Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Haast niet te geloven maar ondanks de lage temperaturen ,en dus toch zeker geen lente toestanden, zijn er potjes waar ik kieming bemerk .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 13:31:00Haast niet te geloven maar ondanks de lage temperaturen ,en dus toch zeker geen lente toestanden, zijn er potjes waar ik kieming bemerk .
Kris, een blijde gebeurtenis op deze donkere dagen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 januari 2026, 13:31:00Haast niet te geloven maar ondanks de lage temperaturen ,en dus toch zeker geen lente toestanden, zijn er potjes waar ik kieming bemerk .
Citaat van: Herman Mylemans op 27 januari 2026, 13:38:23Kris, een blijde gebeurtenis op deze donkere dagen!

Akkoord Herman ,maar ik heb toch liever dat ze maar kiemen als het weer wat meer stabiel wordt en de koudere dagen toch wat tot het verleden behoren. Maar goed , voorlopig lijken ze er tegen te kunnen. Dit potje is zelfs blijven staan toen we hier minus 4 hadden  --6   

Kris De Raeymaeker

Voor de mensen die mijn bijdrage in onze laatste editie van het tijdschrift hebben gelezen ...Hopelijk toch enkele  -2(  -2( 
Daar wijdde ik even uit over het rechtstreeks zaaien in tufsteen , in de crevice etc...
Heel wat proeven gedaan dit jaar en dit is een eerste resultaat . Dit is Polemonium viscosum waarvan ik enkele zaadjes rechtstreeks in de crevice had  gezaaid.

Kris De Raeymaeker

Wanneer kun je spreken van goede resultaten bij het zaaien van rotsplanten ? Dit jaar (te)veel gezaaid en even voor de mensen die van data houden ...91 potjes met enige vorm van kieming (soms veel en soms enkele of maar eentje) en ook 84 potjes met tot op heden geen enkele kieming ...Procentueel kunnen we dus niet algemeen van een succes spreken maar van hetgeen dat wel kiemt is het dan weer veel belovend. En de boer hij ploegde voort zegt men bij ons ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 11:02:43Wanneer kun je spreken van goede resultaten bij het zaaien van rotsplanten ? Dit jaar (te)veel gezaaid en even voor de mensen die van data houden ...91 potjes met enige vorm van kieming (soms veel en soms enkele of maar eentje) en ook 84 potjes met tot op heden geen enkele kieming ...Procentueel kunnen we dus niet algemeen van een succes spreken maar van hetgeen dat wel kiemt is het dan weer veel belovend. En de boer hij ploegde voort zegt men bij ons ...

Je zit net boven de helft Kris, ik denk eerlijk gezegd dat dit niet slecht is.  Vooral in de wetenschap dat er wel nog enkele zullen kiemen.  Hier, op kleinere schaal is de verhouding 15 gekiemd, 14 (nog?) niet.  Daarbij vond ik in drie potten die vorig jaar niet kiemden nu wél ettelijke kiemplantjes.   Silene hookeri en Lewisia brachycalyx waren twee van die achterblijvers.
Harelbeke-West-Vlaanderen