't is hier fantastisch

Gestart door Gerrit Roest, 12 april 2016, 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Roest

Op en vlakbij de vindplaats van o.a. Tulipa cretica en Cyclamen creticum vonden we naast Ophryssen en andere orchissen Orchis simia.  De aapjes orchis. (3a en 3b = dezelfde plant)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Meer Orchis simia. Op dezelfde plaats groeide ook Orchis italica samen met O. simia en naar wat ik dacht kruisingen maar weet dat niet zeker en heb daar helaas denk ik geen foto's van. Mocht er iemand twijfelen over de soortechtheid op deze foto's laat maar weten. (foto5a en 5b dezelfde plant)
Gerrit Roest

Gerrit Roest

nog 4 aapjes
Gerrit Roest

Bert Stegeman

Weer goede reeks
Moest alleen mijn beeldscherm kantelen om ze goed te zien :D :D :D :D -2((

Gerrit Roest

Naar links en naar rechts dacht ik, dat heb ik niet in de hand Bert maar het komt goed.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Nog 2 Orchis simia waarbij op foto 12 duidelijk te zien is dat de bovenste bloemen aan het verwelken zijn. Dit is normaal bij O. simia omdat de bloeivolgorde van boven naar beneden verloopt, bij O. italica is de bloeivolgorde van beneden naar boven. De twee laatste foto's zijn op dezelfde plaats (enkele meters afstand) gemaakt en zijn Orchis italica waarbij bij de eerste van die twee de onderste bloemen aan het verwelken zijn.
Gerrit Roest

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op  4 december 2016, 21:13:35
Een ander lid van de aronskelk familie die we gezien hebben is Arisarum vulgare, en groeide op een of andere manier steeds in de schaduw (bos, gras of struik).
Bij deze soort kwam ik een voor mij onbekende Nederlandse naam tegen nl. Gekapperde kalfsvoet?

Vreemd en tegelijk intrigerend dat wij dezelfde Arisarum vulgare ook in bloei zagen in de Patsos gorge dan begin november Gerrit ?  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op  4 december 2016, 22:18:07
Naar links en naar rechts dacht ik, dat heb ik niet in de hand Bert maar het komt goed.

Is inmiddels goed gekomen Gerrit, die vericale foto's blijven ons af en toe parten spelen, maar mits wat geduld komen ze op hun pootjes terecht !  ;D

Gerrit Roest

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 december 2016, 22:48:12
Citaat van: Gerrit Roest op  4 december 2016, 21:13:35
Een ander lid van de aronskelk familie die we gezien hebben is Arisarum vulgare, en groeide op een of andere manier steeds in de schaduw (bos, gras of struik).
Bij deze soort kwam ik een voor mij onbekende Nederlandse naam tegen nl. Gekapperde kalfsvoet?

Vreemd en tegelijk intrigerend dat wij dezelfde Arisarum vulgare ook in bloei zagen in de Patsos gorge dan begin november Gerrit ?  ((--11

Volgens Cretan flora.com bloeitijd van oktober tot mei, het is mogelijk!!
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 december 2016, 23:05:37

Is inmiddels goed gekomen Gerrit, die vericale foto's blijven ons af en toe parten spelen, maar mits wat geduld komen ze op hun pootjes terecht !  ;D

Alles op zijn pootjes terecht en die horen aan de onderkant maar de mijne gaan zometeen naar de zijkant, knap als je mij de komende 8 uur recht kunt zetten.
Gerrit Roest

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op  5 december 2016, 00:11:12
Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 december 2016, 23:05:37

Alles op zijn pootjes terecht en die horen aan de onderkant maar de mijne gaan zometeen naar de zijkant, knap als je mij de komende 8 uur recht kunt zetten.

:D :D :D

Gerrit Eijkelenboom

Er is geen twijfel mogelijk, alles is correct gedetermineerd naar mijn mening.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op  4 december 2016, 21:14:38
Nog een  uit de aronskelkfamilie is deze stinkerd, Dracunculus vulgaris of drakenwortel. Statige plant met mooie bladeren, de bloemen vind ik wat minder vooral als ze er uit zien als op de foto..

Dat laatste is waar. De planten verwelken spoedig. En dan zijn ze al snel niet zo mooi meer. Ze doen er lang over om het bloeistadium te bereiken.
Maar als ze 100% zijn, zijn ze van een ongekende schoonheid. (vind ik hoor)

Hier is Dracunculus vulgaris te zien op het Akrotiri schiereiland, niet ver van het klooster dat Luc fotografeerde in zijn Topic. Er stonden in een olijfgaard tientallen. Ik had ze dus voor het uitkiezen. 11 april 2015

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  5 december 2016, 19:14:26

Hier is Dracunculus vulgaris te zien op het Akrotiri schiereiland, niet ver van het klooster dat Luc fotografeerde in zijn Topic. Er stonden in een olijfgaard tientallen. Ik had ze dus voor het uitkiezen. 11 april 2015

Het viel ons tijdens de hele reis op dat talloze olijfgaarden tegenwoordig volledig met onkruidbestrijder behandeld worden.  Geen plantje meer te ontwaren tussen de bomen in  --13

Gerrit Roest

Ophrys episcopalis. Ik ben al enkele dagen aan het grasduinen in mijn Ophrys foto's en ik heb er een aantal uitgeselecteerd waarvan ik denk dat het Opheys episcopalis is.
[attachimg=1]
Gerrit Roest