Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319401 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #330 Gepost op: 12 maart 2015, 21:52:06 »
Een prachtige verschijning is deze Saxifraga lorelei.
Hey Theo,

de naam van de plant die je toont is inmiddels aangepast en vervangen door de naam Saxifraga 'Mariet Beuken '. Dit was noodzakelijk omdat er al een Saxifraga ' Lorelei ' bestond, gekweekt door Franz Suendermann.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #331 Gepost op: 12 maart 2015, 22:03:50 »
Voor de 2e keer in bloei Saxifraga ziva.
Hmm, wil niet moeilijk doen, maar 'Ziva' is van de Impression Group, kotschyi x lilacina en volgens de Saxifrage Society is de bloemkleur 'pink'. ))4
Jan,

ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat Saxifraga 'Ziva' een roze bloemkleur heeft, maar onlangs zag ik op het forum van de Saxifrage Society een foto van een plant met dezelfde bloemkleur als die van Theo. Dat was bij het topic Loughborough AGS show plants. Een groot exemplaar van S. 'Ziva', gefotografeerd door Bill Jones. Past ook wel bij de combinatie van S. kotschyi en S. lilacina.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2015, 22:22:56 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #332 Gepost op: 12 maart 2015, 22:05:35 »
Hierbij mijn kleine bijdrage:

Saxifraga Kabshia:



Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #333 Gepost op: 12 maart 2015, 22:13:21 »
Een prachtige verschijning is deze Saxifraga lorelei.
Hey Theo,

de naam van de plant die je toont is inmiddels aangepast en vervangen door de naam Saxifraga 'Mariet Beuken '. Dit was noodzakelijk omdat er al een Saxifraga ' Lorelei ' bestond, gekweekt door Franz Suendermann.
Oke Hans bedankt voor de info,heb overigens een "Mariet Beuken " in de tuin staan,die nu nog in knop zit.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #334 Gepost op: 12 maart 2015, 22:21:11 »
1/ Bravo voor deze Allendale !!!
2/ Deze naam durf ik niet te vernoemen, maar er moeten nog maar 21 knoppen open komen en dit Saxje is zo groot als het bovenste gedeelte van een kippenei. ((12  ((3
3/ Deze heb ik al getoond, maar nu nog wat meer bloemen, de 'Frederick Chopin'.
    Die andere gozer is 'Kon-Tiki'  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #335 Gepost op: 12 maart 2015, 22:26:41 »
Voor de 2e keer in bloei Saxifraga ziva.
Hmm, wil niet moeilijk doen, maar 'Ziva' is van de Impression Group, kotschyi x lilacina en volgens de Saxifrage Society is de bloemkleur 'pink'. ))4
Jan,

ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat Saxifraga 'Ziva' een roze bloemkleur heeft, maar onlangs zag ik op het forum van de Saxifrage Society een foto van een plant met dezelfde bloemkleur als die van Theo. Dat was bij het topic Loughborough AGS show plants. Een groot exemplaar van S. 'Ziva', gefotografeerd door Bill Jones. Past ook wel bij de combinatie van S. kotschyi en S. lilacina.
Kan zijn, maar in het boekje 'Porophyllum Cultivars' van Adrian Young staat pink.
Trouwens, het is niet zo dat de kruising tussen kotschyi en lilacina altijd iets oranje of zo zal geven.
Je hebt zelfs meer kans op een roze of een gele, een die dus enkel op een van de ouders lijkt. Matthias heeft mij hieraan herinnerd. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #336 Gepost op: 12 maart 2015, 22:32:02 »
Er is toch nog leven in de goot ! ???
Er zijn een paar Saxen daar redelijk ziek geworden door de aanhoudende regen van de laatste 6 maand, maar andere zijn zo gezond als een gezonde vis.

1/ Een mastodont van 'Peach Melba' met daarnaast de lieflijke 'Allendale Charm', dat gaat weer vuurwerk geven.
2/ Een uit de kluiten gewassen 'Jan Neruda', moet nog praktisch alle bloemen openen, met dat koude weer gaat dat supertraag, maar dan kunnen we er ook langer van genieten. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #337 Gepost op: 12 maart 2015, 22:33:45 »
Eéntje met grote bloemen, S. 'Moulin Rouge'. Ik heb het wel voor deze plant met zijn extra grote bloemen met donker hart.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #338 Gepost op: 12 maart 2015, 22:36:00 »
Pff, deze toon ik voor mijn part alle dagen, wat een Sax !

1/ Dit is een foto van 2013.
2/ Dit is er een van vandaag, groeit in een gaatje met de afmetingen van mijn linkerpink. Mijn rechterpink is ongeveer ook hetzelfde ...
Zou deze 'Louis Armstrong' soms EPO pakken ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #339 Gepost op: 12 maart 2015, 22:36:09 »
Nog meer grote bloemen van 'Evening Star' en 'Verona' die nog altijd bezig is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #340 Gepost op: 12 maart 2015, 22:37:25 »
Eéntje met grote bloemen, S. 'Moulin Rouge'. Ik heb het wel voor deze plant met zijn extra grote bloemen met donker hart.
Dat kan je wel zeggen, 'Moulin Rouge' is een lekker ding. Waarom hebben ze dat zo genoemd ? -2( ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #341 Gepost op: 12 maart 2015, 22:38:38 »
Pff, deze toon ik voor mijn part alle dagen, wat een Sax !

1/ Dit is een foto van 2013.
2/ Dit is er een van vandaag, groeit in een gaatje met de afmetingen van mijn linkerpink. Mijn rechterpink is ongeveer ook hetzelfde ...
Zou deze 'Louis Armstrong' soms EPO pakken ?

Wat een vooruitgang, en dat in zo'n harde steen. Lekker donker kleurtje ook. Hier beginnen ook enkele donkergekleurde cultivars als 'Satchmo' en 'Beatles' de bloemen te openen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #342 Gepost op: 12 maart 2015, 22:39:12 »
Eéntje met grote bloemen, S. 'Moulin Rouge'. Ik heb het wel voor deze plant met zijn extra grote bloemen met donker hart.
Dat kan je wel zeggen, 'Moulin Rouge' is een lekker ding. Waarom hebben ze dat zo genoemd ? -2( ;D

Ja Jan, mannen weten waarom...niet?  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #343 Gepost op: 12 maart 2015, 22:46:14 »
Wat kleine, bescheiden Saxjes vanuit CGN3 EN CGN4, moeten nog veel groeien, maar doen nu al hun best.

1/ De 'Marc Chagall' van de Decor Group, he he, de eerste bloemen zijn de 'roodste'.
2/ 'Maria Callas' vind ik toch ook wel lekker, zowat alle x poluanglica toestanden zijn dat.  :-*
3/ 'Jenkinsae' ...hoe oud is dat spel wel ? Hmmm, eens piepen ....van een zekere Jenkins, die mens is allicht al lang dood  --13, maar zijn Sax van 1920 (nen x irvingii = burseriana x lilacina, was dat niet de eerste kruising met lilacina ?) awel, diene Sax, diene leeft nog.  ((3 ))4 ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #344 Gepost op: 12 maart 2015, 22:59:15 »
Eéntje met grote bloemen, S. 'Moulin Rouge'. Ik heb het wel voor deze plant met zijn extra grote bloemen met donker hart.
Die S. 'Moulin Rouge' kan mij ook wel bekoren, Frankie. Hoewel ik em al een aantal jaren in m'n collectie heb, nu pas voor het eerst in bloei en dan nog alleen bij de kleinere plantjes, het grote exemplaar bloeit nog steeds niet!!!

Die mooie grote bloemen komen natuurlijk van de S. dinnikii ouder.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.