De derde is een 'Winifred' met kleinere bloemen dan mijn andere Winifreddiekes. Het is nochtans dezelfde, maar mijn andere hebben misschien meer kolensintels in hun pot, ha ha.
Jan, wat is eigenlijk je bedoeling van die kolensintels in de potten van saxen? Extra drainage? Geven die nog nuttige stoffen af? Welke samenstelling hebben die kolensintels ? Meng je ze onder de potgrond of op de bodem? Welke hoeveelheid per potje? Heb je al vergelijkende testen gedaan met of zonder?
Ik heb heel lang in een firma gewerkt die import en export van steenkool deed. Steenkool is van plantaardige oorsprong, dus zou dat ook goed moeten zijn voor planten, zou je denken. Natuurlijk, aardolie is dat ook, maar niet zo goed voor planten ....ha ha.
Enfin, je kent wel hoogovencokes, dat gebruikt wordt om ijzererts te smelten om ijzer en staal te maken. Wel het 'afval' daarvan dat zijn hoogovenslakken. Die slakken werden vroeger soms gebruikt door boeren om hun land te bemesten. In die slakken zit trouwens fosfor, calcium en ijzer, elementen die planten wel kunnen gebruiken.
Nu cokes worden gemaakt met vetkolen. Vetkolen zijn antracieten met veel vlucht, bevatten dus relatief veel gas.
Ik gebruik slakken of sintels van magere antraciet (met weinig vlucht), door de hoge temperatuur smelten de niet-brandbare bestanddelen van de steenkool en vormen een soms harde slak of zender. Het kunnen gewoon stenen zijn, er zit alleszins nog koolstof in en net als bij hoogovenslakken ook calcium, fosfor, ijzer en nog veel andere elementen. Dus ben ik een jaar of drie geleden voorzichtig begonnen met die slakken te gebruiken in mijn mengsel voor Saxifraga's en ook Primula's.
Je mag wel niet te veel gebruiken want je verhoogt er gevoelig de ph mee. De eerste resultaten waren goed, ik gebruikte het eerst in mijn kleine potjes voor stekjes die veel moeten groeien, later in stenen potten voor mijn moederplanten en later in mijn crevices.
Ik gebruik het dus als een soort, speciale meststof.
Mijn mengsel : gewoon echt grof zand, een echte 3-8 mm, een heel klein beetje klei (onze tuingrond), wat slakken (geen levende ha ha, soms doe ik er wel geplette echte slakken bij, ha ha), de laatste tijd doe ik er ook een klein beetje echte turf (geen potgrond) bij, omdat mijn mengsel anders te zwaar wordt. Daarbij natuurlijk bergsplit 2-8mm en gele Jura kalksteen.
Ach ja, ik vergat de geëxpandeerde kleikorrels nog.