't is hier fantastisch

Gestart door Gerrit Roest, 12 april 2016, 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Roest

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 december 2016, 18:52:20
Citaat van: Herman Mylemans op  6 december 2016, 13:58:14
Prachtige orchideeën Gerrit! Die groeien daar precies gelijk hier het onkruid!

Niet alleen daar Herman, het is wellicht de meeste mensen ontgaan, maar samen met een kompaan kon ik iets dergelijks zien eerder dit jaar in ons eigenste kikkerlandje: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1423.105

Het was mij inderdaad tot nu toe ontgaan Frankie, ik had niet zo'n verre reis hoeven te maken om zoveel moois te zien PRACHTIG
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  6 december 2016, 20:27:06
Bij foto 15 denk ik aan Ophrys heldreichii. De lip is bol en loopt naar beneden in een punt uit. O. episcopalis is trapezevormig.

Heb je trouwens gezien, dat er geen episcoplais gelijk is aan de ander? Werkelijk fascinerend. Een zeldzaam mooie serie. Die vindt zijn gelijke in de serie van Frankie van de Ophrys fuciflora in België

Ik denk dat je gelijk hebt Gerrit, ik denk dat ik te veel op de appendix gelet heb die wat breder is en 3 tanden heeft maar dat kan ook bij O. heldreichii, de foto is vervangen door een andere episcopalis maar zal later terugkeren!
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Even wat anders dan orchideeën want er groeien ook andere planten op Kreta; Aristolochia cretica
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Een paar centaurea'sbij de eerste foto, Centaurea idaea, zoek de bloemen!
Foto 2 en 3 een echte lage rotsplant Centaurea raphanina ssp. raphanina
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Een paar vetplanten, Umbilicus horizontalis foto1
en Rosularia serrata, niet in bloei want dat gebeurt pas in de vroege zomer
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Een tweetal toortsen tegen gekomen: Verbascum arcturus en de misschien wat minder mooie Verbascum macrurum
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Een laatste voor vandaag, hier.  ging het in eerst instantie om de Orchis quadripunctata die er nog steeds enkele opstaan.
Op de originele foto dacht ik eerst ach jeetje, slakken hebben ze hier ook maar toen ik wat inzoomde bleken het de peulen van een rupsklaver te zijn: Medicago orbiculare
[attachimg=1]
Gerrit Roest

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op  6 december 2016, 22:59:28

Opvallend zijn die inderdaad niet, Gerrit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op  6 december 2016, 23:11:30
Een tweetal toortsen tegen gekomen: Verbascum arcturus en de misschien wat minder mooie Verbascum macrurum

Heel bijzonder de Verbascum arcturus !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Ik heb deze plant nooit kunnen determineren. Nu weet ik wat het is, dankzij Gerrit. Een endeem van de berg Ida. Wij vonden hem vlak bij de Ida grot, waar volgens overlevering Zeus is opgevoed.
De plant vormt eerst een rozet met daarop stekels, die veel later, in de herfst gaan bloeien. De eerste foto is genomen op 7-4-2013 en de tweede op 13-10-2015.
Dus los van elkaar zonder te weten wat het was. De berg Ida (Psiloritis) is de hoogste berg van Kreta.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op  6 december 2016, 23:29:57
Een laatste voor vandaag, hier.  ging het in eerst instantie om de Orchis quadripunctata die er nog steeds enkele opstaan.

Ja, enkele Orchis quadripunctata, maar rechts in de hoek lijkt nog wel een andere orchidee te staan.

Bert Stegeman

Wat een prachtig land eigenlijk.
Dat hadden we toen moeten weten.
--15 -6(

Gerrit Roest

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 december 2016, 08:44:24
Citaat van: Gerrit Roest op  6 december 2016, 23:11:30

Heel bijzonder de Verbascum arcturus !

en makkelijk te fotograferen, hij stond op ooghoogte in de rotswand
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  7 december 2016, 19:16:58

Ik heb deze plant nooit kunnen determineren. Nu weet ik wat het is, dankzij Gerrit. Een endeem van de berg Ida. Wij vonden hem vlak bij de Ida grot, waar volgens overlevering Zeus is opgevoed.
De plant vormt eerst een rozet met daarop stekels, die veel later, in de herfst gaan bloeien. De eerste foto is genomen op 7-4-2013 en de tweede op 13-10-2015.
Dus los van elkaar zonder te weten wat het was. De berg Ida (Psiloritis) is de hoogste berg van Kreta.

Veel determineer werk heb ik gedaan via http://www.cretanflora.com/ daar heb ik deze ook gevonden.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Het zal hier een paar dagen rustig aan gaan want ik zit in de nesten, meer bepaald wespen nesten. zie de tekst onder de foto's
Gerrit Roest