Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !

Gestart door Gerrit Roest, 20 november 2010, 21:59:21

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

volgend jaar een lezing over troggen van jou jan -2( -2( -2( 5)) 10)) 10)) :D ;D
leuk om jou ook gezien te hebben

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Frankie Wulleman op 18 december 2014, 21:00:06
Jawadde, wat een knappe trogjes in een al even knappe presentatie!  3))

Wat kan je daar allemaal in zetten? Een trog met drabaatjas, ééntje met zilverrozetsaxifraga's, ééntje met porphyrions, enz... Misschien nog een trog met kleine campanula's. Zo hoog van de grond lijkt het me ideaal omdat je zo de slakken wat te slim af bent....

Dat van die campanula's, goed idee Frankie.  ((14  In tsjechie had ik de Campanula zoysii in een trog staan, iedere keer door slakken opgevreten. Kan het in de bovenste troggetjes eens proberen.
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Op de doe dag hadden we het over het 'belegen' worden van nieuw gemaakte troggen. Een maand geleden heb ik deze troggen ingesmeerd met gewone goedkope yoghurt. Zie hier het begin.
De eerste foto is zonder yoghurt.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

Ze zien er al vreselijk oud uit, Jan !  Knap resultaat !  6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

De nieuwe troggen deze middag ingesmeerd met yoghurt. Voor een versnelde mosgroei aan de buitenkant.

[attach=1]
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 21 januari 2015, 13:41:33
De nieuwe troggen deze middag ingesmeerd met yoghurt. Voor een versnelde mosgroei aan de buitenkant.

[attach=1]

Die staan echt op hun bewoners te wachten Jan !  Dat wordt mettertijd een ware blikvanger.
Alvast een zeer geslaagd geheel !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 21 januari 2015, 13:41:33
De nieuwe troggen deze middag ingesmeerd met yoghurt. Voor een versnelde mosgroei aan de buitenkant.

Je hebt een groot talent voor dit soort zaken Jan !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Even een algemene tip. Vergeet niet dat troggen die in de winter voor langere tijd worden afgedekt ook steeds moeten worden gecontroleerd. Vooral op uitdrogen , iets wat nog sneller gebeurt na wat dagen van vorst. Deze trog met Andro's heb ik nu weer wat water toe gediend. Vorig jaar ben ik hier wel enkele soortjes in verspeeld door te lange droge periode.
Nog een foto onder het kapje .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 januari 2015, 11:53:00
Even een algemene tip. Vergeet niet dat troggen die in de winter voor langere tijd worden afgedekt ook steeds moeten worden gecontroleerd. Vooral op uitdrogen , iets wat nog sneller gebeurt na wat dagen van vorst. Deze trog met Andro's heb ik nu weer wat water toe gediend. Vorig jaar ben ik hier wel enkele soortjes in verspeeld door te lange droge periode.
Nog een foto onder het kapje .....

Een goede tip, die iedereen wel weet, maar snel wordt vergeten. ((14
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Vorige week de 'sproei-instalatie' uitgebreid naar de nieuwe troggen op de oprit. Even uitproberen en ja alles werkt.    -((1  Het zijn hele fijne broezers, die een soort mist boven de troggen geven, zodat het water langzaam opgenomen word en er niets wegspoeld.
Omgeving Roosendaal

Bert Stegeman

dat is nog eens een mooie voortuin.
Voor je in je achtertuin bent waan je je al in de bergen ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 -6( ((13 -((1 ((2 _02 )))7 _04 --15

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Bert Stegeman op 23 maart 2015, 21:39:36
dat is nog eens een mooie voortuin.
Voor je in je achtertuin bent waan je je al in de bergen ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 -6( ((13 -((1 ((2 _02 )))7 _04 --15

Valt wel mee Bert, het is maar een tuintje van 400 m², met daarop nog het chaletje.
Omgeving Roosendaal


Bart Moerland

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 23 maart 2015, 11:43:33
Vorige week de 'sproei-instalatie' uitgebreid naar de nieuwe troggen op de oprit. Even uitproberen en ja alles werkt.    -((1  Het zijn hele fijne broezers, die een soort mist boven de troggen geven, zodat het water langzaam opgenomen word en er niets wegspoeld.


Ha,dat werkt toch prima zo Ja!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerard Verweij

#359
Ik had al een paar jaar een grote terracotta schaal staan, waar ik niet veel mee deed.
Ik heb deze nu half ingegraven ( zag dit eerder bij Luc Vermeer thuis) en de inrichting aangepast aan het gedeelte van de tuin, waar ie nu staat.
Heb saxen en primula's geplaatst. Afwachten maar weer.