Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !

Gestart door Gerrit Roest, 20 november 2010, 21:59:21

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 mei 2021, 12:50:30
Penstemon campanulatus maakt een mooi matje in zijn trog, de bloei is zeker niet overmatig maar vind ik persoonlijk heel mooi met die kleurencombinatie van azuurblauw en rose.
Luc, klein maar fijn!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 mei 2021, 12:50:30
Penstemon campanulatus maakt een mooi matje in zijn trog, de bloei is zeker niet overmatig maar vind ik persoonlijk heel mooi met die kleurencombinatie van azuurblauw en rose.
Prachtige plant en moi kleurcombinatie Luc!
Met vriendelijke groet

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 mei 2021, 12:50:30
Penstemon campanulatus maakt een mooi matje in zijn trog, de bloei is zeker niet overmatig maar vind ik persoonlijk heel mooi met die kleurencombinatie van azuurblauw en rose.

Een wel heel fraaie Penstemon. Heb je ooit zaden kunnen oogsten?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 18 mei 2021, 14:07:44
Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 mei 2021, 12:50:30
Penstemon campanulatus maakt een mooi matje in zijn trog, de bloei is zeker niet overmatig maar vind ik persoonlijk heel mooi met die kleurencombinatie van azuurblauw en rose.

Een wel heel fraaie Penstemon. Heb je ooit zaden kunnen oogsten?

Nooit geprobeerd, Gerrit.  Dat moet ik dit jaar dan maar eens proberen !  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 mei 2021, 16:34:37


Een wel heel fraaie Penstemon. Heb je ooit zaden kunnen oogsten?

Kunnen we eventueel een ruil doen? Met Townsendia zaden?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 18 mei 2021, 16:45:02
Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 mei 2021, 16:34:37


Een wel heel fraaie Penstemon. Heb je ooit zaden kunnen oogsten?

Kunnen we eventueel een ruil doen? Met Townsendia zaden?

Zeker weten Gerrit !  _07 _08
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom


Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 18 mei 2021, 17:18:29
Meld het als je de zaden hebt geoogst.

Fingers crossed Gerrit !  Ik houd u op de hoogte.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

In deze trog heb ik de Silene caroliniana subsp. wherryi neergezet. Deze uiterst gemakkelijke Silene is tweejarig, maar je kunt er prachtig lege plekken tijdelijk mee opvullen. Zij bloeit heel lang en het zaaien is een peulenschil.


Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 mei 2021, 18:28:54
In deze trog heb ik de Silene caroliniana subsp. wherryi neergezet. Deze uiterst gemakkelijke Silene is tweejarig, maar je kunt er prachtig lege plekken tijdelijk mee opvullen. Zij bloeit heel lang en het zaaien is een peulenschil.

Ziet er keurig uit Gerrit.

Ik heb een oud trogje een kleine opfrisbeurt gegeven.  Edraianthus pumilo had 'em bijna helemaal over genomen, nu is dat toch even een halt toegeroepen en na de bloei elimineer ik er nog een paar.

De Edraianthus doet het overigens uitstekend.
Hij kreeg het gezelschap van een Physoplexis comosa, ook nog Phyteuma scheuzeri, een dwerg Scabiosa, een Lewisia longipetala en een zilversaxje met een angstaanjagende naam Saxifraga 'Marquis de Sade'

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

In een trog bloeit momenteel Campanula formenakiana, hij is wel wat groter uitgevallen dan ik dacht... té groot voor de trog eigenlijk.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Nog wat trog gerelateerde foto’s…
Dit trogje werd over 2 jaar gecreëerd maar kreeg vooral pas vorig najaar zijn meeste bewoners …
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2021, 12:39:36
Nog wat trog gerelateerde foto’s…
Dit trogje werd over 2 jaar gecreëerd maar kreeg vooral pas vorig najaar zijn meeste bewoners …
Er staan wel heel verschillende plantengeslachten in die toch telkens een ander regime vragen.
Geeft dit geen problemen ?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2021, 12:39:36
Nog wat trog gerelateerde foto’s…
Dit trogje werd over 2 jaar gecreëerd maar kreeg vooral pas vorig najaar zijn meeste bewoners …
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 juli 2021, 17:02:00
Er staan wel heel verschillende plantengeslachten in die toch telkens een ander regime vragen.
Geeft dit geen problemen ?

Buiten de 2 "silvers " , die eigenlijk wat meer zon en droogte  mogen hebben denk ik ,zijn de ideale omstandigheden voor de andere planten nogal gelijk hoor Luc ....diverse Androsace , Campanula alpestris en morettiana , Saxifraga , Primula allionii . Al deze laatsten moeten niet weten van te felle zon en geen te droge grond .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "