Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319353 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #150 Gepost op: 1 maart 2015, 19:02:00 »
Enfin, nog hier en daar een bloem te bespeuren, het begint, maar heel traag.
2/ Deze is al een week of vier aan het bloemen produceren, eindelijk staan ze (bijna) allemaal open, de wonderschone 'Joy Bishop'.

Joy  is een lekker ding Jan !
Het zal wel zijn ! In dat zandbed staat er ook een heel klein 'Joy Bishopje' met 1 bloem in een heel klein potje, dat is zo een beetje mijn reserve exemplaar.
Zelfs dat klein ding met 1 bloem is al spectaculair ... ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #151 Gepost op: 1 maart 2015, 19:05:34 »
Nog twee exemplaren met bloemen :

1/ 'Krakatit' (x megaseaeflora - burseriana x anglica Winifred, dus burseriana x aretioides x media x lilacina) hmm is toch een lekker ding. ((3
2/ 'Verona' (x calori-langii (van wie zou die zijn ?) marginata Edwards gekruist met dinnikii); zucht een eerste bloem open ...
[/quote

Verona, een van mijn schatjes Jan!!!!
Wat gaat je vrouw daarop zeggen ?
Hmm, ik ga eens een 'Verona' in een marmersteen proberen. Het zal traag gaan, maar het zal de moeite lonen.
Het eerste jaar zal de Sax goed groeien, dan komt er wat stagnatie in het tweede jaar en het derde jaar zal die zeker vertrokken zijn, want dan groeit die echt in de steen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #152 Gepost op: 1 maart 2015, 20:38:53 »
Nog meer knoppen dan bloemen, maar die bloemen zullen dra komen :

1/ 'Allendale Ghost' op een zandsteen, meestal vervriezen de knoppen, dit jaar allicht niet. (ramsarica x poluniniana)
2/ 'Allendale Billows' (wendelboi x alpigena) in een pot.
3/ 'Elvis Presley' (lowndesii x poluanglica Tvuj Uspech) is zowat de enige die het goed doet op een stuk tufsteenbrood.
4/ dinnikii 'Alba' deze gaat binnenkort wel een showke geven ...

Die witte dinnikii ziet er erg veelbelovend uit, Jan, een prachtexemplaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #153 Gepost op: 1 maart 2015, 20:44:13 »
Een Saxifraga die ik wel elk jaar eens laat zien: het is eigenlijk een naamloze, ooit gekocht als 'Winifred', maar het is iets anders. Waarschijnlijk, een zaailing van 'Winifred'. Hij staat op de tuf, en elk jaar geeft hij een vertoning om van te duizelen, ook dit jaar weer. (foto1)
S. 'Ganymede' met reeds één bloem, en veel knoppen. (foto 2)
S. 'Klondike', ook al op de tuf. (foto 3)
En nog ééntje op de tuf: S. 'Pandora' (foto 4)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #154 Gepost op: 1 maart 2015, 20:48:11 »
Ontzettend mooi Frankie . Gezonde planten en heel natuurlijk op die stenen . Zo moeten ze er uit zien .....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #155 Gepost op: 1 maart 2015, 21:36:04 »
Zo zie je maar, Frankie, dat een naamloze Sax of er een met een verkeerde naam niet hoeft onder te doen voor Saxen met een juiste naam.
Ik heb een valse 'Harlow Car' die ik omgedoopt heb in 'Early Dude' het is praktisch zeker een x poluanglica (zoals 'Your Song') maar die bloeit een paar weken vroeger dan de Your dinges.
Dan een valse x irvingii 'Gem' die ook een of andere x poluanglica is, die staat in mijn muur en zal daar ook een klein showke geven, staat weliswaar bijna bovenaan in een droge muur, maar trekt zich dat niet aan, want duidelijk gevestigd op een klein jaartje tijd.
Bij de Allendales zit er ook een valse, eentje die volop in Engeland verdeeld wordt, ik heb hem ook van daar. Het betreft 'Allendale Comet', dus ook een 'imposter'
Het is wel een heel mooie bastaard, die vlug een mooi heuveltje maakt (nee, niet eentje van Erika, maar het trekt er op ... -2()
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #156 Gepost op: 1 maart 2015, 21:42:51 »
Ontzettend mooi Frankie . Gezonde planten en heel natuurlijk op die stenen . Zo moeten ze er uit zien .....   

Bedankt Kris, inderdaad op de stenen doen ze het heel goed en heb je er de minste problemen mee.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #157 Gepost op: 1 maart 2015, 21:43:44 »
Zo zie je maar, Frankie, dat een naamloze Sax of er een met een verkeerde naam niet hoeft onder te doen voor Saxen met een juiste naam.
Ik heb een valse 'Harlow Car' die ik omgedoopt heb in 'Early Dude' het is praktisch zeker een x poluanglica (zoals 'Your Song') maar die bloeit een paar weken vroeger dan de Your dinges.
Dan een valse x irvingii 'Gem' die ook een of andere x poluanglica is, die staat in mijn muur en zal daar ook een klein showke geven, staat weliswaar bijna bovenaan in een droge muur, maar trekt zich dat niet aan, want duidelijk gevestigd op een klein jaartje tijd.
Bij de Allendales zit er ook een valse, eentje die volop in Engeland verdeeld wordt, ik heb hem ook van daar. Het betreft 'Allendale Comet', dus ook een 'imposter'
Het is wel een heel mooie bastaard, die vlug een mooi heuveltje maakt (nee, niet eentje van Erika, maar het trekt er op ... -2()

Dat is zo, Jan. Als ik een naamloze heb, die er toch schitterend uitziet, gaat die niet weg. In het andere geval...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #158 Gepost op: 1 maart 2015, 21:47:13 »
Zo zie je maar, Frankie, dat een naamloze Sax of er een met een verkeerde naam niet hoeft onder te doen voor Saxen met een juiste naam.
Ik heb een valse 'Harlow Car' die ik omgedoopt heb in 'Early Dude' het is praktisch zeker een x poluanglica (zoals 'Your Song') maar die bloeit een paar weken vroeger dan de Your dinges.
Dan een valse x irvingii 'Gem' die ook een of andere x poluanglica is, die staat in mijn muur en zal daar ook een klein showke geven, staat weliswaar bijna bovenaan in een droge muur, maar trekt zich dat niet aan, want duidelijk gevestigd op een klein jaartje tijd.
Bij de Allendales zit er ook een valse, eentje die volop in Engeland verdeeld wordt, ik heb hem ook van daar. Het betreft 'Allendale Comet', dus ook een 'imposter'
Het is wel een heel mooie bastaard, die vlug een mooi heuveltje maakt (nee, niet eentje van Erika, maar het trekt er op ... -2()


Inderdaad Frankie wat een mooie 'onbekende soldaat'. Al die knoppen.... --5

Dat is zo, Jan. Als ik een naamloze heb, die er toch schitterend uitziet, gaat die niet weg. In het andere geval...

Inderdaad Frankie wat een mooie 'onbekende soldaat'. Al die knoppen.... --5 Nu je het zegt, ik heb hier ook een 'Winifred look al like' in de rotstuin.

Binnenkort komt 'Cumulus' hier ook nog tot bloei. Leieomerus zal het graag horen.... ;D

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #159 Gepost op: 1 maart 2015, 21:57:03 »

Inderdaad Frankie wat een mooie 'onbekende soldaat'. Al die knoppen.... --5 Nu je het zegt, ik heb hier ook een 'Winifred look al like' in de rotstuin.

Binnenkort komt 'Cumulus' hier ook nog tot bloei. Leieomerus zal het graag horen.... ;D
[/quote]

Oppassen hoor Matthias, want een cumulus virus is sterker dan een primula virus, zie maar naar naar nonkel Jan  -2( -2( -2(

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #160 Gepost op: 1 maart 2015, 22:37:37 »
Die komt toch ook van Bart Moerland, Frankie ?
Of ben ik mis ?
Misschien is het wel x anglica 'Pink Diamond', een zaailing van Winifred volgens Bart ontstaan in zijn hof ...
Ik zal morgen eens kijken of ik geen spel heb dat er op trekt.
Soms kan je beter aan de knoppen zien wat het is dan als de bloemen zich openen.

Het is wel een formidabele plant, is dat een groot gat in tufsteen of een klein waar die in geplant is ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #161 Gepost op: 1 maart 2015, 22:38:10 »
Wat is dat eigenlijk, een 'Cumulus virus' ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #162 Gepost op: 1 maart 2015, 22:47:57 »
Wat is dat eigenlijk, een 'Cumulus virus' ?

Een overontwikkeld sax virus Jan -2( -2(  pas op niks mis mee hoor! ))8
Diagnose: gewoonlijk begint het met ééntje dan nog ééntje.......... en voor je het weet staan ze overal en is het niet meer te genezen ;D
 Al heb ik gelezen dat Bart een drastische remedie heeft tegen het virus  --11
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2015, 22:50:45 door Hugo Van Woensel »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #163 Gepost op: 1 maart 2015, 23:13:53 »
Die komt toch ook van Bart Moerland, Frankie ?
Of ben ik mis ?
Misschien is het wel x anglica 'Pink Diamond', een zaailing van Winifred volgens Bart ontstaan in zijn hof ...
Ik zal morgen eens kijken of ik geen spel heb dat er op trekt.
Soms kan je beter aan de knoppen zien wat het is dan als de bloemen zich openen.

Het is wel een formidabele plant, is dat een groot gat in tufsteen of een klein waar die in geplant is ?

Jazeker, Jan, komt nog van bij Bart, nu ondertussen al heel wat jaartjes geleden. Dus het zou 'Pink Diamond' kunnen zijn, zeg je?
Het is in ieder geval een topper, Jan, elk jaar is het dubbel en dik genieten van deze steenbreek. Nee, het is geen al te groot gat in de tufsteen. Ik heb  hem gek genoeg nog nooit vermeerderd. Zal dat toch eens moeten doen, hij is het meer dan waard om in het circuit te blijven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #164 Gepost op: 2 maart 2015, 00:13:34 »
Ik had een 'Pink Diamond', maar die is deze zomer ter ziele gegaan, dus ik kan niet vergelijken wat dat betreft.
Het is mij wel opgevallen, dat de meeste x anglica's dit jaar meer knoppen hebben dit jaar, dan andere jaren.
Dit is ook het geval voor 'Lizzy', dat is geen x anglica, maar wel een NCC, een bastaard dus, maar volgens mij heeft die veel weg van een x anglica.
x wendelacina 'Wendy' (lilacina x wendelboi), lijkt ook wat op die 'Lizzy' en die heeft ook nog nooit zo veel knoppen gehad.
Het is het jaar van de knoppen volgens mij.
Kijk eens naar deze Saxifraga wendelboi, vorig jaar een paar bloempjes, nu gaat die er vol van staan ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen