Auteur Topic: Galanthus 2010/2011  (gelezen 74222 keer)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Galanthus 2010/2011
« Reactie #75 Gepost op: 8 januari 2011, 19:11:04 »
Wat een geweldige dag. Eindelijk kon ik weer de sneeuwklokjes controleren. Na 6 weken winterweer. Veel van mijn oudere, maar ook van mijn nieuwe klokjes laten al hun neusjes zien. Inclusief G. 'Janus', die ik vorig jaar in Kalkmthout kocht. Wie weet waar deze naam vandaan komt? Is dit ook een Belgische nieuweling?

Lina,

mijn eerste gedacht bij die naam is de Romeinse god 'Janus', de "god van het begin en het einde" naar wie de maand januari genaamd is. Maar ik ken die cultivar niet, dus ik kan er volledig naast zitten.

Als hij in bloei staat ben ik wel benieuwd naar een fotootje...
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2011, 19:13:28 door Wim Boens »

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Galanthus 2010/2011
« Reactie #76 Gepost op: 8 januari 2011, 22:12:07 »
Lina,  Galanthus 'Janus' heb je allicht bij mij in Kalmthout gekocht. Het is een erg ongewone cv, zeg maar een zeldzaamheidje...
Ik heb hem een zevental jaren geleden gekregen in Engeland in een tuin van de National Garden Scheme. Zij doneerden al het geld van hun tuin aan het plaatselijke kerkje. Ik herinner me dat het een prachtig dorpje was. 'Janus' is een heel groot sneeuwklokje, zeg maar 'sneeuwklok'. Als het goed gekweekt is en op volle sterkte (lees 2-3 jaar vaststaan) wordt hij to 20-22 cm hoog met 4 cm grote bloemen. Het jaar erna valt dan de moederbol uiteen in vele klisters en zijn de bloemen weer even kleiner.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 07:10:51 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #77 Gepost op: 9 januari 2011, 10:03:24 »
Wat een geweldige dag. Eindelijk kon ik weer de sneeuwklokjes controleren. Na 6 weken winterweer. Veel van mijn oudere, maar ook van mijn nieuwe klokjes laten al hun neusjes zien. Inclusief G. 'Janus', die ik vorig jaar in Kalkmthout kocht. Wie weet waar deze naam vandaan komt? Is dit ook een Belgische nieuweling?

Ik ben ook eens gaan "rondneuzen" Lina .
Waarschijnlijk de eerste die hier gaat bloeien is  "Kite". Deze staat al het verst ... Altijd spannend in het voorjaar...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

• Top poster
Galanthus 2010/2011
« Reactie #78 Gepost op: 9 januari 2011, 10:39:55 »
Pas op he Kris, want; "Aan één natte knie is de echte galanthofiel op speurtocht direct herkenbaar" ;D ;D.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #79 Gepost op: 9 januari 2011, 10:56:33 »
Pas op he Kris, want; "Aan één natte knie is de echte galanthofiel op speurtocht direct herkenbaar" ;D ;D.

Als het over planten gaat ga ik vaak  al te snel door de knieen Cor.... ;D

Lina Hesseling

• Senior poster
  • Geslacht: Vrouw
Galanthus 2010/2011
« Reactie #80 Gepost op: 9 januari 2011, 16:34:18 »
Kris, bij mij is G. 'Mrs. McNamara' het verst. Ik hoop dat het weer een beetje zo blijft, dan zal het niet lang meer duren voor ze bloeit. Ook een nieuwe, die ik vorig jaar heb aangeschaft.
Wim, ik heb geen foto van G. 'Janus' en ben ook niet zo goed in het maken van close-up's. Maar ik zal het in gedachten houden en als hij bloeit toch nog eens een poging wagen.
Valentin, ik heb inderdaad G. 'Janus' bij jou gekocht, zoals uit mijn aantekeningen blijkt. Je had ook wel een erg mooie collectie in Kalmthout staan. Het spijt me verschrikkelijk, dat mijn vriendin en ik dit jaar niet van de partij zijn. Maar helaas is het tegelijk met Nettethal. En dit jaar gaan we eens die kant op. Vorig jaar zijn we s'morgens om 6 uur vertrokken om op tijd in Kalmthout te zijn en hebben daar een geweldige dag gehad. Misschien volgend jaar weer eens.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #81 Gepost op: 9 januari 2011, 16:48:49 »
galanthus wononowii stond al  in bloei voordat de zware sneeuwval begon , maar heeft dit overleefd - bloeit nu zijn laatste momenten maar het steeltje is wel vrij kort
De volgende zal de Elwesii Maidwell L zijn want bloemen staan op het springen  

groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 17:17:44 door Lily-Anne Vereecken »

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Galanthus 2010/2011
« Reactie #82 Gepost op: 9 januari 2011, 17:09:45 »
Hier zijn al een vijftiental verschillende Galanthus reginae-olgae uitgebloed, maar deze starten dan ook al in oktober.

Momenteel bloeien hier de volgende sneeuwklokjes (bijna rechtsreeks onder de sneeuw uit)
Galanthus elwesii 'Hiemalis" groep en selecties daarvan
Galanthus reginae-olgae forma Calabria (prachtding, groeit erg goed aan, mooie middenrib op blad)
Galanthus elwesii 'Earliest of All'
Galanthus cilicicus
Galanthus plicatus 'Three Ships'
Galanthus plicatus 'Colossus'
Galanthus elwesii 'Haydn'
Galanthus elwesii 'Fielgate Prelude' (zeer goede, mooie, vroege sneeuwklok, de eerste van de prachtige serie van Colin Mason)
Vele tientallen staan klaar in knop. Zal eens wat foto's proberen te maken morgen.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #83 Gepost op: 9 januari 2011, 17:23:38 »
Valentin , die namen doen me watertanden - mijn enige  reginae olgae heeft het niet overleefd - hij stond nog in een potje omdat ik hem pas van oktober had - toen hij uitgebloeid was ,heb ik hem in de onverwarmde veranda gezet om hem wat te beschermen , maar hij ging zienderogen achteruit .
Ik zal eens in je aanbod moeten komen neuzen ( is afhalen mogelijk ?of kom je naar de vergadering op 5 februari ? )
groetjes
Lily-Anne

Loes de Groot

• Volwaardig poster
    • cattery van het Zaanenbos
Galanthus 2010/2011
« Reactie #84 Gepost op: 9 januari 2011, 20:29:37 »
bij mij staat reginae-olgae vernalis zo ongeveer in bloei en vlak daarna komen elwesii Haydn en James Backhouse.
Lily-Anne,jij hebt zeker een heel vroege selectie van woronowii,de mijne laten hun neusjes nog niet eens zien!

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #85 Gepost op: 9 januari 2011, 20:37:16 »
Wim, ik heb geen foto van G. 'Janus' en ben ook niet zo goed in het maken van close-up's. Maar ik zal het in gedachten houden en als hij bloeit toch nog eens een poging wagen.

Het is hier geen fotowedstrijd Lina ,dus niet te erg over inzitten... Ik zou zeggen laat maar komen die foto's... 

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #86 Gepost op: 9 januari 2011, 21:39:09 »
bij mij staat reginae-olgae vernalis zo ongeveer in bloei en vlak daarna komen elwesii Haydn en James Backhouse.
Lily-Anne,jij hebt zeker een heel vroege selectie van woronowii,de mijne laten hun neusjes nog niet eens zien!

Dat denk ik ook, Loes, G. woronowii is altijd één van de laatste die boven komt. Pas vandaag begonnen de neusjes boven aarde te komen. Of misschien heeft Lily-Anne de verkeerde vast.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #87 Gepost op: 10 januari 2011, 08:14:11 »
Ik zal straks een foto proberen maken van de vermoedelijke Galanthus woronowii  als hij nog mooi genoeg is om te  fotograferen .Het is wel het eerste jaar dat hij opvallend vroeg bloeit
groetjes
Lily-Anne

Cathy Portier

• Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • alpenplantenkwekers uit Brugge
    • alpenplanten.be
Galanthus 2010/2011
« Reactie #88 Gepost op: 11 januari 2011, 18:28:37 »
BBC radio4 coverage van het Snowdrop gala in Engeland vorig jaar. 15 minuten Engelse "Snowdrop Mania" met interviews van Sharman, Grimshaw, en andere. Op drukke tijden valt de verbinding soms uit, probeer later opnieuw.

http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b00r33y5/Snowdrop_Mania/
Last year a single snowdrop bulb was auctioned for more than £150. Kerry ten Kate looks into the passions roused in the murky underworld of our obsession with this tiny plant.

-- jan -
Cathy & Jan, alpenplantenkwekers uit Brugge

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #89 Gepost op: 11 januari 2011, 20:39:53 »
Hoi catty
bedankt voor de info
Mooi bericht en er gaat zeker een hoop geld in om met de mooie galanthussen. :o ;)