Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën

Gestart door Danny Bonnez, 30 september 2016, 22:56:34

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 oktober 2016, 21:12:41
Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2016, 18:05:55
Deze niet alledaagse plant zag ik al een paar keer in de Alpen , nu voor het eerst in de Pyreneeën , Leontopodium
alpinum

Deze mooie heel bekende saxifraga komt hier ook heel veel voor in deze omgeving , Saxifraga paniculata

Geen variatie opgemerkt bij S. paniculata, Danny?

Ik heb daar niet echt bij stilgestaan , Frankie  . Is best wel mogelijk
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Bert Stegeman op  6 oktober 2016, 21:49:15
Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2016, 18:05:55
Deze niet alledaagse plant zag ik al een paar keer in de Alpen , nu voor het eerst in de Pyreneeën , Leontopodium
alpinum

Deze mooie heel bekende saxifraga komt hier ook heel veel voor in deze omgeving , Saxifraga paniculata

Altijd leuk om die Leontopodium alpinum in het echt te zien.
Ik bedoel in de echte Bergen.

Jazeker Bert , ik vond deze plant wel een mooi exemplaar
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Voor onze tweede daguitstap rijden we helemaal naar het noorden dwars door het natuurpark . Hoe meer noordelijk hoe mooier het landschap . De weg eindigt op 1700 meter op een grote parking . Vanaf hier is het terug klimmen .......
Op de parking is het behoorlijk druk , deze omgeving is nogal populair bij de Spaanse toeristen .
Hier is de omgeving bijzonder  fraai , helemaal anders , de Pyreneeën op zijn mooist , ik heb het helemaal naar mijn zin ! ;D   zie enkele sfeerfoto's ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

We beginnen onze wandeling op 1700 meter en onze bestemming van de dag ligt 5 km verder op 2000 meter , Plan d'Aiguallut , een prachtige waterval . De omgeving ziet er botanisch ook heel aantrekkelijk uit !
We verkennen eerst de omgeving van de parking .....

Hier zien we terug massaal Iris latifolia maar dan wel compacter dan we eerder al zagen wat lager gelegen

Op een bepaalde plaats zagen we massa's Dactylorhiza in allerlei kleuren en vormen , bijzonder mooi om te zien ......
waarschijnlijk de mooiste exemplaren die ik ooit zag
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Enkele detailfoto's , het is me niet duidelijk of het gaat om één of twee soorten of kruisingen ....
ik kon hier wel nog tientallen foto's nemen van de mooiste exemplaren maar er is hier nog veeeel meer te zien en de tijd gaat snel ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  9 oktober 2016, 11:05:42
Voor onze tweede daguitstap rijden we helemaal naar het noorden dwars door het natuurpark . Hoe meer noordelijk hoe mooier het landschap . De weg eindigt op 1700 meter op een grote parking . Vanaf hier is het terug klimmen .......
Op de parking is het behoorlijk druk , deze omgeving is nogal populair bij de Spaanse toeristen .
Hier is de omgeving bijzonder  fraai , helemaal anders , de Pyreneeën op zijn mooist , ik heb het helemaal naar mijn zin ! ;D   zie enkele sfeerfoto's ....

Zo te zien inderdaad een heel aantrekkelijke vallei, Danny !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  9 oktober 2016, 12:36:57

Zo te zien inderdaad een heel aantrekkelijke vallei, Danny !

Jazeker Luc , en hoe verder we gingen hoe mooier en ruwer het landschap .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  9 oktober 2016, 11:24:36
We beginnen onze wandeling op 1700 meter en onze bestemming van de dag ligt 5 km verder op 2000 meter , Plan d'Aiguallut , een prachtige waterval . De omgeving ziet er botanisch ook heel aantrekkelijk uit !

Hier zien we terug massaal Iris latifolia maar dan wel compacter dan we eerder al zagen wat lager gelegen

Op een bepaalde plaats zagen we massa's Dactylorhiza in allerlei kleuren en vormen , bijzonder mooi om te zien ......

Prachtig die irissen op hun natuurlijke standplaats. Ik weet niet of die eigenlijk in cultuur is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

We wandelen langs vele mooie rotswanden die aardig begroeid zijn met allerhande rotsplanten . Vele planten lopen we voorbij want zijn jammer genoeg al uitgebloeid , we zien o.a. uitgebloeide Pulsatilla's .
Vele rotswanden zijn hier massaal begroeid met Saxifraga paniculata
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het ziet er inderdaad erg aanlokkelijk uit, vooral met die blinkende gletsjer in de verte. 't Is ook de enige gletsjer in de Pyreneeën, daar ik heb gelezen.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  9 oktober 2016, 21:35:15
Citaat van: Danny Bonnez op  9 oktober 2016, 11:24:36

Prachtig die irissen op hun natuurlijke standplaats. Ik weet niet of die eigenlijk in cultuur is?

Jazeker Frankie ,  deze zomer poste Johan zo'n cv. in het topic Iris

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  9 oktober 2016, 21:36:38

Het ziet er inderdaad erg aanlokkelijk uit, vooral met die blinkende gletsjer in de verte. 't Is ook de enige gletsjer in de Pyreneeën, daar ik heb gelezen.

Mooi die toppen hé Frankie met die sneeuwresten maar dit is nog niet de gletsjer , die komt er wel straks aan ...... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Heel mooi is ook deze kleine akelei , vooral deze op de rots ....
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Die iris is wel mooi om die puur in zijn habitat te zien.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  9 oktober 2016, 21:57:57
Heel mooi is ook deze kleine akelei , vooral deze op de rots ....

Lijkt heel goed op wat ik thuis als A. pyrenaica heb.