Ik hou heel wat Saxen in potten, maar dat brengt heel wat werk met zich mee. Je moet ze namelijk regelmatig verpotten om ze 'draaiende' te houden.
Als je zo een stuk of 5 volgepropte zandbedden hebt, dan weet je het wel.

Dit jaar heb ik alles kunnen verpotten, sommige zandbedden hadden al drie jaar geen beurt meer gehad en dat komt de bloei en de groei niet ten goede.
Dus was dit mij een beetje beu en heb ik besloten om al 1 niet al te groot zandbed te herinrichten. De stenen potten, wel die heb ik vervangen door rotsen en stenen en ik heb er dus een soort verhoogde crevice van gemaakt MET ......een waterwal rond.

Dat was wel een leuk werkje, ha ha.
Dit heeft wel een aantal voordelen : je schept een wat vochtiger microklimaat rond de Saxjes en ik moet zeggen dat ze heel goed groeien, veel beter dan in potten. Zelfs mastodonten van planten hebben zich heel goed aangepast. Dit zandbed is uitstekend gelegen en krijgt schaduw van een enorme spar, al heb ik hier en daar wel een 'strategische' steen geplaatst tijdens de hittegolf, want de zon die nu heel hoog staat, kwam regelmatig neder met haar zonnestralen op de soms tere plantjes.
Het spel heeft gewerkt zonder enige andere bescherming, want hier geen enkel rozetje bruin !
Een ander voordeel van de waterbarrière is dat het bepaalde beestjes tegenhoudt : slakken en kruipende kevers zullen heus niet in het water springen; pissebedden zijn echter schaaldieren, die kruipen gewoon door het water, ook duizendpoten doen dat, maar dat zijn nuttige diertjes.
Enfin, weeral wat pottenwerk minder ....