Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !

Gestart door Gerrit Roest, 20 november 2010, 21:59:21

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op  9 mei 2015, 00:42:11
Vandaag de kleine troggetjes op de standaard ingeplant thema Andro's

villosa
himalaica
studiosorum    'Doksa'
rioxana
mariae
sarmentosa
barbulata
sarmentosa   'Chumbyi'

Troggetjes wegen ongeveer 25 kg, ik weet nog niet wat ik doe, of onder m'n afdak zetten of afdakje maken.

Dat ziet er weer ((14 uit
Ik zou kiezen voor het laatste om je rug te sparen

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op  9 mei 2015, 00:42:11
Vandaag de kleine troggetjes op de standaard ingeplant thema Andro's

villosa
himalaica
studiosorum    'Doksa'
rioxana
mariae
sarmentosa
barbulata
sarmentosa   'Chumbyi'

Troggetjes wegen ongeveer 25 kg, ik weet nog niet wat ik doe, of onder m'n afdak zetten of afdakje maken.

Prachtige trogjes dat je steeds maar weer maakt, Jan, de Tsjechische invloeden zijn zeer merkbaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

Vanmorgen tufsteen troggetje in/aangeplant. (nr 6 van het rek) Met natuurlijk saxifraga's. Ze zijn al wel uitgebloeid, dus op naar volgend voorjaar.
Met :

x gloriana     'Chez Nous'
[Preludium Group]   'Václav Talich'
[Investigative Group]   'Ivan Papanin'
[Krasin Group]     'Umberto Nobile'
x boydii     'Cherrytrees'
stolitzkae
sempervivum
spruneri var. deorum

De Arenaria alvacariensis geeft toch nog een paar bloemetjes.



Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

Heb in drie troggen maanrotsjes zitten. Vorig jaar daar een paar saxen ingezet, deze hebben het goed gedaan.  Vorige week nog wat gaten bijgevuld. Geen bloei, wachten tot volgend jaar.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen


Bert Stegeman

Mijn houten trog ziet er ook vrolijk uit
De Armeria Maritima dussel dorfer stolz op de voorgrond staat er nog steeds goed bij.

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Bert Stegeman op  7 juni 2015, 21:57:11
Mijn houten trog ziet er ook vrolijk uit
De Armeria Maritima dussel dorfer stolz op de voorgrond staat er nog steeds goed bij.

Mooie aparte trog, Bert ((14
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

Edraianthus pumilio zien we nogal vaak als een typische tufsteenplant.
Vergeet niet dat hij het ook uitstekend doet in een trogje !!

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 juni 2015, 18:22:02
Edraianthus pumilio zien we nogal vaak als een typische tufsteenplant.
Vergeet niet dat hij het ook uitstekend doet in een trogje !!

Veel beter, zou ik zeggen.

Jan Tholhuijsen

#385
Augustus, vakantietijd en voor de rotstuinen een beetje komkommertijd.
Mooi om eens iets nieuws te beginnen.

Hoe een trog van 3 meter maken.

We kennen allemaal de prachtige 2-300 jaar oude troggen, helemaal met de hand uitgebeiteld.  In Nederland zijn die onbetaalbaar, zeker als het om bovenstaande grote gaat.

In mijn vorig leven, in de Tsjechische Republiek, hadden wij er 12 van de maten 1,50 tot 3 meter. Deze waren aanwezig op de boerderij die wij kochten. Gebruikt in de stallen als voerbakken voor het vee. Ze stonden daar gewoon en je begrijpt er liep water uit mijn mond, daar had ik wel een bestemming voor.

Nu wij weer terug zijn in de Nederlanden, met 400 m² grond, wilde ik toch weer wel een tuintje opzetten, met rotsplantjes. Tot nu toe lukt het aardig, tufdeel, lava, zandsteen en troggetjes maken alles is al aan bod gekomen, maar een 3 meter trog was nog wel een wens. Niet om een dergelijk oude te kopen, maar er een maken.
Je moet dit ter plaatse doen, want hij is, behoudens met een kraan of sjofel, niet meer te tillen. Maar hoe doe je dat zo goedkoop mogelijk? Een dure bekisting maken die je maar een keer gebruikt, nee dat wilde ik niet. Je moet dan de bekisting er redelijk vlug af halen om de buitenkant nog te ‘bewerken’.

Hieronder het resultaat, voor een eerste keer ben ik redelijk tevreden. De bedoeling is om er voor het grote deel kussen planten in te zetten, met  natuurlijk een paar mini conifeertjes. Een stuk of20 plantjes staan er al in, de rest kijken we op de najaarsverkoop en volgend voorjaar in Tsjechie.

De hele omschrijving met bijbehorende foto's heb ik in PDF gezet.

De kosten waren ongeveer â,¬90,-

Edit Luc : op de volgende pagina vindt u de PDF waarvan sprake : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=184.390
Omgeving Roosendaal

Jos Beeren

Alweer een knappe vertoning Jan! :P
Dat ziet er geweldig uit. :o
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

Volgens mij heb je dat ding meegenomen uit Tsjechië. Zo mooi!

((13

Luc Gilgemyn

Ik word hier helemaal stil bij Jan !  --5 --5

Een ronduit fantastisch resultaat is dit - het geheel ziet er prachtig uit !  Je hebt de trogkunde werkelijk helemaal onder de knie.

((3 ((3 ((3 -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Prachtig Jan ben het natuurlijk eens met de andere. ((3 ((14 -6( _02 ((2
Ik liep vandaag met mijn vriendin langs een kerkje ( in frankrijk les menuires) met daar naast zo'n kraantje waar water uit komt en in zo'n prachtige  betonnen bak valt.
ik zij dat kan goed dienst doen als trog --11 --11