In tegenstelling van mijn uitspraak niet veel op te hebben met bol en knol gewassen vindt ik deze Irissen toch wel schatjes Luc.
Kun je een tipje van de sluier oplichten omtrent cultuur van deze planten?
Ik ben redelijk succesvol met volgende werkwijze:
Mijn juno's worden steevast als laatste verpot, zeg maar eind oktober-eerste helft november. De dode wortels van het vorige groeiseizoen worden hierbij voorzichtig uitgeknipt waarbij je ten alle koste moet vermijden om de nieuwe dikke opslagwortels te beschadigen. Verder worden de verdroogde bovengrondse resten voorzichtig verwijderd om schimmelvorming in de winter te vermijden.
Vóór het oppotten is het een goed idee om de planten te bestrooien met kalkpoeder.
Oppotten gebeurt omwille van de lengte van de opslagwortels altijd in hoge potten ("long toms") in een stenig mengsel - ik gebruik een mix van 40% goede grond + 60% japans split. De opslagwortels worden volledig in de oppotmix verzonken maar de eigenlijke bol wordt boven de grond gehouden. De rest van de pot wordt opgevuld met split zodat de bol zelf volledig in stenen ingepakt zit. Na het oppotten krijgen de potten een eerste watergift om de vorming van de haarwortels in gang te zetten.
Het laattijdig verpotten is vooral bedoeld om de hoeveelheid blad in de winterperiode beperkt te houden. Voor mij is dit van belang omdat alle potten in een niet verwarmde serre staan. Bovendien zal dit in de lente zorgen voor meer compacte planten die minder vatbaar zijn voor ziekten.
Wanneer de planten opwarmen in de lente gaan ze een snelle groei doormaken. In deze periode krijgen ze bij de watergift een vloeibare meststof (tomatenmest) op halve dosering. Na de bloei kan nog een kaliumrijke meststof toegediend worden.
Het belangrijkste in de ganse groeiperiode is zorgen voor een continue luchtverversing rond de planten. Dat is dan ook de reden waarom in de serre een aantal ramen vervangen zijn door gaas.
Wanneer de bladeren in de late lente de eerste tekenen van verdroging gaan vertonen wordt geen water meer gegeven. Van dan af moeten de potten de kans krijgen om uit te drogen zodat de planten hun rustperiode kunnen ingaan in droge omstandigheden. In die rust stellen ze een goeie hoeveelheid warmte en zon op prijs.