't is hier fantastisch

Gestart door Gerrit Roest, 12 april 2016, 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Roest

Citaat van: Joost Riksen op  1 januari 2017, 12:33:02
Serapias blijft toch altijd leuk, zolang je je niet echt gaat verdiepen in de naamgeving.

Toch heb ik dat gedaan (geprobeerd) ))4
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op  1 januari 2017, 12:15:08
Op een keer vroeg een van mijn medereizigers aan de andere die alvast aan de andere kant van de weg het veld was ingegaan "groeit daar nog wat?" en het antwoord was "neen niets alleen maar Serapias"
En inderdaad was het vaak weinig spectaculair zeker ten opzichte van de andere orchideeën die daar groeien.
Hieronder een voorbeeld.
[attachimg=1]

Leuke anecdote. Ja Serapis is een soort tweede hands orchidee. Je hebt daar rangorde, een soort van code. Bovenaan staat Ophrys, daaronder de andere soorten en onderaan Serapias.

Maar ik vind Serapis erg moeilijk te determineren. Daardoor komt het misschien ook dat we er niet zo van houden.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op  1 januari 2017, 12:27:54
Een andere Serapias is Serapias lingua is ook niet echt opvallend maar als je ze vergelijkt met de in Nederland en België voorkomende Listera ovata (keverorchis) dan zijn de Serapias toch een stuk mooier en zeker kleuriger.

Lingua is mooi en duidelijk. Vomeracea, ik denk het ook.Maar komt de wel op Kreta voor?

Gerrit Eijkelenboom

Serapias blijft toch altijd leuk, zolang je je niet echt gaat verdiepen in de naamgeving.
Als je ze vroeg in de ochtend tegenkomt of met regenachtig weer zie je vaak dat er bijen en wespen in de bloemen zitten te schuilen. Fijn voor de insecten en ze zorgen tevens dat de bloemen worden bestoven. De bloemen van een aantal Serapias soorten hebben zich ook toegelegd op deze wijze van bestuiving.

Mooie foto's met de schuilende insecten. Ik denk Serapias cordigera.

Joost Riksen

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  1 januari 2017, 12:49:00
Als je ze vroeg in de ochtend tegenkomt of met regenachtig weer zie je vaak dat er bijen en wespen in de bloemen zitten te schuilen. Fijn voor de insecten en ze zorgen tevens dat de bloemen worden bestoven. De bloemen van een aantal Serapias soorten hebben zich ook toegelegd op deze wijze van bestuiving.

Klopt.

Gerrit Roest

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  1 januari 2017, 12:47:46
Citaat van: Gerrit Roest op  1 januari 2017, 12:27:54
Een andere Serapias is Serapias lingua is ook niet echt opvallend maar als je ze vergelijkt met de in Nederland en België voorkomende Listera ovata (keverorchis) dan zijn de Serapias toch een stuk mooier en zeker kleuriger.

Lingua is mooi en duidelijk. Vomeracea, ik denk het ook.Maar komt de wel op Kreta voor?

Ze groeien er wel maar A. Antonis vraagt zich af of er op Kreta zuivere populaties groeien van S. vomeracea
Gerrit Roest

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  1 januari 2017, 12:49:00

Na wat opzoekwerk, denk ik dat het misschien wel de var. cretica is, endemisch voor Kreta. Deze onderscheidt zich onder meer door de witte haren op de lip. Dat meen ik te zien op jouw foto's

Gerrit Roest

Een Orchis die hier in de lage landen ook voorkomt, Orchis anthropophora.

[attachimg=1]
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Op de eerste foto een habitat waar we enkele tientallen "poppetjes" vonden.
Die zie je niet vanaf de weg, dus het vel in. Van een afstand dacht ik dat die rode bloemen Tulipa doerfleri kon zijn maarhet bleken allemaal papavers te zijn, eenmaal in het veld kom je de Orchissen tegen.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Op een andere plaats en wat meer in de schaduw.
En een in goed gezelschap.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Voor mezelf vind ik dat mijn best gedaan heb wat betreft namen van planten maar van een paar mis ik de naam nog.
De eerste twee foto's horen bij dezelfde plant, de bloem en de bladeren.
derde foto een kleine donzige plant, nog niet in bloei.
Gerrit Roest

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op  2 januari 2017, 22:01:28
Voor mezelf vind ik dat mijn best gedaan heb wat betreft namen van planten maar van een paar mis ik de naam nog.

Valeriana asarifolia als ik het mij herinner.

De ander Origanum dictamnus??

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  2 januari 2017, 22:12:57
Citaat van: Gerrit Roest op  2 januari 2017, 22:01:28

Valeriana asarifolia als ik het mij herinner.

De ander Origanum dictamnus??

Voor die laatste ga ik mee met Gerrit E., Gerrit, dit is Oreganum dictamnus.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

Voor mijn gevoel zijn beide namen correct Valeriana asarifolia heb ik wel eens in beeld gehad als kandidaat maar dacht toen "neen die ook niet"
Origanum dictamnus was voor mij een geheel onbekende.
Hartelijk dank Heren.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

De laatste orchidee orchidee die nu volgt is ook het einde van mijn verslag over mijn trip naar Kreta.
Welke het is zal sommigen al wel duidelijk zijn het Is Orchis italica.
Hier te zien met enkele Orchis boryi.

[attachimg=1]
Gerrit Roest