Auteur Topic: Crocus 2019  (gelezen 45753 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2019, 17:31:11 »
Groeit ook samen met C.mawii die blauw van kleur is , gembosii is geel . De kruisingen
die tussen die twee ontstaan zijn echt wel juweeltjes !!! Je brengt me op een idee Luc , dit moet ik zeker in de tuin uitproberen !!!

Hey Danny , is het mawii of concinnus ?   Hoe dan ook zien we hier de 3 bij mekaar ....(in het midden een kruising ) zoals ze daar ter plekke voorkomen .

 ((15 )--1  Tja... probeer daar maar eens een juiste identificatie aan te kleven !  Niettedoen!  Maar ongemeen prachtig zijn ze natuurlijk wel.

Groeit ook samen met C.mawii die blauw van kleur is , gembosii is geel . De kruisingen
die tussen die twee ontstaan zijn echt wel juweeltjes !!! Je brengt me op een idee Luc , dit moet ik zeker in de tuin uitproberen !!!

Die kruisingen zijn echt fantastisch ..,er is daar in de natuur enorm veel variatie ...

Zoals deze bijvoorbeeld ...


Daarbij kunnen we natuurlijk alleen de dweil boven halen Kris...  ((6 ((6 ((6  Wat een bjoetie ... en met zwarte meeldraden en al!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #31 Gepost op: 13 januari 2019, 17:33:19 »
Neen, dit is niet de cultivar 'Sunspot' die nu ook onder de species C. gembosi wordt gerekend, al is hij wel vrij gelijkend, er zijn toch wat verschillen.
Foto 1 - is de onbenoemde vorm van C. gembosii zoals hierboven getoond.
De bloem van 'Sunspot' - foto 2 (foto van 2016) blijkt veel meer kelkvormig de 'kop' van de stamper (stijl) is nóg meer uitgesproken zwart en blinkend.

Wow , fantastisch Luc !!!!  :o :o Is eigenlijk evenwaardig aan  "Sunspot " ....Die laatste vind ik overigens geen heel sterke cv ....Ben de mijne opnieuw kwijt gespeeld .Kan ook aan mij liggen natuurlijk .
Dat is inderdaad geluk hebben want je weet niet precies wat je krijgt gezien die grote variatie ...

Gelijk op de VRV tombola Kris, het is een lucky draw.  Ik heb nog een derde exemplaar op komst, ik moet nog een paar dagen in spanning afwachten hoe die er uit zal zien.
Afwachten ook hoe "sterk" deze jongens zijn..  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2019, 17:39:06 »
Wie hier ook plots naar boven schoot was een eerste bloem bij Crocus atticus 'Bowles White' - als hij dan bij het naar binnen halen nat blijkt krijg je nog een extra bonus effect bij het nemen van een foto (1).

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2019
« Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2019, 17:44:06 »
Vroeger was onderstaande Crocus sieberi nivalis - nu omgedoopt tot Crocus nivalis.

De tweede bloem begint de eerste al omver te duwen nog vooraleer ze geopend is.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2019
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2019, 17:56:26 »
Hier nog zeker geen sieberi's die zich tonen Luc ....dus warmen we ons lekker op aan de jouwe .... ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2019, 21:04:23 »

Maar het blijft somber en miezerig weer. Deze Crocus reticulates houdt voorlopig de bloem nog gesloten.

Prachtige krokus Frankie , hier nog niet in bloei , ik probeer deze gewoon in de tuin omdat deze het niet goed doet
in mijn bollenbed .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2019, 21:11:06 »
Groeit ook samen met C.mawii die blauw van kleur is , gembosii is geel . De kruisingen
die tussen die twee ontstaan zijn echt wel juweeltjes !!! Je brengt me op een idee Luc , dit moet ik zeker in de tuin uitproberen !!!

Die kruisingen zijn echt fantastisch ..,er is daar in de natuur enorm veel variatie ...

Zoals deze bijvoorbeeld ...

Heel fraai Kris , dit is een goed voorbeeld van een fantastische kruising ts. C.mawii en C.gembosii !  ((3 ((3 ((3
Deze krokussen zouden het heel goed moeten doen in de tuin aangezien de plaats en omstandigheden van herkomst .
Ik zal dit zeker in de toekomst uitproberen , de bollen zijn al besteld ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #37 Gepost op: 13 januari 2019, 21:36:48 »
Groeit ook samen met C.mawii die blauw van kleur is , gembosii is geel . De kruisingen
die tussen die twee ontstaan zijn echt wel juweeltjes !!! Je brengt me op een idee Luc , dit moet ik zeker in de tuin uitproberen !!!

Hey Danny , is het mawii of concinnus ?   Hoe dan ook zien we hier de 3 bij mekaar ....(in het midden een kruising ) zoals ze daar ter plekke voorkomen .

Dat is een heel moeilijke vraag Kris , tussen mawii en concinnus is er heel weinig verschil , er staat wel vermeld in Janis boek dat bij concinnus de stijl meestal boven de meeldraden uitkomt en als je de foto's bekijkt en vergelijkt zie je dat duidelijk ook zo . Dus de blauwe krokussen op uw foto : ik zou gokken op concinnus ??

Uitzonderlijk knappe foto !! ((14
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 21:39:09 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #38 Gepost op: 13 januari 2019, 21:41:41 »
Wie hier ook plots naar boven schoot was een eerste bloem bij Crocus atticus 'Bowles White' - als hij dan bij het naar binnen halen nat blijkt krijg je nog een extra bonus effect bij het nemen van een foto (1).

Voor mij één van de mooiste witte krokussen , Luc ! Knappe foto's
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #39 Gepost op: 13 januari 2019, 21:47:37 »
Voorlopig is het genieten van de buitenkant .....

Hier een tweede vorm van Crocus biflorus uit Italië in bloei

Enkele zaailingen uit Crocus paschei , zien er identiek uit
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2019
« Reactie #40 Gepost op: 14 januari 2019, 19:20:37 »
In mijn tuin is het crocus tijdperk ook aangebroken
crocus sieberi fire fy toont zijn knoppen
vorig jaar ook rond deze tijd

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #41 Gepost op: 14 januari 2019, 21:48:16 »
In mijn tuin is het crocus tijdperk ook aangebroken
crocus sieberi fire fy toont zijn knoppen
vorig jaar ook rond deze tijd

Ja inderdaad Bert , hier in de tuin staat ook Crocus atticus 'Firefly' in bloei . Dit zijn zaailingen , de originele bollen
zijn hier na vele jaren uiteindelijk verdwenen maar deze zaailingen zijn sterker en staan hier in de zware klei .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #42 Gepost op: 14 januari 2019, 21:55:09 »
Crocus atticus 'Bowles White' doet het niet in mijn bollenbed , doet het wel gewoon in de tuin in een vijvermandje
opgevuld met een zanderig mengsel , ook deze eerste vorm van Crocus fleischeri doet het uitstekend in dezelfde
omstandigheden . Hij vermeerderd zelfs terwijl deze zelfde vorm in mijn bollenbed daar niet vermeerderd .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2019
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2019, 21:59:22 »
Deze vorm van Crocus biflorus kreek ook eventjes een stolpje ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2019
« Reactie #44 Gepost op: 15 januari 2019, 20:00:59 »
In mijn tuin is het crocus tijdperk ook aangebroken
crocus sieberi fire fy toont zijn knoppen
vorig jaar ook rond deze tijd

Ja inderdaad Bert , hier in de tuin staat ook Crocus atticus 'Firefly' in bloei . Dit zijn zaailingen , de originele bollen
zijn hier na vele jaren uiteindelijk verdwenen maar deze zaailingen zijn sterker en staan hier in de zware klei .
Staan er mooi bij Danny
volgens mij hier nog wel de originele bollen