Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 191243 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #1005 Gepost op: 7 oktober 2024, 09:16:08 »
Het valt me op dat Sternbergia clusiana hier toch minder aan bod komt ... ))4 Betekent dat hij toch minder aanwezig is in onze collecties ? Mooie soort nochtans die altijd bloeit zonder blad .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #1006 Gepost op: 7 oktober 2024, 09:44:50 »
Het valt me op dat Sternbergia clusiana hier toch minder aan bod komt ... ))4 Betekent dat hij toch minder aanwezig is in onze collecties ? Mooie soort nochtans die altijd bloeit zonder blad .
Kris, inderdaad mooi! Waarschijnlijk voor in een pot?
Deze soort zal misschien ook minder aangeboden worden!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1007 Gepost op: 7 oktober 2024, 09:47:22 »
Kris, inderdaad mooi! Waarschijnlijk voor in een pot?
Deze soort zal misschien ook minder aangeboden worden!
Staat in een vijvermandje en blijft heel de winter buiten . In de zomer gaan de mandjes uit de grond en zet ik ze droog weg .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1008 Gepost op: 7 oktober 2024, 09:51:10 »
En deze blijft maar gaan ......

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1009 Gepost op: 7 oktober 2024, 20:28:32 »

Komt nu hier ook in bloei , Kris . Bij u is alles zo vroeg dit jaar ofwel  is hier alles zo laat ? Vind ik ook een heel mooie soort !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1010 Gepost op: 7 oktober 2024, 20:39:56 »
Komt nu hier ook in bloei , Kris . Bij u is alles zo vroeg dit jaar ofwel  is hier alles zo laat ? Vind ik ook een heel mooie soort !
Ik heb het eens nagekeken Danny , clusiana bloeide hier vorig jaar al op 5 september !

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1011 Gepost op: 7 oktober 2024, 20:57:10 »
Ik heb het eens nagekeken Danny , clusiana bloeide hier vorig jaar al op 5 september !

Heb ook eens nagekeken Kris , vorig jaar en twee jaar geleden begon de bloei op 25 sepember , dus bij mij is het duidelijk laat dit jaar
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1012 Gepost op: 8 oktober 2024, 16:58:01 »
8) Schitterend die boeiende discussies die elk jaar terug komen tussen onze bollenmannen over de diverse soorten Sternbergia en de verschillende meningen hieromtrent.  Als je dan elders gaat kijken in literatuur of andere sites vind je nóg andere meningen.

Hier staan de Sterni's (enkel Lutea en Sicula) al jaren buiten in vijvermandjes, de bloei is bevredigend tot uitstekend al mag je niet vergeten ze de nodige voeding te geven of om de paar jaar van verse aarde te voorzien in de vijvermandjes.  Mijn arme zand/leem grond (meer zand dan leem) is daar wellicht niet vreemd aan, de grond droogt ook vrij snel op na regenval.  Inmiddels vind ik ook her en der de nodige zaailingen.  Deze hier produceerde een bloem van onder een dikke laag Delosperma cooperi die ook al spontaan is uitgezaaid onderaan een verhoogd bed.  Ik vermoed dat het een S. lutea is.  Overal verspreid vind ik nog meer jongere zaailingen die wellicht volgend jaar gaan bloeien.

Verbazingwekkend hoe goed die bij u bloeien en zelfs spontane zaailingen opleveren...

Onderschat je mijn plantenkunde Frankie ?  -2(  Jijzelf hebt vrij zware grond als ik me niet vergis, dus ook trager opdrogend.  Hier is mijn arme zand/leem grond (mer aanzienlijk meer zand dan leem) snel droog en stellen ze dat op prijs.  Vanochtend eens rond gekeken, ik heb zeker op 7 verschillende plaatsen zaailingen van verschillende leeftijd gezien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1013 Gepost op: 8 oktober 2024, 20:09:52 »
Hier nu ook de eerste bloemen van Sternbergia clusiana in mijn bollenbed , toch wel een aanrader om in de verzameling te hebben !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1014 Gepost op: 10 oktober 2024, 09:25:14 »
Hier nu ook de eerste bloemen van Sternbergia clusiana in mijn bollenbed , toch wel een aanrader om in de verzameling te hebben !

Heel knap Danny , het iets langer wachten meer dan waard ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1015 Gepost op: 13 oktober 2024, 12:51:41 »

Ook hier blijft hij rustig verder doen ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1016 Gepost op: 13 oktober 2024, 12:53:52 »
Collectie van Paleo Kamariza (Attica )met grote bloemen en smalle bloemblaadjes ...

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #1017 Gepost op: 13 oktober 2024, 13:50:17 »
Collectie van Paleo Kamariza (Attica )met grote bloemen en smalle bloemblaadjes ...
De variatie in afmetingen en vorm is bij sternbergia's inderdaad groot .
Als je deze planten op hun natuurlijke groeiplaatsen kunt zien krijg je een veel beter beeld van de soort.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1018 Gepost op: 13 oktober 2024, 14:05:13 »
Eentje die me zeer zeer nauw aan het hart ligt ...Ik kreeg deze ooit toegestuurd van de ons dit jaar ontvallen Otto Fauser . Een Australiër met Duitse roots stuurde deze Sternbergia die werd verzameld door een Engelsman in Kreta naar deze nederige Belg vanuit het verre Australië . Zo maar eventjes  4 landen zijn verbonden  aan deze bijzondere vorm van sicula ....Hij werd in 1991 verzameld door Alan Edwards in de Selia Gorge/Kreta en reisde dus al een beetje de wereld rond. Bij mij arriveerde enkele nakomelingen in 2013. Enkele jaren geleden was ik hem zo goed als kwijt en hield ik slechts een heel klein bolletje over. Maar met de nodige aandacht en inspanningen kon ik hem weer redden ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1019 Gepost op: 13 oktober 2024, 14:06:00 »
Eentje die me zeer zeer nauw aan het hart ligt ...Ik kreeg deze ooit toegestuurd van de ons dit jaar ontvallen Otto Fauser . Een Australiër met Duitse roots stuurde deze Sternbergia die werd verzameld door een Engelsman in Kreta naar deze nederige Belg vanuit het verre Australië . Zo maar eventjes  4 landen zijn verbonden  aan deze bijzondere vorm van sicula ....Hij werd in 1991 verzameld door Alan Edwards in de Selia Gorge/Kreta en reisde dus al een beetje de wereld rond. Bij mij arriveerde enkele nakomelingen in 2013. Enkele jaren geleden was ik hem zo goed als kwijt en hield ik slechts een heel klein bolletje over. Maar met de nodige aandacht en inspanningen kon ik hem weer redden ...