Auteur Topic: mediterrane orchideeen  (gelezen 52779 keer)

Wim Boens

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mediterrane orchideeen
« Reactie #375 Gepost op: 14 maart 2018, 20:30:45 »
En nog

Wim Boens

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #376 Gepost op: 14 maart 2018, 20:31:05 »
Serapias lingua begint er ook aan.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #377 Gepost op: 15 maart 2018, 15:40:52 »

Bij deze...

Helaas, meer foto's van dezelfde plant maakt het  niet makkelijker. Het is geen plant in de natuur, er staan geen andere om te vergelijken. Bloeitijd en habitus zijn heel belangrijke determinatie kenmerken. Is hier afwezig. De twee soorten Orchis anatolica en troodi zijn bijna gelijk. Morfologisch onderzoek, verwantschaps onderzoek tussen populaties zou moeten uitwijzen of het inderdaad twee verschillende soorten zijn. En dat is hier nog niet het geval. Het blijft dan gokken. Lees onderstaande link, waar John met dezelfde problemen worstelt. Je kunt doorklikken naar O. troodi. Ik heb bij jouw plant een lichte voorkeur voor Orchis troodi.

http://www.orchidsofbritainandeuropetest.uk/

171203-0                             171205-1

Twee foto's van Orchis anatolica van Rhodos.

« Laatst bewerkt op: 15 maart 2018, 15:46:49 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #378 Gepost op: 15 maart 2018, 17:00:18 »
Helaas, meer foto's van dezelfde plant maakt het  niet makkelijker. Het is geen plant in de natuur, er staan geen andere om te vergelijken. Bloeitijd en habitus zijn heel belangrijke determinatie kenmerken. Is hier afwezig. De twee soorten Orchis anatolica en troodi zijn bijna gelijk. Morfologisch onderzoek, verwantschaps onderzoek tussen populaties zou moeten uitwijzen of het inderdaad twee verschillende soorten zijn. En dat is hier nog niet het geval. Het blijft dan gokken. Lees onderstaande link, waar John met dezelfde problemen worstelt. Je kunt doorklikken naar O. troodi. Ik heb bij jouw plant een lichte voorkeur voor Orchis troodi.

http://www.orchidsofbritainandeuropetest.uk/

Dank je, Gerrit, lijkt idd een moeilijk geval...ik steek er hier bij mij maar 2 naametiketten in en we zien wel!

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #379 Gepost op: 15 maart 2018, 18:30:35 »
Oké.