Hepatica 2017

Gestart door Herman Mylemans, 15 januari 2017, 16:51:10

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 20 maart 2017, 13:01:26
Ik heb een plaats waar een heleboel Hepatica nobilis zaailingen dicht op elkaar staan en nu voor het 2 de jaar bloeien. Ik zou die graag wat meer uit elkaar zetten . Wanneer kan ik dat best doen ? Nu, In rust of net na de bloei. Zo dicht bij elkaar laten staan is geen optie,  want zo hebben ze niet de optimale omstandigheden om mooie planten te worden. Waar moet ik zeker op letten?
Dankt op voorhand voor alle info!
Lily-Anne, je kan die nu verplanten. Zelfs het scheuren van de Hepatica nobilis kan nu gebeuren, dan gaat de groei gewoon verder.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Hepatica transsilvanica 'Ellison Spence'

Danny Bonnez

Citaat van: Herman Mylemans op 20 maart 2017, 19:04:48

Ziet er allemaal heel goed uit Herman , heel natuurlijke beelden ....
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Herman Mylemans op 20 maart 2017, 18:43:41
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 20 maart 2017, 13:01:26
Ik heb een plaats waar een heleboel Hepatica nobilis zaailingen dicht op elkaar staan en nu voor het 2 de jaar bloeien. Ik zou die graag wat meer uit elkaar zetten . Wanneer kan ik dat best doen ? Nu, In rust of net na de bloei. Zo dicht bij elkaar laten staan is geen optie,  want zo hebben ze niet de optimale omstandigheden om mooie planten te worden. Waar moet ik zeker op letten?
Dankt op voorhand voor alle info!
Lily-Anne, je kan die nu verplanten. Zelfs het scheuren van de Hepatica nobilis kan nu gebeuren, dan gaat de groei gewoon verder.

Goed om weten! Bedankt Herman

Luc Gilgemyn

Een gouwe ouwe goede vorm, Herman !  Die krijgen daar bij u nogal wat dennennaalden op hun dak zo te zien !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 maart 2017, 20:27:39

Een gouwe ouwe goede vorm, Herman !  Die krijgen daar bij u nogal wat dennennaalden op hun dak zo te zien !!
De laatste tijd is er nogal veel wind geweest en de Sciadopitys verticillata (Japanse parasolden)heeft zijn droge naalden verloren.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 21 maart 2017, 10:44:32
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 maart 2017, 20:27:39

De laatste tijd is er nogal veel wind geweest en de Sciadopitys verticillata (Japanse parasolden)heeft zijn droge naalden verloren.

Wellicht stellen ze dat nog op prijs ook.  Gelukkig weten we nu sedert onze rondleiding in Gent dat het inderdaad een den is !  -2(

Herman Mylemans

Hepatica nobilis var. pyrenaica x japonica en nog eens Hepatica transsilvanica 'Ellison Spence'

Luc Gilgemyn

Mooi Herman !

Hier is mijn laatste van het seizoen.

Hepatica 'Millstream Merlin' waarvan al vaak de lof (terecht) gezongen is !

Lily-Anne Vereecken

Knap Herman! Die 2de foto met de rode meeldraden, is wel erg opvallend! Is die zaadvast?

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 maart 2017, 20:00:10
Hepatica 'Millstream Merlin' waarvan al vaak de lof (terecht) gezongen is !

Mooi Luc! Eenvoud is vaak heel mooi!

Danny Bonnez

Knappe Hepatica's Herman en Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 25 maart 2017, 20:30:39
Knap Herman! Die 2de foto met de rode meeldraden, is wel erg opvallend! Is die zaadvast?
Dat weet ik nog niet Lily-Anne.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 25 maart 2017, 23:30:02
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 25 maart 2017, 20:30:39
Dat weet ik nog niet Lily-Anne.

Ik ben er bang voor Herman en Lily-Anne.  Uit zo'n hybride kan wellicht van alles te voorschijn komen.  ((--11  Ik heb de plant ook al een heel aantal jaren, maar behalve met scheuren heb ik hem nooit proberen te vermeerderen.

Herman Mylemans

Hepatica nobilis 'Peach Blossom' een selectie uit het wild in Lithouwen, het licht rose is wel moeilijk om juist te fotograferen.