Nog wat later stopte het zelfs helemaal en kwam de zon in één ruk te voorschijn! Wat een geluk, de moed begon me toch al in de schoenen te zakken.
Na een ferme klim bereik ik uiteindelijk de befaamde bergwand van de Lagazuoi.