Dit gaat hier niet lukken Kris, heb dit al enkele malen geprobeerd maar krijg deze planten niet boven de grond. Moet toch een keer voor de bollen op nascholing bij jou want dit ziet er natuurlijk weer buitenaards uit.
Dag Ger , bedankt voor de complimenten en superlatieven. Al zijn de bloemen dan wel hemels of buitenaards dan nog acht ik mijn aandeel eerder beperkt ....Het is alleszins veel makkelijker dan al die mooie Dionysia's kweken. Maar zoals bij de meeste mooie plantjes moet je mijn inziens vaak door een fase van mislukkingen en allerlei pogingen ......Zoals bij alles zijn er een paar tricks en handleidingen
Ik denk dat het in grote lijnen om het volgende gaat :
1 /De beste en veiligste methode met zeker de grootste slaagkans is wat Luc hier al uitvoerig heeft beschreven , dus uitgraven nadat het blad is afgestorven en "droog overzomeren "
2/ Tenzij je een koppigaard bent zoals ik en ook (te)weinig tijd hebt om altijd maar te graven/planten

........dan moet je zorgen dat ze buiten zo droog mogelijk blijven in de maanden juni/juli/augustus . Als je dat niet doet = alleen maar blad en geen bloem .
3/Inderdaad zijn er veel vormen en klonen. De planten hebben een redelijk verspreidingsgebied en er is aardig al wat gekweekt ook. Al naargelang die afkomst of welke kloon je hebt zal de bloei tegenvallen. Sommige klonen en vormen zijn er om bekend dat ze slecht tot zeer slecht bloeien.
4/ Het ene jaar is het andere niet ....in de regel houden ze eerder van zomers als degene die we kregen (als je de methode van Luc toepast lijkt me dat geen invloed te hebben)
5/ Sternies houden van doorlatende maar voedzame grond. Regelmatig mesten en bijmesten volgens de methode van Ian Y. zou min of meer een noodzaak zijn .
6/ Als je goed kijkt naar de wortels zie je dat ze flink wat (lange) wortels aanmaken. In vermoed dat ze niet zo heel erg houden van potten (al zie je soms schitterende resultaten in pot)........Ik vermoed dat ze op zijn minst niet houden van een te kleine behuizing.
7/ Lutea zal doorgaans het meest kans geven op regelmatige bloei gevolgd door (in volgorde )sicula, greuteriana, colchiciflora ......