Bloei maart - april 2022

Gestart door Luc Gilgemyn, 2 maart 2022, 09:07:56

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Luc, wij hebben geen regen gehad!  --13
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 26 april 2022, 19:12:54
Luc, wij hebben geen regen gehad!  --13

Het was niet echt 'malse' regen Herman, maar een groot gedeelte keiharde ijsbollen...  --13
Nadien was ik toch content met de 15 liter, vooral toen ik vanmiddag hoorde dat er geen regen meer te verwachten is, al minstens tot eind volgende week.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Aethionema armenum "Warley Ruber"
Aubrieta macedonica
Hymenoxis scaposa
Campanula chamissonis
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Nog wat mooie bloeiers. Vraag me wel af of de naam op het labeltje van de aubrieta klopt.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

En nog een paar....
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

En dan een aparte observatie, zien jullie dat ook wel eens? Dit is een Phlox subulata Candy stripes en daar komen opeens aan dezelfde steel 2 verschillende soorten bloemen: gestreepte en effen paarse bloemen (zoals van bijv een Phlox subulata Fort Hill).
Met vriendelijke groet

Thomas Eckert

Clematis columbiana... (Uitzaai 2019, wild zaad van Tronson Ridge, 1750 m)

Mark Stolk

Mooi en bijzonder Thomas. Ik moest meteen met veel plezier denken aan de bijzondere flora die ik op de Hurricane ridge heb gevonden (Olympic Park).
Met vriendelijke groet

Thomas Eckert

Dit betoverende exemplaar van Calochortus tolmiei heb ik dit weekend kunnen bewonderen bij een goede vriend thuis.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  2 mei 2022, 06:37:54
Dit betoverende exemplaar van Calochortus tolmiei heb ik dit weekend kunnen bewonderen bij een goede vriend thuis.
Een beauty Thomas ,net een kunstwerk !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 mei 2022, 07:53:52

Ik ben het helemaal met je eens Kris...elke vertegenwoordiger van deze soort is een klein kunstwerkje van de natuur.

Ik heb dit weekend een heleboel zaailingen van Calochortus macrocarpus geprikt. Niet zo spectaculair... maar nog steeds een groot plezier voor mij.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Mark Stolk op 28 april 2022, 22:48:12
En dan een aparte observatie, zien jullie dat ook wel eens? Dit is een Phlox subulata Candy stripes en daar komen opeens aan dezelfde steel 2 verschillende soorten bloemen: gestreepte en effen paarse bloemen (zoals van bijv een Phlox subulata Fort Hill).

Een verschijnsel dat ik ook al vrij vaak heb gezien Mark, vooral bij Candy Stripes (syn. Phlox 'Tamaongalei') komt het wel vaker voor heb ik de indruk.

Foto 1 onderaan, midden.
Foto 2 boven, links

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  2 mei 2022, 10:10:04
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 mei 2022, 07:53:52

Ik ben het helemaal met je eens Kris...elke vertegenwoordiger van deze soort is een klein kunstwerkje van de natuur.

Ik heb dit weekend een heleboel zaailingen van Calochortus macrocarpus geprikt. Niet zo spectaculair... maar nog steeds een groot plezier voor mij.

Ik heb er ooit ook een aantal in de verzameling gehad, stuk voor stuk prachtige bloemen.  Veel soorten hebben echter een veel te hoge stengel om nog genietbaar te zijn vind, ik.  Tolmiei hoort daar uiteraard niet bij : een onwaarschijnlijke schoonheid.  Ook macrocarpus valt mee wat hoogte betreft, meen ik mij te herinneren.

Mark Stolk

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 mei 2022, 16:08:35
Citaat van: Mark Stolk op 28 april 2022, 22:48:12

Een verschijnsel dat ik ook al vrij vaak heb gezien Mark, vooral bij Candy Stripes (syn. Phlox 'Tamaongalei') komt het wel vaker voor heb ik de indruk.

Foto 1 onderaan, midden.
Foto 2 boven, links

Dank voor je antwoord. Ik ben even in de literatuur gaan zoeken en kwam een enorm interessant artikel uit Nature tegen. Het is wat lang en technisch, maar hierin worden een groot aantal “Bud sports” beschreven. Dit zijn een soort lokale mutaties aan een plantendeel waardoor er een  andere eigenschap ontstaat. Als je het artikel leest kom je er achter dat een groot aantal van onze bekende planten, maar ook fruit hieruit ontstaan is. Zo is de helft van alle azalea’s afkomstig van zo’n gemuteerd bloemetje dat dan afgeknipt en gestekt wordt! Maar ook bijv. de picotee vorm van bloemen is zo’n lokale mutatie.
Het artikel vind je hier: https://www.nature.com/articles/s41438-018-0062-x
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

Heel interessant artikel Mark !  Bedankt !  ((4