Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 april 2026, 23:47:45Indrukwekkend resultaat Kris, door elkaar genomen heb ik toch een kleinere opkomst bij de meeste soorten - hier staan ze weliswaar buiten, misschien bij jou overdekt en iets warmer ??  Dat kan natuurlijk een reden zijn.  Dat grasveld lijkt me wel degelijk in gevaar nu  :o  :o   wat dat betreft kan ik me bij LucS aansluiten!
Neen niet overdekt Luc , buiten in de schaduw.Alleen in de late namiddag wat zon ondertussen omdat de zon stilaan hoger komt. Ik had ze vorig jaar onder mijn afdak maar dat is me helemaal niet bevallen. Temperaturen lopen erg op als de zon aanwezig is en die zaailingen vallen veel te vroeg stil.Groei stagneert dan en dat is nefast.Ik heb er minstens even veel waar niks of maar eentje is gekiemd hoor Luc maar dat hoort er bij zeker.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Als je zaait moet je ooit verspenen, ook op een zondag  :-\ als dat zo uitkomt :

Volgende soortjes kregen een potje toegewezen vanmorgen :

Silene nivalis
Montiopsis cistiflora
Linum elegans
Silene macrantha

en nu maar groeien mannen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

#588
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 13:02:53Als je zaait moet je ooit verspenen, ook op een zondag  :-\ als dat zo uitkomt :
Volgende soortjes kregen een potje toegewezen vanmorgen :
Silene nivalis
Montiopsis cistiflora
Linum elegans
Silene macrantha
en nu maar groeien mannen !

 ((3  ((3  Jij hebt natuurlijk de wissel van het weer afgewacht Luc ...Logisch. Maar zoals die Linum elegans vind ik nog erg klein om nu te verspenen. Tenminste ik heb vaak last met zulke kleintjes omdat die vaak ook nog maar kleine worteltjes hebben. Ze zijn dan nog erg kwetsbaar en ik vind het lastig om die te laten aanslaan. Hoe pak jij dat aan ? Vertel ons je trucjes ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 14:31:12
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 13:02:53Als je zaait moet je ooit verspenen, ook op een zondag  :-\ als dat zo uitkomt :
Volgende soortjes kregen een potje toegewezen vanmorgen :
Silene nivalis
Montiopsis cistiflora
Linum elegans
Silene macrantha
en nu maar groeien mannen !

 ((3  ((3  Jij hebt natuurlijk de wissel van het weer afgewacht Luc ...Logisch. Maar zoals die Linum elegans vind ik nog erg klein om nu te verspenen. Tenminste ik heb vaak last met zulke kleintjes omdat die vaak ook nog maar kleine worteltjes hebben. Ze zijn dan nog erg kwetsbaar en ik vind het lastig om die te laten aanslaan. Hoe pak jij dat aan ? Vertel ons je trucjes ..


Geen geheim Kris, een beetje observatie helpt.  De plantjes van de Linum met name stonden al een 4-5 weken bijna onveranderd te zijn  :)   Meestal is het zo dat, wanneer dit het geval is, het wortelgestel bezig is zich te ontwikkelen want wanneer er bovengronds niets gebeurt en de plantjes staan gezond, dan kan je'r donder op zeggen dat er ondergronds wel wat gebeurt... dit heb ik wel eens meer ervaren, vandaar dat ik eens controleerde en zag dat er onderaan het potje, in de irrigatiegaatjes, al enkele witte puntjes te zien waren van kleine worteltjes die kwamen piepen.  Dus sloeg ik de hand aan de ploeg  --11  en de worteltjes waren al flink ontwikkeld zodat ik niet geaarzeld heb.  En nu dus duimen, niets is immers gegarandeerd !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 15:25:46Geen geheim Kris, een beetje observatie helpt.  De plantjes van de Linum met name stonden al een 4-5 weken bijna onveranderd te zijn  :)   Meestal is het zo dat, wanneer dit het geval is, het wortelgestel bezig is zich te ontwikkelen want wanneer er bovengronds niets gebeurt en de plantjes staan gezond, dan kan je'r donder op zeggen dat er ondergronds wel wat gebeurt... dit heb ik wel eens meer ervaren, vandaar dat ik eens controleerde en zag dat er onderaan het potje, in de irrigatiegaatjes, al enkele witte puntjes te zien waren van kleine worteltjes die kwamen piepen.  Dus sloeg ik de hand aan de ploeg  --11  en de worteltjes waren al flink ontwikkeld zodat ik niet geaarzeld heb.  En nu dus duimen, niets is immers gegarandeerd !
Super interessant Luc , zo had ik het nog niet bekeken ...Maar de potjes van onder controleren die ik ook wel uiteraard.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Nog steeds een heleboel te verspenen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen