Iberis muizenissen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 21 maart 2022, 10:37:46

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  9 februari 2025, 21:53:20
Iberis aurosica nana gaat traag maar zeker vooruit. Verbazingwekkend hoe die bloemknoppen alle weersomstandigheden kunnen weerstaan.
Citaat van: Herman Mylemans op 10 februari 2025, 11:29:22Frankie, heel mooi en compact! Moet ik ook eens gaan zoeken.

Denk dat ik van mijn zaailingen er al een paar keer in de tombola heb gestoken Herman . Ik zal eens checken of er nog iets van over schiet ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2025, 13:14:34
Iberis aurosica nana gaat traag maar zeker vooruit. Verbazingwekkend hoe die bloemknoppen alle weersomstandigheden kunnen weerstaan.
Citaat van: Herman Mylemans op 10 februari 2025, 11:29:22Frankie, heel mooi en compact! Moet ik ook eens gaan zoeken.

Denk dat ik van mijn zaailingen er al een paar keer in de tombola heb gestoken Herman . Ik zal eens checken of er nog iets van over schiet ...
Kris, op de tombola moet ik niet rekenen. Ik heb nooit veel geluk met een tombola.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

...oeps... mocht je'r twee van vinden Kris..  _08
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 februari 2025, 11:08:10

Wow Frankie, dat moet wel de mooiste soort zijn binnen het geslacht !! ((3

Dit is inderdaad de mooiste, de meest compacte en rijkst bloeiende, Luc. Ik heb deze nu vijf of zes jaar staan en meet nu bijna 20 cm doorsnede. Jammer genoeg is hij heel moeilijk te stekken. Vorig jaar ben ik er in geslaagd ééntje aan de wortel te krijgen. Dit jaar probeer ik het opnieuw op verschillende tijdstippen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 10 februari 2025, 11:29:22
Frankie, heel mooi en compact! Moet ik ook eens gaan zoeken.

Als ik er in slaag meerdere stekken aan de wortel te krijgen, reserveer ik er eentje voor u, Herman. Maar zoals hoger uitgelegd, is hij moeilijk te stekken.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2025, 13:13:16
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 februari 2025, 11:08:10Wow Frankie, dat moet wel de mooiste soort zijn binnen het geslacht !! ((3

Zonder twijfel Luc , het is hier al dikwijls over gegaan .....Ik heb zelf ook nog een andere vorm die zeer compact blijft . Frankie heeft die ondertussen ook. Ik had die gekocht als candolleana maar dat zou misschien niet kloppen .Je hebt ook de befaamde Iberis nana van de Mt Ventoux maar dat is schijnbaar synoniem van Iberis aurosica nana en is dus deze schitterende klepper.
Ik heb ze over een paar jaar terug gezaaid en ze staan ondertussen hier op een 3 tal locaties in de tuin ....

Ik ben die jammer genoeg verloren, Kris. Het stek was precies niet sterk genoeg om door te wortelen.

Maar zoals eerder gezegd in vorige discussies hebben we wel twee totaal verschillende planten. Voor mij is het dus nog altijd niet duidelijk. Ofwel bestaan er van deze soort Iberis aurosica nana, verschillende vormen...hybrides...?

Bert Stegeman

Citaat van: Herman Mylemans op 10 februari 2025, 13:51:42

Kris, op de tombola moet ik niet rekenen. Ik heb nooit veel geluk met een tombola.

komt toch wel x goed

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 februari 2025, 18:43:59
Ik ben die jammer genoeg verloren, Kris. Het stek was precies niet sterk genoeg om door te wortelen.
Maar zoals eerder gezegd in vorige discussies hebben we wel twee totaal verschillende planten. Voor mij is het dus nog altijd niet duidelijk. Ofwel bestaan er van deze soort Iberis aurosica nana, verschillende vormen...hybrides...?

Ik zal dit voorjaar proberen om opnieuw stekken te nemen Frankie ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 februari 2025, 13:14:34Denk dat ik van mijn zaailingen er al een paar keer in de tombola heb gestoken Herman . Ik zal eens checken of er nog iets van over schiet ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op 10 februari 2025, 15:02:34...oeps... mocht je'r twee van vinden Kris..  _08

Dit weekend even nagekeken en helaas zijn ze allemaal de deur uit ...had er een paar in de tombola gedaan en links en rechts wat uitgedeeld . Zal ook proberen wat te stekken .Dit is mijn grootste zaailing ...

Frankie Wulleman

Een torenhoge favoriet die heel langzaam naar zijn hoogtepunt gaat. Het ontbreken van slakken zal de plant goed doen.

Herman Mylemans

Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 23 maart 2025, 09:53:05
Prachtig Frankie!

Merci Herman, vandaag zag hij er al zo uit. Het gaat snel.

Kris De Raeymaeker

Prachtig Frankie!
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 maart 2025, 22:06:00Merci Herman, vandaag zag hij er al zo uit. Het gaat snel.
I
Iberis aurosica ssp. nana is hier ook dicht tegen zijn opperste bloei aan Frankie ...Herman zal zeker niks hebben tegen de buur hier in de tufsteentuin  -2(
En kijk eens naar een andere zaailing uit dit zaaisel ...zien jullie de verschillen ? Uit 1 zaaisel maar wel in een ander biotoop uitgeplant . Is dit de reden of ....of is dit diversiteit ?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2025, 17:17:52
Prachtig Frankie!
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 maart 2025, 22:06:00Merci Herman, vandaag zag hij er al zo uit. Het gaat snel.
I
Iberis aurosica ssp. nana is hier ook dicht tegen zijn opperste bloei aan Frankie ...Herman zal zeker niks hebben tegen de buur hier in de tufsteentuin  -2(
En kijk eens naar een andere zaailing uit dit zaaisel ...zien jullie de verschillen ? Uit 1 zaaisel maar wel in een ander biotoop uitgeplant . Is dit de reden of ....of is dit diversiteit ?

Het ziet er nog een jonge plant uit, Kris. Nog even afwachten, de vormgeving van de plant kan nog veranderen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 maart 2025, 22:29:56
Het ziet er nog een jonge plant uit, Kris. Nog even afwachten, de vormgeving van de plant kan nog veranderen.

Ik bedoelde niet de vormgeving in dit geval Frankie ...de ene heeft veel donkerder bloemknopjes aan de buitenkant  ))4