Auteur Topic: Hyacinthaceae (Hyacinthus,Muscari,Scilla,Puschkinia,Ornithogalum  (gelezen 200033 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Hyacinthaceae (Hyacinthus,Muscari,Scilla,Puschkinia,Ornithogalum
« Reactie #1080 Gepost op: 29 december 2024, 12:52:59 »
Ik heb deze gezaaid als Muscari racemosum.  Als ik deze naam google krijg ik als synoniem M. neglectum, vandaar....
Onder de naam M. racemosum vind ik weinig info. 
Opvallend is dat de bloei elk jaar in december start wat veel vroeger is dan bij M. neglectum of M. ameniacum.
Heeft iemand nu al een muscari met zichtbare bloeiknoppen of zelfs in bloei ??
Ik heb niet  zoveel maar alleszins nog geen knop te bespeuren bij degene die ik heb Luc ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1081 Gepost op: 29 december 2024, 13:28:32 »
Ik heb deze gezaaid als Muscari racemosum.  Als ik deze naam google krijg ik als synoniem M. neglectum, vandaar....
Opvallend is dat de bloei elk jaar in december start wat veel vroeger is dan bij M. neglectum of M. ameniacum.
Banketov had ook Muscari dolichanthum op zijn lijst zie ik Luc . Misschien heeft hij ze verwisseld ? Ik ken er te weinig van maar als ik planten google van Muscari dolichanthum dan lijken die mijn inziens meer op de door jou getoonde plant ? Nu ja op inaturalist zijn er waarnemingen van Muscari dolichanthum in Krasnodar Krai en dat is nog altijd iets meer dan 300km van Stavropol vandaan ...Nu is precies Muscari dolichanthum wel de meest vroegbloeiende uit die serie gelijke Muscari (armeniacum - neglectum -dolichanthum )
Voor neglectum vond ik nog volgend kenmerk : "Autumn generation of leaves (August-September) remains till July of next year. "
Voor dolichantum vond ik  :" Basal parts of leaves and stout scape reddish brown"

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1082 Gepost op: 29 december 2024, 18:41:01 »
Ik heb ook eens in de AGS Encyclopaedia of alpines gebladerd en daarin staat o.a. Muscari szovitsianum (=M. woronowii, = M. sosnovskyi) die ook in de zadenlijst van Banketow staat. De korte beschrijving kan passen :
Leaves to 30cm long, channelled, often grey-green above. Racemes dense, of bright blue, ovoid flowers to 5.5mm long with white teeth. Yugoslavia and Turkey to the Caucasus in woods and meadows. Easy though not invasive. M.a. 'Blue Spike' has double, soft blue flowers and 'Cantab' is single and paler blue.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1083 Gepost op: 29 december 2024, 18:42:13 »
Banketov had ook Muscari dolichanthum op zijn lijst zie ik Luc . Misschien heeft hij ze verwisseld ? Ik ken er te weinig van maar als ik planten google van Muscari dolichanthum dan lijken die mijn inziens meer op de door jou getoonde plant ? Nu ja op inaturalist zijn er waarnemingen van Muscari dolichanthum in Krasnodar Krai en dat is nog altijd iets meer dan 300km van Stavropol vandaan ...Nu is precies Muscari dolichanthum wel de meest vroegbloeiende uit die serie gelijke Muscari (armeniacum - neglectum -dolichanthum )
Voor neglectum vond ik nog volgend kenmerk : "Autumn generation of leaves (August-September) remains till July of next year. "
Voor dolichantum vond ik  :" Basal parts of leaves and stout scape reddish brown"
M. dolichanthum heeft niet de kenmerkende witte tanden op de onderkant van de bloemen denk ik (??).
« Laatst bewerkt op: 30 december 2024, 07:44:35 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1084 Gepost op: 29 december 2024, 19:15:19 »
Ik heb deze soort ooit gezaaid als Muscari racemosum verzameld in Stavropol-Rusland maar eigenlijk is deze synoniem met Muscari neglectum.
Een soort die door de vorming van vele broedbollen beter niet losgelaten wordt in de tuin ! Daarom zitten de bollen in een pot om ongewilde verspreiding tegen te gaan en dit biedt bovendien een betere mogelijkheid om het zaad tijdig te verwijderen.

Ik heb deze als M. neglectum, Luc. Deze is beduidend donkerder. Of bestaan er meerdere kleurvarianten?

Hier nog geen enkele Muscari die bloeit , neglectum begint hier pas te bloeien in de tweede helft van januari , eerder in februari , sommige wildvormen bloeien eerder in maart , april . December is wel heel vroeg voor een muscari soort , ik ken er alvast geen enkele
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1085 Gepost op: 30 december 2024, 07:57:16 »
M. dolichanthum heeft niet de kenmerkende witte tanden op de onderkant van de bloemen denk ik (??).

Minder uitgesproken dan jouw plant in ieder geval Luc , daar heb je een punt . Hier vind je  foto's van planten in het wild : https://www.inaturalist.org/observations?verifiable=true&taxon_id=862453

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1086 Gepost op: 30 december 2024, 08:08:15 »
Ik heb ook eens in de AGS Encyclopaedia of alpines gebladerd en daarin staat o.a. Muscari szovitsianum (=M. woronowii, = M. sosnovskyi) die ook in de zadenlijst van Banketow staat. De korte beschrijving kan passen :
Leaves to 30cm long, channelled, often grey-green above. Racemes dense, of bright blue, ovoid flowers to 5.5mm long with white teeth. Yugoslavia and Turkey to the Caucasus in woods and meadows. Easy though not invasive. M.a. 'Blue Spike' has double, soft blue flowers and 'Cantab' is single and paler blue.

En dat zou dan weer volgens sommigen een synoniem zijn voor armeniacum .... 7)) 7))

Muscari armeniacum Leichtl. ex Baker
Muscari szovitsianum Baker
Muscari szovitsianum Baker = Muscari armeniacum
Muscari colchicum Grossh. = Muscari armeniacum

Stout scapes 15-25 cm. Bulb 2-3 cm diam., light brown. Leaves in rosette, 3-5, linear, 0.5-0.8 cm wide, 15-20 cm long, slightly glaucous above. Flowers numerous, in short raceme. Flowers 0.5 cm long, dark or sometimes light blue with white teeth. V - early spring to mid summer, in St Petersburg April to July. Fl - May. Fr - June. P - by seed (self-sowing) and by offset bulblets. Does well in sunny places and also in shady sites. Recommended for group planting. Z 4 (3).
Caucasus, Balkan Peninsula and Asia Minor. Grassy mountain slopes up to 2,000 m.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1087 Gepost op: 5 januari 2025, 16:32:49 »
Een volgende Hyacinthella is zich aan het voorbereiden.
Hyacinthella campanulata PW 72-90A is een Turkse endemische soort die groeit in het binnenland tussen Karaman en Konya op 1100-1300 m hoogte.
Geintroduceerd en beschreven door Persson en Wendelbo ("PW") die toen werkten in de Bot. tuin van Gotheborg.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1088 Gepost op: 6 januari 2025, 09:33:49 »
Hyacinthella campanulata PW 72-90A is een Turkse endemische soort die groeit in het binnenland tussen Karaman en Konya op 1100-1300 m hoogte.
Geintroduceerd en beschreven door Persson en Wendelbo ("PW") die toen werkten in de Bot. tuin van Gotheborg.

Wat een kleintje ...veronderstel dat de bloempjes nauwelijks enkele mm groot zijn ?

AdminLuc

• Forumbeheerder
  • Junior
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1089 Gepost op: 6 januari 2025, 10:52:45 »

En dat zou dan weer volgens sommigen een synoniem zijn voor armeniacum .... 7)) 7))

Stout scapes 15-25 cm. Bulb 2-3 cm diam., light brown. Leaves in rosette, 3-5, linear, 0.5-0.8 cm wide, 15-20 cm long, slightly glaucous above. Flowers numerous, in short raceme. Flowers 0.5 cm long, dark or sometimes light blue with white teeth. V - early spring to mid summer, in St Petersburg April to July. Fl - May. Fr - June. P - by seed (self-sowing) and by offset bulblets. Does well in sunny places and also in shady sites. Recommended for group planting. Z 4 (3).
Caucasus, Balkan Peninsula and Asia Minor. Grassy mountain slopes up to 2,000 m.

Onze vriend André Dejonghe heeft de discussie ook gevolgd en stuurde mij volgend berichtje ter verduidelijking (?).  Duidelijkheid is er niet zo direct blijkbaar.  Ik citeer :

"André De Jonghe Onderwerp: Muscari Bericht: In de Flora of Turkey, volume 8 vind ik in de determinatietabel: -Leaves 3-6 (8) narrow and tapering above -Perianth violet-black with white or whitish lobes: Muscari neglectum. Voor M. racemosum staat als synoniem zowel neglectum als muscarum. M.armeniacum heeft als synoniem onder andere dolichanthum. Gezien het aantal synoniemen bij de diverse soorten lijkt een juiste naamgeving een moeilijke zaak"

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1090 Gepost op: 6 januari 2025, 11:16:42 »

Wat een kleintje ...veronderstel dat de bloempjes nauwelijks enkele mm groot zijn ?
het is pas de start. De bloemstengels en de bloemen moeten nog uitgroeien.
Ik post wel een foto als het zover is.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1091 Gepost op: 6 januari 2025, 11:23:41 »

Onze vriend André Dejonghe heeft de discussie ook gevolgd en stuurde mij volgend berichtje ter verduidelijking (?).  Duidelijkheid is er niet zo direct blijkbaar.  Ik citeer :

"André De Jonghe Onderwerp: Muscari Bericht: In de Flora of Turkey, volume 8 vind ik in de determinatietabel: -Leaves 3-6 (8) narrow and tapering above -Perianth violet-black with white or whitish lobes: Muscari neglectum. Voor M. racemosum staat als synoniem zowel neglectum als muscarum. M.armeniacum heeft als synoniem onder andere dolichanthum. Gezien het aantal synoniemen bij de diverse soorten lijkt een juiste naamgeving een moeilijke zaak"
De verschillende namen die genoemd worden en die dan nog eens al of niet als synoniem gezien worden maakt het inderdaad bijzonder moeilijk.
Meest opvallend bij de bloem zijn de witte tanden maar de lichtblauwe kleur van "mijn" bloemen maakt het dan weer moeilijker.
Tweede zeer opvallend gegeven is de constant vroege bloei.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1092 Gepost op: 15 januari 2025, 17:45:26 »
Een andere Hyacinthella die zijn bloem staat te pushen - Hyacinthella pallasiana uit Archibald zaad verzameld op de Krim.

EDIT. Volgens Dima Zubov komt er geen hyacinthella voor op de Krim. De juiste naam van deze plant zou Hyacinthella dalmatica moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2025, 20:21:52 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1093 Gepost op: 27 januari 2025, 08:34:45 »
Eén van de eerste scilla-achtigen komt in bloei.
Deze Hyacinthoides mauritanica (vroeger noemde die nog Scilla mauritanica) uit Marokko heeft dit jaar wel erg fors blad en erg licht gekleurde bloemen.
Wellicht een gevolg van mijn te rijk plantmengsel (voor de eerste keer met toevoeging van Bara klei) en het grote tekort aan licht in de afgelopen periode. Maar hoe dan ook een welgekomen bloeier.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1094 Gepost op: 30 januari 2025, 08:42:34 »
Scilla gorganica uit Iran staat aan de start van zijn bloei.
Met een zeer herkenbare bloem die lijkt op die van Scilla rosenii.
Torhout, West-Vlaanderen