Colchicum en Merendera 2011

Gestart door Kris De Raeymaeker, 2 januari 2011, 20:11:34

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Roest op 14 september 2011, 21:56:44
Colchicum 'Waterlily' en Colchicum pannonicum, deze laatste is een vorm van C. autumnale en zijn pas ruim twee weken geleden opgepot in een vijvermandje zodat ik ze na de bloei ergens achteraf in de tuin kan zetten want de bladeren die in het voorjaar verschijnen zijn niet bepaald mooi!!

Ik vind pannonicum best een aardige Gerrit . Over de mogelijke verwantschap met autumnale zijn alle heren en dames botanici het alleszins niet eens  :-\
Doch laten we dit niet aan ons hart komen ...de best eigenschappen  zijn vlgs mij de speciale (donkere) bloemkleur en de eveneens donker gekleurde bloemstelen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

Twee Colchicums nog van ver voor mijn rotstuinperiode en waar ik ook geen naam meer van weet. Maar ik denk aan C. speciosum en C. speciosum 'Album'. Als er iemand anders over denkt hoor ik het graag.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 september 2011, 22:01:33
Citaat van: Gerrit Roest op 14 september 2011, 21:56:44
Colchicum 'Waterlily' en Colchicum pannonicum, deze laatste is een vorm van C. autumnale en zijn pas ruim twee weken geleden opgepot in een vijvermandje zodat ik ze na de bloei ergens achteraf in de tuin kan zetten want de bladeren die in het voorjaar verschijnen zijn niet bepaald mooi!!

Ik vind pannonicum best een aardige Gerrit . Over de mogelijke verwantschap met autumnale zijn alle heren en dames botanici het alleszins niet eens  :-\
Doch laten we dit niet aan ons hart komen ...de best eigenschappen  zijn vlgs mij de speciale (donkere) bloemkleur en de eveneens donker gekleurde bloemstelen !

Ik zal de naam dan voorlopig maar zo laten (kan natuurlijk nog jaren duren voor er duidelijkheid is). Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Roest op 14 september 2011, 22:10:26
Ik zal de naam dan voorlopig maar zo laten (kan natuurlijk nog jaren duren voor er duidelijkheid is). Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Ik heb nog eens nagekeken op de checklist van Kew Gerrit , en daar houden ze het wel op autumnale (forma pannonicum).
En aangezien deze lijst nog altijd het meeste volgers heeft ......Maar ja , misschien veranderen ze wel weer eens van gedacht ;D 

Frankie Wulleman

Mooie colchicums, Gerrit.
Hier bloeit momenteel C. 'Lilac Bedder' met grote, lichtgeurende bloemen. Een echte aanwinst. Met dank aan een collega. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 september 2011, 20:51:39
Hier bloeit momenteel C. 'Lilac Bedder' met grote, lichtgeurende bloemen. Een echte aanwinst. Met dank aan een collega. ;)

Graag gedaan  ;)

Ze geuren  ??? Dat had ik nog niet opgemerkt  ::), morgen met mijn neus in de bloem  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 september 2011, 20:51:39
Mooie colchicums, Gerrit.

Lap ! Weer eentje besmet met het virus ....Ziet er overigens heel goed uit Frankie.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 15 september 2011, 21:15:04
morgen met mijn neus in de bloem  ;)

Opgepast voor de bijtjes Wim want die steken hun neus daar ook al eens in ...

Hier bloeien momenteel Colchicum boissierii en parlatoris maar ik ben te laat thuis om nog foto's te maken. De zon begint al aardig te zakken  :(

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2011, 22:01:24
Opgepast voor de bijtjes Wim want die steken hun neus daar ook al eens in ...

Ik ben altijd heel voorzichtig met mijn neus...  ;) ;)

Hier bloeien momenteel Colchicum boissierii en parlatoris maar ik ben te laat thuis om nog foto's te maken. De zon begint al aardig te zakken  :(

Ben al benieuwd, foto's in het weekend, Kris?
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Scheldeman

Een colchicum met piepkleine bloemen (1cm diameter op een bloemsteel van ongeveer 2cm hoog) : Colchicum pusillum
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Prachtig, zo'n heel fijne en kleine Colchicum, Luc.
Wim Boens

Theo Stronks

Dat ziet er vertederend uit Luc,vooral de meeldraden komen prachtig in beeld.

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Theo Stronks op 17 september 2011, 20:36:23
Dat ziet er vertederend uit Luc,vooral de meeldraden komen prachtig in beeld.
Kleur en vorm van de meeldraden zijn dikwijls nodig om een soort te identificeren/onderscheiden.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Hier bloeien momenteel Colchicum boissierii en parlatoris maar ik ben te laat thuis om nog foto's te maken. De zon begint al aardig te zakken  :(
Citaat van: Wim Boens op 15 september 2011, 22:35:47
Ben al benieuwd, foto's in het weekend, Kris?

Voor parlatoris was ik te laat maar boissierii heb ik nog kunnen vastleggen ...