Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Verweij

Citaat van: Peter Rijntjes op  4 juni 2013, 14:34:16
Inmiddels groeien de zaailingen van de verschillende Astragalus soorten van Alplains gestadig door. De zaaipotten gewoon laten staan, want de zaailingen komen tot na een jaar met regelmaat boven de grond.


:)
Daar zullen er vast wel weer 1 of2 in soesterberg terechtkomen........ ((12

Bert Stegeman

Ik heb gisteren Zaad gehaald uit Aquilegia Flabelatta.
Is het raadzaam dit nu te zaaien of pas later in het jaar. ))4

Bart Moerland

Direct is naar ik weet altijd het beste bij Aquilegia's
Als je het nu doet dan ontkiemen ze tussen de 3 en 6 weken en met mazzel bloeien ze volgend jaar juni/juli.

Professionele vastenplanten boeren zaaien in de zomer in de volle grond!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Eduard Troch

Bert, van zaaien heb ik niet zoveel kaas gegeten maar wat ik wel weet is dat ik elk jaar, toevallig, nogal wat zaailingen terug vind van bepaalde soorten zoals bv.
Aq. flabellata 'Ministar', Primula veris, Corydalis lutea, ......
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerard Verweij

Citaat van: Eduard Troch op 19 juni 2013, 08:36:50
Bert, van zaaien heb ik niet zoveel kaas gegeten maar wat ik wel weet is dat ik elk jaar, toevallig, nogal wat zaailingen terug vind van bepaalde soorten zoals bv.
Aq. flabellata 'Ministar', Primula veris, Corydalis lutea, ......
Ward, wij roepen al eeuwen, dat kaas eten goed voor je is.....

Bert Stegeman

Bedankt voor het antwoord ga ik zo vlug mogelijk zaaien.

Eduard Troch

Citaat van: Gerard Verweij op 19 juni 2013, 19:00:42
Citaat van: Eduard Troch op 19 juni 2013, 08:36:50
Bert, van zaaien heb ik niet zoveel kaas gegeten maar wat ik wel weet is dat ik elk jaar, toevallig, nogal wat zaailingen terug vind van bepaalde soorten zoals bv.
Aq. flabellata 'Ministar', Primula veris, Corydalis lutea, ......
Ward, wij roepen al eeuwen, dat kaas eten goed voor je is.....
Asjemenou............wat heb ik nou weer gezegd... Gerard
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerard Verweij

 quote author=Eduard Troch link=topic=26.msg47092#msg47092 date=1371711612]
Citaat van: Gerard Verweij op 19 juni 2013, 19:00:42
Citaat van: Eduard Troch op 19 juni 2013, 08:36:50
Bert, van zaaien heb ik niet zoveel kaas gegeten maar wat ik wel weet is dat ik elk jaar, toevallig, nogal wat zaailingen terug vind van bepaalde soorten zoals bv.
Aq. flabellata 'Ministar', Primula veris, Corydalis lutea, ......
Ward, wij roepen al eeuwen, dat kaas eten goed voor je is.....
Asjemenou............wat heb ik nou weer gezegd... Gerard
[/quote] ;D

Bert Stegeman

Dat zo vlug mogelijk zaaien is dus vandaag gebeurt.
Heb vier potjes met zaailingen van Aquilegia Flabelatta 'nina'
Heb ook enkele zaden van de Androsace Carnea binnen gehaald.
Deze moet ik nog zaaien.

Gerard Verweij

Citaat van: Bert Stegeman op 21 juni 2013, 21:51:27
Dat zo vlug mogelijk zaaien is dus vandaag gebeurt.
Heb vier potjes met zaailingen van Aquilegia Flabelatta 'nina'
Heb ook enkele zaden van de Androsace Carnea binnen gehaald.
Deze moet ik nog zaaien.
Weet jezeker, dat het geen muizenkeutels zijn?  ))8

Bert Stegeman

Ja dat weet ik zeker ik heb ze er zelf in gedaan. :P :P

Gerrit Eijkelenboom

Is het nog wat geworden Peter, met je zaailingen Campanula morettiana, of heb je ze allemaal omgeschoffeld?  ;D

Peter Rijntjes

Allemaal om geschoffeld, Gerrit. Weer een van die mislukkelingen! Ik ga deze volgend jaar rechtstreeks in de tuf zaaien. Gewoon rammen en het hele zakje uitstrooien in de voor geboorde gaatjes. Ga ik ook met de C. cenisia doen. De anderen die  genoemd zijn doen het goed.

))8

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Peter Rijntjes op  1 september 2013, 10:28:10
Gewoon rammen en het hele zakje uitstrooien in de voor geboorde gaatjes. Ga ik ook met de C. cenisia doen. De anderen die  genoemd zijn doen het goed.

))8

C. cenisia kwam leuk op met onzichtbare zaailingen (heel klein bedoel ik) en toen het mos dreigde de zaak te overspoelen moest ik verspenen en toen werd het warm (wat heet) en toen waren ze echt onzichtbaar.

Maar of dit idee van jou nu zo goed is.......Ik zag bij Ger zaailingen cenisia, in augustus, levend, alive, maar kicking ??.....mmm.
Misschien was het voor deze soorten wel een te moeilijke zomer?

Ger van den Beuken

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  1 september 2013, 12:15:13
Citaat van: Peter Rijntjes op  1 september 2013, 10:28:10
Gewoon rammen en het hele zakje uitstrooien in de voor geboorde gaatjes. Ga ik ook met de C. cenisia doen. De anderen die  genoemd zijn doen het goed.

))8

C. cenisia kwam leuk op met onzichtbare zaailingen (heel klein bedoel ik) en toen het mos dreigde de zaak te overspoelen moest ik verspenen en toen werd het warm (wat heet) en toen waren ze echt onzichtbaar.

Maar of dit idee van jou nu zo goed is.......Ik zag bij Ger zaailingen cenisia, in augustus, levend, alive, maar kicking ??.....mmm.
Misschien was het voor deze soorten wel een te moeilijke zomer?

De enige oplossing is: verhuizen naar Schotland of een dergelijk land. Zomers zoals dit jaar( 37.9) breken ons de nek als het gaat om soorten zoals C. cenisia. Er staan nog enkele jonge planten en je ziet dat er met vallen en opstaan enig herstel is nu de temperatuur lager wordt.