Dat ontzettend boeiend epos
heb ik hier ook digitaal bewaard. Die conclusie zal waarschijnlijk wel juist zijn. Maar zo dikwijls als het bevestigd wordt , ook zoveel keer wordt het weer ontkend door anderen. Zo gaat dat in de wereld van de planten en determinatie.... Er zijn nog altijd mensen die achter de verschillen van greuteriana staan. Ik ga hier geen oordeel in vellen.
Voor ons is lutea natuurlijk het meest makkelijke. Ik zou dan voorstander zijn van ze allen lutea te noemen en dan bijv. met een herkomst of habitatsbenaming.
Ach het houd ons wel van de straat hé
Ik wil hier nog één en ander aan toevoegen ......
Ik heb het geluk gehad om diverse Sternbergia's te mogen zien op hun natuurlijke standplaatsen in Kreta en de Pelops. Zowel zogenaamde greuteriana's als sicula's en lutea's. En in de natuur gaat het één duidelijk over in het ander en weet je echt niet meer wat je ziet. De verschillen zijn dan nog kleiner op den duur. Je staat in de natuur met nog meer vraagtekens omdat je daar alle mogelijke variaties te zien krijgt en alle mogelijke tussenvormen opduiken. Je weet het echt niet meer als je dat ziet .......
Wat je wel ziet is dat er vaak een constante is in bepaalde populaties in een bepaald herkomstgebied. Dus de planten van bijv. de Omalos vlakte hebben bepaalde gelijke kenmerken die net iets afwijken van een populatie in het oosten van Kreta.Om maar een voorbeeld te noemen. Vaak hebben bepaalde populaties die voorkomen in "gorges" of "kloven" echt afwijkende kenmerken maar het is dan de discussie of we die dan echt greuteriana moeten noemen....
Ik hecht als simpele amateur -met hetgeen ik al heb gezien in de natuur- redelijk belang aan de herkomstgebieden en zou die er altijd willen bij hebben. Bijv. lutea forma en dan een mogelijke herkomstbenaming.
Dit neemt niet weg dat elke populatie uitschieters kan bevatten. Die vallen meestal op en zien we verschijnen in fotorapportages , lezingen etc. Dit zijn ook altijd de planten die plantenverzamelaars gaan verzamelen en gaan kweken. En dat zorgt natuurlijk ook voor misvattingen .