Stilletjes aan tijd om eerste plantjes te gaan bestellen voor mijn rotstuin in aanleg.
Met de erg beperkte kennis die ik heb geen gemakkelijke klus, waar welke plantje zetten, welke en waar in groep planten, welke en waar 1 plantje apart ... het zal uiteindelijk allemaal wel in orde komen zeker.
Ik heb intussen al een eerste beperkte selectie gemaakt, plantjes die ik wil gaan bestellen.
Alles ineens vol planten is m.i. niet de aangewezen methode. Dus gaan we het aanplanten beetje bij beetje aanpakken.
Tenzij er hier mensen zijn die opmerkingen hebben ivm minder geschikte plantjes, vooral plantjes die gaan overwoekeren en moeilijke kwetsbare planten is dit mijn eerste selectie:
IJsbloem Delosperma cooperi
Dianthus deltoides 'Arctic Fire'
Dianthus plumarius 'Maggie'
SEDUM HYBRIDE 'STRAWBERRY AND CREAM'
Pulsatilla vulgaris 'Alba'
Pulsatilla vulgaris 'Papageno'
Thymus praecox 'Purple Beauty'
Thymus 'Doone Valley'
Thymus praecox 'Albiflorus'
Opmerkingen ... ik hoor ze graag.
Alvast bedankt.
Aan alles is een begin Steven !
Ze verdragen allemaal zon, wat dat betreft geen verschil.
De ijsbloemen liefst in de volle zon, dan gaan ze goed open. Die Delosperma cooperi is wel een sterke groeier, je moet hem wat plaats geven. In de winter (als het tenminste vriest!!) kan hij soms wat 'invriezen', dan trek je wat verwelkt en bevroren is na de winter gewoon af en hij herbegint met fris nieuw groen. Ook als hij te groot wordt kun je hem schaamteloos in om het even welk seizoen terugknippen. De thymsoorten kunnen ook nogal invasief worden, ook daar terugknippen (en in de soep doen

) wanneer het te ver gaat.
Dianthus deltoides is hier vaak kortlevend en zaait zich sterk uit.
Laat bij de Pulsatilla's de uitgebloeide bloemen staan, ze vormen attractieve zaadpluimen, haal die weg op het moment dat de zaden beginnen te 'lossen'.
Succes verder !