Bloei mei - juni 2016

Gestart door Danny Bonnez, 1 mei 2016, 20:34:47

Vorige topic - Volgende topic

Johan Keulemans

Armeria maritima

Edraianthus serphyllifolius

Globularia repens
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 mei 2016, 21:54:08
Hier contrasteert Polygala calcarea 'Lillet' mooi met Phlox douglasii 'Zwergenteppich' in de achtergrond

Campanula chamissonis Major is intussen druk bezig - de behaarde, tweekleurige bloem is ook wel een close-upje waard.

Dryas tenella is niet zo opdringerig als D. octopetala en hoeft slechts om de paar jaar een beperkte snoeibeurt.

Knappe beelden Luc , vooral die campanula heeft mijn voorkeur ....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:21:52
Hier staat de Calceolaria Darwinii terug in bloei( 3de jaar)

Knap hoor, L.A., als ik dat resultaat zo bezie, ga ik hem toch eens proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:29:49
De Aethionaema staat op zijn best

Mooie Aethionema, L.A. welke is het?

Frankie Wulleman

Nog eens Euphorbia saxatiles. Geen vuist, maar enkele vingers hoog.

Frankie Wulleman

Een stukje rotstuin.

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 mei 2016, 00:41:24
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:29:49
De Aethionaema staat op zijn best

Mooie Aethionema, L.A. welke is het?

Ik moest het eerst nog even nakijken Frankie : Het is Aethionema capitatum

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 mei 2016, 21:31:07
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:15:26
prachtig luc! plezant om zien als je thuis komt!
Ook een tuinreis waard!
welke rose planten  zijn het op foto 7501?

Dat is Aethionema shistosum, Lily-Anne, zoals je ziet zaait die zich driftig uit, in dit geval in het gangpad tussen de rotstuinen in - aangezien hij daar niet in mijn weg staat vind ik dat niet erg.  Sedert een paar jaar snijd ik wel de uitgebloeide planten terug anders wordt het niet bij te houden met de zaailingen...  -2(

Goed dat je het zegt Luc , ik heb een Aethionema schistosum gekocht in Tchechïe ! Jouw planten lijken me veel hoger dan ik me voorstelde  :( . Tenzij jouw foto heel laag is genomen .

Gerrit Eijkelenboom

Tsjonge LA, wat een succes en wat een dikke plant al. Spuiten met dat middel he, tegen de luis, dat is het geheim, denk ik.

Edit: Polysect, LA? Waar kun je dat kopen? Ik zie op het internet alleen maar Tsjechische (of is het Pools) namen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 14 mei 2016, 17:26:12
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 mei 2016, 21:31:07
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 13 mei 2016, 21:15:26
prachtig luc! plezant om zien als je thuis komt!
Ook een tuinreis waard!
welke rose planten  zijn het op foto 7501?

Dat is Aethionema shistosum, Lily-Anne, zoals je ziet zaait die zich driftig uit, in dit geval in het gangpad tussen de rotstuinen in - aangezien hij daar niet in mijn weg staat vind ik dat niet erg.  Sedert een paar jaar snijd ik wel de uitgebloeide planten terug anders wordt het niet bij te houden met de zaailingen...  -2(

Goed dat je het zegt Luc , ik heb een Aethionema schistosum gekocht in Tchechïe ! Jouw planten lijken me veel hoger dan ik me voorstelde  :( . Tenzij jouw foto heel laag is genomen .

De foto is inderdaad van heel laag genomen, L-A - maar de plant is toch ong. 30 cm hoog.
Overigens ben ik niet helemaal zeker van de naam.
Ik heb de eerste plant ooit gekocht onder de naam A. schistosum, maar daar ben ik (en ook andere mensen) niet helemaal zeker van.
Het zou ook A. cordifolium kunnen zijn, maar die twee planten lijken als twee druppels water op elkaar.  Je moet er dus van uit gaan dat de plant die jij gekocht heb ook in de buurt van 30 cm hoog wordt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 14 mei 2016, 17:54:46

Tsjonge LA, wat een succes en wat een dikke plant al. Spuiten met dat middel he, tegen de luis, dat is het geheim, denk ik.

Edit: Polysect, LA? Waar kun je dat kopen? Ik zie op het internet alleen maar Tsjechische (of is het Pools) namen

Ik heb polysect al een hele tijd in huis en weet niet of dit nog verkrijgbaar is . Ik ben geen voorstander van insecticiden en gebruik het alleen in uiterste nood en alleen bij deze plant preventief, omdat de bladluizen op deze plant zo klein zijn,  dat je ze met moeite kan zien . Ik veronderstel dat andere, milieuvriendelijkere middelen ook wel zullen kunnen, op voorwaarde van niet in de brandende zon .

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 14 mei 2016, 22:48:14
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 14 mei 2016, 17:54:46

Ik heb polysect al een hele tijd in huis en weet niet of dit nog verkrijgbaar is . Ik ben geen voorstander van insecticiden en gebruik het alleen in uiterste nood en alleen bij deze plant preventief, omdat de bladluizen op deze plant zo klein zijn,  dat je ze met moeite kan zien . Ik veronderstel dat andere, milieuvriendelijkere middelen ook wel zullen kunnen, op voorwaarde van niet in de brandende zon .

Polysect is hier zowat in elk tuincenter te krijgen Gerrit - de actieve stof is Bifenthrin - de producent is KB - mag ook gebruikt worden op Pleiones ter bestrijding van de gevreesde, zowat onzichtbare, Brevipalpus coccineus een soort minuscule rode spint.
Er is wel sprake van dat Europa Bifenthrin zou gaan verbieden.

Johan Keulemans

Haberlea rhodopensis
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Johan Keulemans

Ramonda myconi (1)

Ramonda myconi 'Alba' (2)

Ramonda myconi en Ramonda myconi 'Alba' te samen (3)