Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Gert Hoek

Citaat van: Peter Rijntjes op 21 april 2012, 09:56:41
Gert, laat je nog wat over voor de beurs?? ??? ???

Peter

Ondanks het weer, toch af en toe een fikse bui, hebben de die-hards toch nog 3 kisten planten weggesleept!!!

Peter Rijntjes

Beste forum leden,

toch even wat ervaringen met jullie delen. 2 Weken geleden heb ik bij de Britse Iris vereniging zaden besteld en inmiddels ontvangen. Ik was heel positief verrast. Van de soorten die ik had besteld was op 2 na nog alles aanwezig. En de hoeveelheid zaad per zakje is echt overweldigend te noemen. Daar bovenop nog veel extra zaad gekregen, gewoon om te proberen stond erbij. Er zitten echt bijzondere soorten bij. Het gaat te ver om alles op te noemen, maar voor de geinteresseerden wil ik nog wel een opsomming maken, op verzoek. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, ik was 13,- euro kwijt voor misschien wel 1500 zaden. Nou maar af wachten............. want inmiddels is alles gezaaid.

Complimenten in het 10 voud.
((3 ((3 ((3 ((3

vr.gr. Peter

Luc Scheldeman

Ben toch benieuwd naar hetgeen je gekregen hebt.
Torhout, West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Beste Luc, is was er al bang voor dat iemand erom zou vragen, hierbij de lijst:

Iris

attica
croatica
kirkwoodii
stolonifera
cristata alba
lacustis
hookeri
hookeri x interior
sibirica
sibirica, small white
sibirica N.Iran & Georgia
ensata
barbatula
collettii
aucheri
planifolia
vicaria
willmottiana
willmottiana x albomarginata
magnifica
magnifica alba
magnifica ex. Uzbekistan
zenaidea


minste zakje met misschien 5 zaadjes en de volste met wel 100 zaadjes.

Vriendelijkegroet,
Peter

((2

Luc Scheldeman

De verscheidenheid tussen de soorten is wel erg groot.
Direct zaaien was de goeie keuze.
Laat eens weten wat de kiemresultaten zijn in het komende seizoen.
Torhout, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

#140
Dat je bij het door zaad vermeerderen van rotsplanten geduld moet hebben weten we inmiddels. Deze Pr. sacandinavica heb ik 14 maart 2010 gezaaid, najaar 2011 was er enige beweging te zien en nu, 11 juni 2012, waren ze eindelijk groot genoeg om verspeend te worden. Nou ja ......... de meesten :-X, sommigen moesten nog met een pincet opgepakt worden ((10.

Ben trouwens wel benieuwd hoe deze zich ontwikkelen en of ik hier inderdaad Pr. scandinavica heb ))4. Volgens "Den Nya nordiska Floran" van Mosberg en Stenberg, is het blad van een volwassen Pr. scandinavica meer lancet vormig ))9.

Lida Lourens

Citaat van: Peter Rijntjes op 10 juni 2012, 23:33:55
Beste forum leden,
toch even wat ervaringen met jullie delen. 2 Weken geleden heb ik bij de Britse Iris vereniging zaden besteld en inmiddels ontvangen. Ik was heel positief verrast. Van de soorten die ik had besteld was op 2 na nog alles aanwezig. En de hoeveelheid zaad per zakje is echt overweldigend te noemen. Daar bovenop nog veel extra zaad gekregen, gewoon om te proberen stond erbij. Er zitten echt bijzondere soorten bij. Het gaat te ver om alles op te noemen, maar voor de geinteresseerden wil ik nog wel een opsomming maken, op verzoek. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, ik was 13,- euro kwijt voor misschien wel 1500 zaden. Nou maar af wachten............. want inmiddels is alles gezaaid.
Complimenten in het 10 voud.
vr.gr. Peter
Peter, dat wordt een spannend vooruitzicht. Ik zou het geweldig vinden indien je ons van de vorderingen op de hoogte kunt houden.
In ieder geval heel veel succes gewenst.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Peter Rijntjes

Hoi Luc en Lida,

wordt aan voldaan.

((14

vr.gr. Peter

Peter Rijntjes

Citaat van: Cor van Kapel op 11 juni 2012, 19:52:23
Dat je bij het door zaad vermeerderen van rotsplanten geduld moet hebben weten we inmiddels. Deze Pr. sacandinavica heb ik 14 maart 2010 gezaaid, najaar 2011 was er enige beweging te zien en nu, 11 juni 2012, waren ze eindelijk groot genoeg om verspeend te worden. Nou ja ......... de meesten :-X, sommigen moesten nog met een pincet opgepakt worden ((10.

Ben trouwens wel benieuwd hoe deze zich ontwikkelen en of ik hier inderdaad Pr. scandinavica heb ))4. Volgens "Den Nya nordiska Floran" van Mosberg en Stenberg, is het blad van een volwassen Pr. scandinavica meer lancet vormig ))9.

Hoi Cor,

deze staat niet vaak meer in de zaadlijsten. Wil er wel eentje ruilen, als het jou lukt, met een plant van mij. Of eigenlijk 2 voor het zaad.

((14
vr.gr Peter

Cor van Kapel

Citaat van: Peter Rijntjes op 11 juni 2012, 23:00:35
Wil er wel eentje ruilen, als het jou lukt, met een plant van mij. Of eigenlijk 2 voor het zaad.

((14
vr.gr Peter
Peter, ik heb er volgens mij, als alles overleeft, genoeg om er enkele te ruilen maar ik wilde, gezien de bladvorm, even afwachten of het echt 'Scandinavica' is --19.

Peter Rijntjes

Heel fijn Cor,

lijkt inderdaad veel op scotica, deze groeide waarschijnlijk al toen het continent nog een groot geheel was. Is dus verre  familie van elkaar. Ik hoor het wel van je.

vriendelijke groet, Peter

_07

Cor van Kapel

Citaat van: Peter Rijntjes op 12 juni 2012, 23:08:38
lijkt inderdaad veel op scotica, deze groeide waarschijnlijk al toen het continent nog een groot geheel was. Is dus verre  familie van elkaar. vriendelijke groet, Peter
Kom hier morgen even op terug, even in de boeken duiken.

Peter Rijntjes

Beste Cor,

ik bedoelde niet dat jou zaailingen veel op de scotica lijkt, maar van nature lijken zij veel op elkaar doordat zij vroeger op de zelfde plaats groeiden en  uit elkaar zijn gedreven.

Sorry, beetje verkeerd geformuleert

:-[
vr.gr. Peter

Cor van Kapel

Citaat van: Peter Rijntjes op 12 juni 2012, 23:47:40
Beste Cor,

ik bedoelde niet dat jou zaailingen veel op de scotica lijkt, maar van nature lijken zij veel op elkaar doordat zij vroeger op de zelfde plaats groeiden en  uit elkaar zijn gedreven.

Sorry, beetje verkeerd geformuleert

vr.gr. Peter
Nee hoor Peter _08, ik begreep wat je bedoelde en het klopt wat je schreef, het zijn twee nauw verwante soorten.
Maar wat ik bedoelde zal ik aan de hand van wat foto's trachten te verduidelijken.
1. links scandinavica, rechts scotica, zaailingen uit m'n eigen kwekerijtje, buiten het feit dat de scotica al wat groter is, is hij alleen wat meer 'bemeeld'.
2. Pr. scandinavica, wildvorm, door mij gefotografeerd in Dovrefjell Nat. Park Noorwegen op 21-7-2010, let op de bladvorm
3. Pr. scandinavica, wildvorm, blad in detail, zie het verschil met mijn eigen zaailing. Dit is de reden dat ik twijfel of mijn zaailingen wel Pr. scandinavica zijn.   

Cor van Kapel

#149
Om het nog wat ingewikkelder te maken, er komt in Scandinavië nog een andere soort voor die erg veel op Pr. scandinavica lijkt, n.l. Pr. stricta. Hoewel die volgens de boeken dichter bij Pr. farinosa staat. Pr. stricta is in alle delen iets langer dan Pr. scandinavica. Pr. scandinavica en Pr. stricta heb ik beide in Noorwegen aangetroffen en volgens ons nog hybriden tussen beiden ook.
1. Pr. scandinavica
2. Pr. scotica
3. Pr. stricta
4. Blad en bloemhoofdjes Scandinavica en stricta naast elkaar, foto van de Noorwegen reis 2010.

De tekeningen komen uit het boek 'Primulas of Europe & America' van Smith, Burrow en Lowe.