Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 201008 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #510 Gepost op: 29 maart 2025, 19:01:27 »
Dit is mijn eerste poging met Papaver dahlianum. Omdat het vooral voorkomt op Spitsbergen en Zuid-Groenland, zal het een grote uitdaging voor me zijn om het door de surrealistische zomers te krijgen.
🤞

Nog nooit van gehoord Thomas , maar even opgezocht en wel een prachtige soort ! Ben benieuwd , heel veel succes !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #511 Gepost op: 31 maart 2025, 08:32:25 »
Kris... ik kende deze noordse papaver ook niet. Dat is misschien wel het leukste aan onze hobby... je leert altijd nieuwe soorten kennen.

Over het algemeen ben ik best tevreden met de kieming dit seizoen. Phacelia sericea is slechts een van de vele voorbeelden hiervan...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #512 Gepost op: 1 april 2025, 09:21:39 »
Kris... ik kende deze noordse papaver ook niet. Dat is misschien wel het leukste aan onze hobby... je leert altijd nieuwe soorten kennen.
Over het algemeen ben ik best tevreden met de kieming dit seizoen. Phacelia sericea is slechts een van de vele voorbeelden hiervan...

Dat kan je wel stellen Thomas ! Super resultaten ....

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #513 Gepost op: 1 april 2025, 12:36:21 »
Het geslacht Penstemon biedt eindeloze mogelijkheden om de tuin in de zomermaanden om te toveren in een zee van kleur. Zowel in de rotstuin als in steppebedden. Daarom heb ik dit seizoen 28 verschillende soorten in het zaaiprogramma. Een paar hogere soorten (zoals deze P. cardinalis uit New Mexico)

De meerderheid zijn echter kleinere soorten voor de rotstuin. Misschien verdient deze Penstemon penlandii uit Colorado een speciale vermelding. Zijn verspreidingsgebied is extreem klein en hij wordt in mijn tuin maar 15 centimeter hoog.

Ze verdragen allemaal extreme hitte en droogte en insecten worden op magische wijze tot ze aangetrokken.

Wat wil je nog meer?  😎

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #514 Gepost op: 1 april 2025, 13:11:14 »
Het geslacht Penstemon biedt eindeloze mogelijkheden om de tuin in de zomermaanden om te toveren in een zee van kleur. Zowel in de rotstuin als in steppebedden. Daarom heb ik dit seizoen 28 verschillende soorten in het zaaiprogramma. Een paar hogere soorten (zoals deze P. cardinalis uit New Mexico)
De meerderheid zijn echter kleinere soorten voor de rotstuin. Misschien verdient deze Penstemon penlandii uit Colorado een speciale vermelding. Zijn verspreidingsgebied is extreem klein en hij wordt in mijn tuin maar 15 centimeter hoog.
Ze verdragen allemaal extreme hitte en droogte en insecten worden op magische wijze tot ze aangetrokken.
Wat wil je nog meer?  😎

Dat is al heel wat Thomas ....nog meer ?  -2(  Ik heb vorig jaar een aantal van de allerkleinste gezaaid en dat was toch niet makkelijk ...De meeste vielen uit na het verspenen  ::)  ((--11     --13 Heb je misschien enkele tips voor mij ?

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #515 Gepost op: 1 april 2025, 16:22:20 »
Mag ik vragen welke kleine Penstemon je hebt gezaaid?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #516 Gepost op: 1 april 2025, 16:58:47 »

Uiteraard Thomas , dat waren nanus - caespitosa ssp. caespitosa en  uintahensis . 8)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #517 Gepost op: 1 april 2025, 18:18:48 »
Wat wil je nog meer?  😎

En deze Penstemon heeft een mooie bladverkleuring in de winter Thomas .... 8)

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #518 Gepost op: 2 april 2025, 12:35:12 »

Uiteraard Thomas , dat waren nanus - caespitosa ssp. caespitosa en  uintahensis . 8)

Helaas heb ik de eerste twee nooit gehad. Alleen P. uintahensis staat hier in de rotstuin.
Over het algemeen zijn de hele kleine Penstemon het moeilijkst. Bij het verspenen gebruik ik extra lange potten om de wortelvorming te optimaliseren. Ongeveer hetzelfde als met Townsendia.

Maar zelfs bij mij is het mislukkingspercentage niet laag. Het beste voorbeeld is misschien wel Penstemon acaulis. Ik had 10 jonge planten geprikt... Nu is er nog maar één exemplaar in leven. (Foto 1)

Ik moet mezelf corrigeren... Pensionen penlandii wordt maar 10 centimeter hoog. Dus ongeveer twee keer zo hoog als P. acaulis en P. uintahensis. Maar het blijkt een goede overlever te zijn. (Foto 2)

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #519 Gepost op: 2 april 2025, 12:48:56 »
Om terug te komen op het eigenlijke onderwerp...

We kennen en houden allemaal van
Eritrichium nanum uit de zuidelijke Alpen. Helaas heb ik er altijd schipbreuk mee geleden. De zeldzame gelegenheden om het te kopen eindigden altijd in de dood na een paar weken.

Nu ga ik het zelf proberen... met het zaaien van
Eritrichium nanum var. aretioides. Vermoedelijk een Noord-Amerikaanse ondersoort. De eerste zaailingen zijn te zien en ik hoop er vooruitgang mee te boeken.

Misschien moet ik een "1 man pow-wow" proberen...😂😂

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #520 Gepost op: 2 april 2025, 17:24:37 »
Om terug te komen op het eigenlijke onderwerp...
We kennen en houden allemaal van
Eritrichium nanum uit de zuidelijke Alpen. Helaas heb ik er altijd schipbreuk mee geleden. De zeldzame gelegenheden om het te kopen eindigden altijd in de dood na een paar weken.
Nu ga ik het zelf proberen... met het zaaien van
Eritrichium nanum var. aretioides. Vermoedelijk een Noord-Amerikaanse ondersoort. De eerste zaailingen zijn te zien en ik hoop er vooruitgang mee te boeken.
Misschien moet ik een "1 man pow-wow" proberen...😂😂
Degene die je zelf zaait zijn altijd sterker Thomas. ! Prachtig om zien trouwens ....Ik heb deze ondersoort ooit een 2 -tal jaren onbeschermd in een tufsteen gehad ...maar dan was het over ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #521 Gepost op: 2 april 2025, 17:25:15 »
Ik moet mezelf corrigeren... Pensionen penlandii wordt maar 10 centimeter hoog. Dus ongeveer twee keer zo hoog als P. acaulis en P. uintahensis. Maar het blijkt een goede overlever te zijn. (Foto 2)

Toch wel een prachtige soort Thomas !  ((14 ((14

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #522 Gepost op: 2 april 2025, 17:27:08 »
Erg mooie kleur. Ik heb ook een paar Penstemon soorten die in de winter van kleur veranderen.
Misschien is het tijd om een apart nieuw topic te openen over de alpenflora van Noord-Amerika. Dan kunnen we hier expliciet over discussiëren...wat denk je?

Ja waarom niet ....tenzij onze moderator tegen strubbelt maar Luc lijkt een heel lange vakantie te nemen ...Misschien is hij aan een wereldreis begonnen  -2( -2(

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #523 Gepost op: 2 april 2025, 18:17:15 »
Erg mooie kleur. Ik heb ook een paar Penstemon soorten die in de winter van kleur veranderen.
Misschien is het tijd om een apart nieuw topic te openen over de alpenflora van Noord-Amerika. Dan kunnen we hier expliciet over discussiëren...wat denk je?

Ja waarom niet ....tenzij onze moderator tegen strubbelt maar Luc lijkt een heel lange vakantie te nemen ...Misschien is hij aan een wereldreis begonnen  -2( -2(

Zo mannen, nieuwe topic opgestart in de board 'rotsplanten' en wel hier : https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2880.msg145305#msg145305

En wat die wereldreis betreft Kris... neen dus ...  -2( - je weet, soms verdwijn ik wel even wegens té veel interesses... maar, ik kom er aan...  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #524 Gepost op: 3 april 2025, 09:40:05 »
Ik zal Calochortus superbus uit Californië waarschijnlijk permanent moeten beschermen tegen vocht... toch?

Heeft iemand ervaring met het geslacht Calochortus? Ik ben dankbaar voor elk advies.