Auteur Topic: Iris 2011  (gelezen 90085 keer)

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Iris 2011
« Reactie #75 Gepost op: 8 februari 2011, 20:57:10 »
In tegenstelling van mijn uitspraak niet veel op te hebben met bol en knol gewassen vindt ik deze Irissen toch wel schatjes Luc.
Kun je een tipje van de sluier oplichten omtrent cultuur van deze planten?
Ik ben redelijk succesvol met volgende werkwijze:
Mijn juno's worden steevast als laatste verpot, zeg maar eind oktober-eerste helft november. De dode wortels van het vorige groeiseizoen worden hierbij voorzichtig uitgeknipt waarbij je ten alle koste moet vermijden om de nieuwe dikke opslagwortels te beschadigen. Verder worden de verdroogde bovengrondse resten voorzichtig verwijderd om schimmelvorming in de winter te vermijden.
Vóór het oppotten is het een goed idee om de planten te bestrooien met kalkpoeder.
Oppotten gebeurt omwille van de lengte van de opslagwortels altijd in hoge potten ("long toms") in een stenig mengsel - ik gebruik een mix van 40% goede grond + 60% japans split. De opslagwortels worden volledig in de oppotmix verzonken maar de eigenlijke bol wordt boven de grond gehouden. De rest van de pot wordt opgevuld met split zodat de bol zelf volledig in stenen ingepakt zit. Na het oppotten krijgen de potten een eerste watergift om de vorming van de haarwortels in gang te zetten.
Het laattijdig verpotten is vooral bedoeld om de hoeveelheid blad in de winterperiode beperkt te houden. Voor mij is dit van belang omdat alle potten in een niet verwarmde serre staan. Bovendien zal dit in de lente zorgen voor meer compacte planten die minder vatbaar zijn voor ziekten.
Wanneer de planten opwarmen in de lente gaan ze een snelle groei doormaken. In deze periode krijgen ze bij de watergift een vloeibare meststof (tomatenmest) op halve dosering. Na de bloei kan nog een kaliumrijke meststof toegediend worden.
Het belangrijkste in de ganse groeiperiode is zorgen voor een continue luchtverversing rond de planten. Dat is dan ook de reden waarom in de serre een aantal ramen vervangen zijn door gaas.
Wanneer de bladeren in de late lente de eerste tekenen van verdroging gaan vertonen wordt geen water meer gegeven. Van dan af moeten de potten de kans krijgen om uit te drogen zodat de planten hun rustperiode kunnen ingaan in droge omstandigheden. In die rust stellen ze een goeie hoeveelheid warmte en zon op prijs.
Torhout, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #76 Gepost op: 8 februari 2011, 21:17:58 »
wat een schitterende irissen wonderfull.
Ja eduard Je kunt er inderdaad niet vroeg genoeg mee beginnen. het is en blijft een mooie en leuke hobby.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #77 Gepost op: 9 februari 2011, 18:03:31 »
Vandaag nog wat retics in bloei in de tuin.
Als eerste, ‘Katharine Hodgkin’.
De tweede is 'Pixie'.
En de derde is ‘Violet Beauty’.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #78 Gepost op: 9 februari 2011, 18:04:35 »
En ook de mooie 'Halkis' toonde al een bloem vandaag.

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #79 Gepost op: 9 februari 2011, 18:29:15 »
Ik kan toch ook niet zonder Iris.
Hier een zaailing van Iris reticulata, afkomstig van Michael Kammerlander. Is vandaag gefotografeerd in de alpine kas.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #80 Gepost op: 9 februari 2011, 18:49:44 »
De tweede is 'Pixie'.

Frankie,

Die retics zijn echt wel mooi, niet?
Van waar heb je jouw 'Violet Beauty'? Deze ontbreekt nog in mijn collectie.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #81 Gepost op: 9 februari 2011, 18:50:48 »
Ik kan toch ook niet zonder Iris.
Hier een zaailing van Iris reticulata, afkomstig van Michael Kammerlander. Is vandaag gefotografeerd in de alpine kas.

Leuke, intens paarse zaailing, Ger. Lijkt wel wat op I. 'George'

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #82 Gepost op: 9 februari 2011, 18:58:47 »
De tweede is 'Pixie'.

Frankie,

Die retics zijn echt wel mooi, niet?
Van waar heb je jouw 'Violet Beauty'? Deze ontbreekt nog in mijn collectie.

Ik ben gek van retics, Wim. 'Violet Beauty' is wat donkerder dan 'Purple Gem' en heeft wat smallere bloemblaadjes dan de andere soorten. Ik heb de mijne nog van bij Cathy, enige jaren terug. Het is een weinig aangeboden cultivar.

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #83 Gepost op: 9 februari 2011, 19:17:56 »
Als ik al die foto's van Irissen bewonder, die de laatste dagen gepost zijn, dan moet ik toch even slikken. Ik heb vorig jaar, tussen april en september, een 3-tal soorten Irissen ret. geplant en geen enkele vertoont momenteel bloei (enkel blaadjes). Zou de reden kunnen zijn dat die pas het tweede jaar écht  goed aanslaan? (de plantdiepte is m.i. gerespecteerd).
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #84 Gepost op: 9 februari 2011, 19:36:45 »
Als ik al die foto's van Irissen bewonder, die de laatste dagen gepost zijn, dan moet ik toch even slikken. Ik heb vorig jaar, tussen april en september, een 3-tal soorten Irissen ret. geplant en geen enkele vertoont momenteel bloei (enkel blaadjes). Zou de reden kunnen zijn dat die pas het tweede jaar écht  goed aanslaan? (de plantdiepte is m.i. gerespecteerd).

Eduard,

veel van mijn retics zijn ook pas vorig jaar aangeplant.

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom ze niet willen bloeien:
Als het bij jou nog niet warm en zonnig geweest is kunnen ze nog niet in bloei staan. (Die van mij staan allemaal tegen een zuidermuur en degenen die er het verst van af staan, bloeien ook nog niet en hebben soms zelfs nog geen knoppen). Dit is het meest waarschijnlijk.

Om goed te bloeien hebben ze zon nodig ('s zomers en tijdens de bloei).
Ze mogen niet te vochtig staan maar ook niet kurkdroog in de zomer.
De knollen kunnen nog te klein zijn om te bloeien.
Soms moeten de knolletjes zich nog aanpassen aan de nieuwe groei-omstandigheden en bloeien ze inderdaad pas in het tweede jaar.
Ze kunnen ook gevirust zijn (veel van de in grote hoeveelheden verkochte cultivars zijn besmet).
Of ze hebben er gewoon geen zin in dit jaar  ;)

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #85 Gepost op: 9 februari 2011, 19:43:39 »
dank voor de morele steun Wim

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #86 Gepost op: 9 februari 2011, 19:54:30 »
Ik wil geen brenger van onheilstijdingen zijn Eduard, maar in mijn ervaring komt het met pas aangekochte reticulata's die het  eerste jaar niet bloeien nooit meer goed...  :'(  :'( tenzij het nog té kleine, onvolwassen bolletjes zouden zijn geweest.
Ik ben het wel met Wim eens dat het nog vroeg dag is, hier bloeien ook nog lang niet alle retics in de rotstuin !
De moed nog niet opgeven dus...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #87 Gepost op: 9 februari 2011, 20:06:22 »
Die knipoog in die smiley van jou is misschien ook veelzeggend Luc.
Laten we het anders zeggen, ik tel nog 3 dagen af en dan ....... bloeien ze misschien ?!

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #88 Gepost op: 9 februari 2011, 21:06:05 »
Misschien zijn inderdaad dat wel de drie dagen die luc bedoeld :-[.(bij topic aftellen is begonnen)
goed opgemerkt.
veel iris plezier.
ik ben geen iris kenner maar vind ze wel prachtig. soms zo mooi om te :-*.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #89 Gepost op: 9 februari 2011, 21:20:02 »
Ik denk niet dat de zon veel van betekenis is voor retics in tegenstelling met andere bolgewassen. Waarom zeg ik dit, vandaag was er hier in Westvlaanderen geen zon, en toch hebben de retics die gisteren nog niet in bloei stonden, zich toch verder ontwikkeld en hun bloemen getoond. Vandaar mijn bevinding dat zon niet veel van betekenis is voor deze irisjes.

Ik zou nog afwachten tot volgend jaar, Eduard, en als er dan nog geen bloemen opkomen, wip ze er dan maar uit en schaf nieuwe bollen aan.