Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Zaailingen van Anemone fasciculata...Hier zie je duidelijk dat de 2 kiembladen (foto 1 ) eerst verdrogen (foto 2) alvorens  pas de definitieve bladeren tevoorschijn komen.(foto 3)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Het zaaien en stekken heeft heel wat resultaat opgeleverd om mee te nemen naar de verkoopdag in Utreht op 13 september en Gent op 4 oktober   :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

En nog een paar... We zullen ook de tombola's in Gent goed kunnen stofferen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

Helaas mijzelf opgegeven voor een wielertocht voor het goede doel op 13 september........ zo'n fout maak je 1x
Met vriendelijke groet

Luc Scheldeman

Citaat van: Mark Stolk op  1 september 2025, 23:00:31Helaas mijzelf opgegeven voor een wielertocht voor het goede doel op 13 september........ zo'n fout maak je 1x
gelukkig is er nog een nieuwe kans in Gent....
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Met Paeonia cambessedesii heb ik nog maar weinig ervaring. Dit voorjaar bloeide de plant met een aantal bloemen, waarna er spoedig veelbelovende zaaddozen aankwamen. Deze zaaddozen drogen tergend langzaam, waarbij ik vorige week de zaden kon oogsten. Het valt op dat er slechts weinig zaden per doos zitten. Al bij al, toch een 30 tal zaden kunnen verzamelen. We kunnen aan de slag. Nog iemand tips?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Zo'n zaaddoos kan overigens een aardige vorm hebben...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  2 september 2010, 10:17:31wanneer  is het eigenlijk nodig om te verspenen of aan wat kan je zien dat je hiermee kan wachten tot het voorjaar ?
hoe groot moeten de zaailingen zijn om te verspenen ? is er een vuistregel voor ?
De zaailingen die ik heb van de silene acaulis - soldanella montana  en  saxifraga longifolia  zijn nog klein en hoop ik van buiten met hun zaaibakje ingegraven , te overwinteren onder een plexiglaasje .Ik had gedacht om ze in het voorjaar dan te verspenen

groetjes
Lily-Anne

Voor de drie zaaipotten die je hier toont is het nog te vroeg om individueel op te potten.
Misschien kun je het potje met Silene acaulis als één massa overplanten in een grotere pot ?
Torhout, West-Vlaanderen

Eberhard Proessdorf

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 september 2025, 21:42:27Met Paeonia cambessedesii heb ik nog maar weinig ervaring. Dit voorjaar bloeide de plant met een aantal bloemen, waarna er spoedig veelbelovende zaaddozen aankwamen. Deze zaaddozen drogen tergend langzaam, waarbij ik vorige week de zaden kon oogsten. Het valt op dat er slechts weinig zaden per doos zitten. Al bij al, toch een 30 tal zaden kunnen verzamelen. We kunnen aan de slag. Nog iemand tips?

Mijn ervaring is dat de zaden van Paeonia cambessedesii het beste ontkiemen als je ze gewoon laat vallen. Ze komen dan goed op in het perk. De verdere ontwikkeling verloopt echter erg langzaam. Je moet dan 3 tot 4 jaar wachten voordat je de jonge plantjes kunt verplanten.

Luc Scheldeman

Citaat van: Eberhard Proessdorf op 25 september 2025, 09:08:18w
Met Paeonia cambessedesii heb ik nog maar weinig ervaring. Dit voorjaar bloeide de plant met een aantal bloemen, waarna er spoedig veelbelovende zaaddozen aankwamen. Deze zaaddozen drogen tergend langzaam, waarbij ik vorige week de zaden kon oogsten. Het valt op dat er slechts weinig zaden per doos zitten. Al bij al, toch een 30 tal zaden kunnen verzamelen. We kunnen aan de slag. Nog iemand tips?
Ik zaai alle Paeonia in hoge potten. Het eerste jaar na zaaien is er in de regel geen groei te zien bovengronds, maar in de pot zelf is er na kieming wel al vorming van een penwortel.  Het tweede jaar komt dan bovengronds het eerste blad.
Ik plant de zaailingen individueel op na het tweede jaar, dan is de penwortel nog niet extreem lang. Maar je zult verbaasd zijn hoe lang de wortel al kan zijn !
Daarna is het wachten want de verdere groei gaat niet zo rap.

Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Het is weer de tijd van het jaar ....here we go again ...

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 november 2025, 11:30:17Het is weer de tijd van het jaar ....here we go again ...
Doorgaans goede kwaliteit bij deze leverancier.  Succes !
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 november 2025, 11:30:17Het is weer de tijd van het jaar ....here we go again ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 november 2025, 12:00:44Doorgaans goede kwaliteit bij deze leverancier.  Succes !
Dank je Luc , zag er alleszins allemaal heel goed uit ....