Narcissus 2015

Gestart door Luc Scheldeman, 11 januari 2015, 13:05:53

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Bart Moerland

Wat is het Forum zonder humor!

Vandaag een 'Julia Jane' open.    Blijf het een prachtig Narcisje vinden.

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Johan Keulemans

Narcissus bulbocodium 'Classic Gold'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

Nog een keer de weggegooide zaailingen in bloei...ze worden met de dag beter.
En een niet Narcissus cyclamineus (waarschijnlijk een hybride)(te groot en hij vermeerdert vegetatief)...de echte staat hier ook in bloei, foto volgt.
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op 10 maart 2015, 21:46:01
En een niet Narcissus cyclamineus (waarschijnlijk een hybride)(te groot en hij vermeerdert vegetatief)...de echte staat hier ook in bloei, foto volgt.

Awel Wim, ik zei het u vandaag nog, maar na het zien van de 'echte' cyclamineus ben ik eerder teleurgesteld. De 'valse' zijn in alle delen mooier dan de botanische. Deze laatste is voor de echte verzamelaars.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 maart 2015, 22:03:25

Awel Wim, ik zei het u vandaag nog, maar na het zien van de 'echte' cyclamineus ben ik eerder teleurgesteld. De 'valse' zijn in alle delen mooier dan de botanische. Deze laatste is voor de echte verzamelaars.
Is de cyclamineus die je toonde dan toch een hybride ?  Of wat bedoel je juist ?
Veel hybriden van x cyclamineus zijn trouwens meer dan de moeite en inderdaad groter dan de botanische soort.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Narcissus x susannae (N. cantabricus x N. triandrus ssp. pallidulus
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Narcissus citrinus ssp. belinensis. (N. citrinus is de crèmewitte vorm van N. bulbocodium).
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Mooie "witjes" Luc !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

Prachtig Luc. Zeker die Narcissus x susannae.

Ik heb in Harlow een narcis gekocht met deze naam:

Narcissus bulbocodium var. citrinus (zou dit dan over dezelfde subspecies gaan als die van jouw Luc? Hij ziet er toch anders uit...).

Narcissus calcicola 'Idol'

Wim Boens

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 maart 2015, 11:06:13
Is de cyclamineus die je toonde dan toch een hybride ?  Of wat bedoel je juist ?
Veel hybriden van x cyclamineus zijn trouwens meer dan de moeite en inderdaad groter dan de botanische soort.

Dat was idd een hybride die ik ooit kocht als N. cyclamineus tot Eddy T.  me er op wees dat het zeker de echte soort niet kon zijn wegens te groot en vegetatief vermeerderend.

Hieronder de echte N. cyclamineus in bloei.
Wim Boens

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 maart 2015, 11:06:13
Citaat van: Frankie Wulleman op 10 maart 2015, 22:03:25

Luc, mijn plant komt van bij Aberconwy. Als ik dat vergelijk met de plant die Wim heeft is dat iets heel anders. De plant van Wim is eerder ietwat teleurstellend. Mijn plant is veel groter, heeft grotere bloemen die 'geler' zijn en groeit goed aan. Het moet dus zeker een hybride zijn. Dat de plant die Aberconwy verkoopt zoveel spectaculairder is dan de echte, is misschien ook wel een commercieel gegeven. Die hybride staat natuurlijk veel mooier in een verkoopstand dan de echte.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Ruben Billiet op 11 maart 2015, 19:10:32
Ik heb in Harlow een narcis gekocht met deze naam:

Narcissus bulbocodium var. citrinus (zou dit dan over dezelfde subspecies gaan als die van jouw Luc? Hij ziet er toch anders uit...).

Afhankelijk van de visie die men volgt worden ze N. citrinus of N. bulbocodium var. citrinus genoemd.
Ik heb een aantal ondersoorten van citrinus die allemaal wel wat verschillen in hun gele kleur (nooit wit).
Het is moeilijk om een uitspraak te doen over soortechtheid als je niet weet of ze opgekweekt zijn uit wild verzamelde zaden of uit zaden bekomen na handbestuiving.  Maar de uiterlijke kenmerken van de bloem zitten wel goed.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 maart 2015, 19:36:08
Luc, mijn plant komt van bij Aberconwy. Als ik dat vergelijk met de plant die Wim heeft is dat iets heel anders. De plant van Wim is eerder ietwat teleurstellend. Mijn plant is veel groter, heeft grotere bloemen die 'geler' zijn en groeit goed aan. Het moet dus zeker een hybride zijn. Dat de plant die Aberconwy verkoopt zoveel spectaculairder is dan de echte, is misschien ook wel een commercieel gegeven. Die hybride staat natuurlijk veel mooier in een verkoopstand dan de echte.
Het feit dat het om een hybride gaat doet niets af van zijn schoonheid. Het verklaart tevens zijn vegetatieve vermeerdering.
Als je als naam "narcissus x cyclamineus" behoudt zit je terug goed.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Narcissus asturiensis uit de zadenlijst van Holubec, verzameld in Portugal.
Zoals je ziet kan dit kleinood zonder probleem in de rotstuin.
Torhout, West-Vlaanderen