Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319885 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #75 Gepost op: 15 februari 2015, 22:52:50 »
1/ Mijn 'Joy Bishop' is al een tijdje aan het bloeien en nog staan alle bloempjes niet open, alhoewel er vandaag verschillende Saxen  hun eerste bloemen openden.
Dat is vooral het geval in mijn constant overdekt spel van een slordige 20 vierkante meter. Daar krijgt mijn laatste nieuwe zandbed heel veel zonlicht wat de bloei duidelijk bevordert.
Hmm, nog wat geduld Jan. ))8

2/ Dit exemplaar is een aanwinst van vorig jaar, maar het label is gaan vliegen, allicht met een of andere vogel.
Als er iemand een gedacht heeft ? Ik kan het voorlopig niet vinden. Het ziet er wel een leuk ding uit en knoppen genoeg. ;D

Ik heb hier zo'n 'spel' staan, dat er een beetje op 'trekt', en 't luistert naar de naam 'Kirke'....
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #76 Gepost op: 15 februari 2015, 23:23:04 »
Dank je Frankie.
Ik had al een 'Kirke' en ga morgen toch eens  kijken of die er op lijkt. Ik denk dat er zelfs een Kirke in een marmersteen gepropt is, ga dat morgen ook eens checken.
Het kan ook zijn dat ik die Sax van een zekere Bart gekregen heb omdat die ook niet wist welke het was, dat zit ergens in mijn achterhoofd, maar het zit diep.
Normaal steek ik daar dan toch een label bij met de uitleg, maar ik kan dat natuurlijk ook vergeten zijn. Een jaar later en na maanden van niet bezig te zijn met rotsplanten vergeet je vanzelfsprekend het een en het ander.
Ik heb het ook gevraagd aan Adrian Young en die denkt aan 'Goring White' die ik wel nooit gekocht heb.
In knop lijkt mijn exemplaar er wel op, we zullen zien of er witte bloemen op komen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #77 Gepost op: 15 februari 2015, 23:32:02 »
Ik ben Frankie eigenlijk vergeten te danken voor die Allendale die ik nog niet had.  ((3

Allendale?
Wel ja, die 'Allendale Snow' ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #78 Gepost op: 18 februari 2015, 00:36:51 »
Een klein voorsmaakje voor zaterdag ....
 :-*
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #79 Gepost op: 18 februari 2015, 00:38:16 »
Ach ja, die 'Kirke' is het niet, zal morgen een foto daarvan posten, als ik het niet vergeet ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #80 Gepost op: 18 februari 2015, 10:32:08 »
Hier is mijn 'Kirke', een speciaal ding, niet moeilijk ...en toch moeilijk ...
Komt namelijk voort uit columnaris (duidelijk te zien), dinnikii en sempervivum. Groeit extreem traag, dus dit plantje is al relatief oud.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #81 Gepost op: 18 februari 2015, 11:54:06 »
Kirke is een spontane zaailing afkomstig uit de collectie van Oldrich Maixner. Deze cultivar is in principe door mij jaren geleden
vanuit Tsjechie hier naar West Europa gebracht.
Ouders zijn onbekend, doch sporen van S. columnaris zijn redelijk aanwezig.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #82 Gepost op: 18 februari 2015, 16:31:29 »
Ger, volgens de Saxifraga Society zijn de ouders Saxifraga x dinninaris en S. sempervivum.
Natuurlijk kunnen die ook mis zijn en allicht zal die Oldrich Maixner het wel beter weten ... ;D Als het een zaailing is vanuit een grote collectie, kan er van alles in zitten, de bijen trekken zich dat toch niet aan en de natuur ook niet. Het zijn maar de mensen die alles willen catalogiseren en in vakjes plaatsen ...
In ieder geval zit er columnaris bloed in en is het een speciaal geval.
Bij mij heeft dat spel nog niet veel gebloeid, maar dit jaar komt er vast iets op. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #83 Gepost op: 18 februari 2015, 20:41:09 »
Jan, deze gegevens zijn zeker niet oke. Je kunt ook duidelijk geen spoortje terug vinden van dinnikii. De plant heeft wat uiterlijk betreft veel meer weg van ferdinandi-coburgii.  Met veel spontane zaailingen blijft het altijd tobben over het ouderschap. Niet te druk over maken is mijn advies en alleen planten in je collectie hebben die jezelf mooi vindt en waarvan je de ouders kent. Als je mijn bijdrage gelezen hebt in het Saxifraga magazine weet je hoe ik denk over dit soort zaken. Veel plezier Saxifraga nerd.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #84 Gepost op: 19 februari 2015, 00:22:35 »
Ger, mij maakt het niet uit wat de ouders zijn, in de natuur zijn er ook veel Saxen, vooral in de Himalaya die men als soort aanziet, terwijl het misschien wel een hybride is tussen twee natuurvormen. Waarom is Saxifraga lilacina nooit meer terug gevonden ?
Ik heb wel een paar Saxen waarvan ik zeker weet dat ze juiste naam niet bezitten, ik gooi ze daarom ook niet weg, zeker als het mooie dingen zijn, ik zal ze wel niet verkopen onder die verkeerde naam. Saxifraga ferdinandi-coburgi (is met 1 'i') , denk het niet, maar ja ik ben maar een 'nerd'.

Mij een 'nerd' noemen, daarmee ben ik helemaal niet gediend ...is dat in Nederland geen scheldwoord ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #85 Gepost op: 19 februari 2015, 14:19:41 »
Jan sorry als dit jou in het verkeerde keelgat schiet, maar zie mijn uitspraak als complimenteus. Zal je voortaan freak noemen.  Ik houdt wel van mensen met deze gedachten gang. Excuses voor de dubbele i.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #86 Gepost op: 19 februari 2015, 16:46:45 »
Zo zie je maar heren, de subtiele taalgevoeligheden tussen het "Vlaams" en het Nederlands kunnen soms onbedoelde neven effecten veroorzaken...  -2( ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #87 Gepost op: 19 februari 2015, 17:06:12 »
Ja Luc, we praten alleen over goede bedoelingen.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #88 Gepost op: 19 februari 2015, 17:20:36 »
Ok, Ger, excuses aanvaard. Noem mij maar in het vervolg Saxifraga freak, addict, verslaafde, Saxifragahollic, Saxifraga geïndoctrineerde, Saxifraga enthoesiasteling , Saxifraga groepie...whatever, maar geen 'nerd', dat heeft voor mij een te negatieve bijklank.  ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #89 Gepost op: 19 februari 2015, 18:45:47 »
Klinkt bij mij toch beter dan verslaafde, maar laten we het hier bij houden, mijn bedoeling was jouw passie met verve te omgeven en dit blijft voor mij toch het allerhoogste "de nerd"
Fijn weekend Jan!!!