Cor, betekent dat, dat het bestelde zaad onderweg is? 
Yes Gerard, de zaadjes zijn onderweg. Gisteren is in de kantine van de Botanische Tuinen Utrecht, de laatste hand gelegd aan de NRV zaden tombola. Voor mij was het de eerste keer dat ik er aan deelnam en ik moet zeggen een geoliede machine.
Maar voor het zover was, waren de zaden al door vele handen gegaan; oogsten, eerste schoonmaak, inzenden, catalogiseren, planten namen controleren, aanvragen sorteren, nummer lijstjes maken, stickers met naam en nummer aanmaken, tweede schoning zaden, (
aan de hand van de aanvragen) zaden verpakken in kleine zakjes en stickeren, zaadzakjes op nummer verzamelen

.
Het verzendklaar maken is de handeling waar de meeste handen aan te pas komen. Achttien man/vrouw hadden zich vezameld in de personeelskantine (
waarvoor dank personeel en BTU). Iedere deelnemer krijgt een houten kistje met daarin een aantal, op naam en nummer gesorteerde, zaadzakjes voor zich. Dan gaan er plastic bakjes rond met daarin een lijstje met naam en nummers van de aanvragers. Iedere deelnemer voegt de zakjes met het nummer van het lijstje uit zijn kistje toe aan het plastic bakje, vink de nummers af en schuift het bakje door naar de volgende. Dit gaat zo door tot alle aangevraagde zakjes in het bakje zitten. De laatste twee deelnemers controleren de nummers van de zakjes die in het bakje zitten nog eens met het lijstje en stoppen de zaadzakjes vervolgens in de
gefrankeerde evelop van de aanvrager. Als er voor een bepaald zaadnummer meer aanvragen zijn dan er zaad beschikbaar is

, komen de reserve nummers van de aanvrager in aanmerking om toegevoegd te worden. Aan het eind van de dag kunnen de enveloppen bij Tante Post worden aangeboden

.
Nou het weer (
voor de koude kiemers) is prima momenteel, dus jullie kunnen aan de slag van de week, zaaien maar

.
Nu de aanvragen van de NRV-leden zijn verwerkt, kan de zadenlijst worden bijgewerkt, waarna de bijgewerkte lijst op de NRV-website worden gepubliceerd zodat ook de niet-NRV-leden kunnen kijken of er iets van hun gading bij zit en hun bestelling plaatsen. Zodra dat het geval is, zaal ik daarover hier wel een berichtje achter laten.
Edit: De NRV-zadenlijst staat op de website, zie hier
http://www.rotsplantenvereniging.net/zadendistributie.htmlO ja, bijna vergeten, de NRV-zaden tombola valt of staat natuurlijk met jullie inzendingen en aanvragen. Tot slot wil ik Martien en zijn vrouw Anja nog bedanken voor de organisatie en
catering 
.