Auteur Topic: crocus 2020  (gelezen 60420 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: crocus 2020
« Reactie #345 Gepost op: 28 september 2020, 17:57:35 »
Crocus caspius in bloei.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: crocus 2020
« Reactie #346 Gepost op: 29 september 2020, 19:16:03 »
Mooi helder wit

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #347 Gepost op: 29 september 2020, 19:44:39 »
Colchicum Crocus kotschyanus ssp. leucopharynx begint er ook terug aan naast Colchicum Crocus kotschyanus 'Albus'
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 20:52:57 door Luc Gilgemyn »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #348 Gepost op: 29 september 2020, 20:52:20 »
Colchicum kotschyanus ssp. leucopharynx begint er ook terug aan naast Colchicum kotschyanus 'Albus'

Hmm die doen het alle twee goed zo te zien Danny, ge zat echter met uw gedachten elders heb ik de indruk...  -2(  het zijn Crocussen veronderstel ik!  Ik heb de vrijheid dat aan te passen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #349 Gepost op: 30 september 2020, 20:20:48 »
Colchicum kotschyanus ssp. leucopharynx begint er ook terug aan naast Colchicum kotschyanus 'Albus'

Hmm die doen het alle twee goed zo te zien Danny, ge zat echter met uw gedachten elders heb ik de indruk...  -2(  het zijn Crocussen veronderstel ik!  Ik heb de vrijheid dat aan te passen.

oeps , ik had blijkbaar een zwak moment , merci om dit aan te passen Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #350 Gepost op: 30 september 2020, 20:52:17 »
Zwakke momenten heeft iedereen wel eens Danny...  -2( ;)

Hier komt Crocus Xantholaimos (vroeger C. speciosus ssp Xantholaimos) doorheen zijn steunplant Gypsophila repens piepen met een eerste bloem.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2020, 20:57:11 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #351 Gepost op: 30 september 2020, 20:56:31 »
... en Crocus speciosus albus komt doorheen Ptilotrichum (alyssum) spinosum rubrum boren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #352 Gepost op: 1 oktober 2020, 20:10:25 »
Zwakke momenten heeft iedereen wel eens Danny...  -2( ;)

Hier komt Crocus Xantholaimos (vroeger C. speciosus ssp Xantholaimos) doorheen zijn steunplant Gypsophila repens piepen met een eerste bloem.

Een perfecte combinatie Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #353 Gepost op: 2 oktober 2020, 15:49:59 »
Merci Danny.

Een eerste vorm van Crocus boryi, gezaaid 2014 is ook in bloei gekomen - hij had een kort verblijf op de vensterbank nodig om te openen bij dit duistere weer.


Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #354 Gepost op: 2 oktober 2020, 19:20:31 »
Merci Danny.

Een eerste vorm van Crocus boryi, gezaaid 2014 is ook in bloei gekomen - hij had een kort verblijf op de vensterbank nodig om te openen bij dit duistere weer.

Heel mooi in beeld gebracht Luc . Persoonlijk vind ik het een heel mooie herfstkrokus en is ook niet zo moeilijk .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #355 Gepost op: 3 oktober 2020, 11:18:07 »
Ik heb dit jaar problemen met Crocus banaticus , de bollen waren gezond en staan hier al 3 jaar . Het gaat om 2 groepjes van verschillende goede afkomst en allebei zijn ze ziek geworden en hebben een virus opgelopen . Nochtans deden ze het hier heel goed en kwamen ieder jaar goed bij , maar heel jammer zijn ze dit jaar ziek  --13 --13 --13.
Ondertussen heb ik ze al verwijderd om andere soorten niet te besmetten . Iemand poste ook op het Schotse forum banaticus met virus . Ik wist niet dat deze soort ook gevoelig was voor virussen ? Zijn er nog liefhebbers die er problemen mee hebben ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #356 Gepost op: 4 oktober 2020, 20:11:15 »
Mooie foto's maken zit er momenteel niet in , vandaag toch deze op de foto gezet , Crocus pallasii

Het ziet er naar uit dat de natuur een inhaalbeweging maakt wat betreft de neerslaghoeveelheid , de liters water die we de vorige jaren te goed hadden krijgen we nu volop op ons dak ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #357 Gepost op: 5 oktober 2020, 15:08:41 »
Ik heb dit jaar problemen met Crocus banaticus , de bollen waren gezond en staan hier al 3 jaar . Het gaat om 2 groepjes van verschillende goede afkomst en allebei zijn ze ziek geworden en hebben een virus opgelopen . Nochtans deden ze het hier heel goed en kwamen ieder jaar goed bij , maar heel jammer zijn ze dit jaar ziek  --13 --13 --13.
Ondertussen heb ik ze al verwijderd om andere soorten niet te besmetten . Iemand poste ook op het Schotse forum banaticus met virus . Ik wist niet dat deze soort ook gevoelig was voor virussen ? Zijn er nog liefhebbers die er problemen mee hebben ?

Ik treur met je mee, Danny !  :'( :'(  Wat jammer, twee mooie groepjes naar de vaantjes!  Nog nooit gehoord dat banaticus gevoeliger zou zijn dan andere soorten ?  ((--11

Mooie foto's maken zit er momenteel niet in , vandaag toch deze op de foto gezet , Crocus pallasii

Het ziet er naar uit dat de natuur een inhaalbeweging maakt wat betreft de neerslaghoeveelheid , de liters water die we de vorige jaren te goed hadden krijgen we nu volop op ons dak ……..

Dan is dit dan weer heel wat beter Danny, nu nog een streepje zon.  ((14

Mijn oude groep Crocus tournefortii heb ik van een stolp voorzien ter bescherming en kijk, dat leverde volgende plaatjes op.


Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #358 Gepost op: 5 oktober 2020, 15:14:18 »
Binnen, in pot kon ik dan weer volop genieten van een eerste pot Crocus mathewii die, beschermd tegen storm en ontij, voor het nodige plezier zorgt.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #359 Gepost op: 5 oktober 2020, 19:20:12 »
Ik heb dit jaar problemen met Crocus banaticus , de bollen waren gezond en staan hier al 3 jaar . Het gaat om 2 groepjes van verschillende goede afkomst en allebei zijn ze ziek geworden en hebben een virus opgelopen . Nochtans deden ze het hier heel goed en kwamen ieder jaar goed bij , maar heel jammer zijn ze dit jaar ziek  --13 --13 --13.
Ondertussen heb ik ze al verwijderd om andere soorten niet te besmetten . Iemand poste ook op het Schotse forum banaticus met virus . Ik wist niet dat deze soort ook gevoelig was voor virussen ? Zijn er nog liefhebbers die er problemen mee hebben ?

Ik treur met je mee, Danny !  :'( :'(  Wat jammer, twee mooie groepjes naar de vaantjes!  Nog nooit gehoord dat banaticus gevoeliger zou zijn dan andere soorten ?  ((--11

Mooie foto's maken zit er momenteel niet in , vandaag toch deze op de foto gezet , Crocus pallasii

Het ziet er naar uit dat de natuur een inhaalbeweging maakt wat betreft de neerslaghoeveelheid , de liters water die we de vorige jaren te goed hadden krijgen we nu volop op ons dak ……..

Dan is dit dan weer heel wat beter Danny, nu nog een streepje zon.  ((14

Mijn oude groep Crocus tournefortii heb ik van een stolp voorzien ter bescherming en kijk, dat leverde volgende plaatjes op.

Merci Luc , leuk te kunnen genieten van uw tournefortii !  ((3  ja , een stolpje komt soms goed van pas …... ((14
Ieper , West-Vlaanderen