Iedereen is natuurlijk bezig met de voorbereiding van zijn BBQ en/of ligt in zijn hangmat onder de wilg ......vandaar de stilte hier op ons forum ...
Ik kan het echter niet laten om met de camera op pad te gaan ...Een Dianthus haematocalyx vorm die nu bloeit , er zijn diverse vormen en subspecies en een en ander is niet altijd duidelijk .
Hij kan alleszins goed tegen de huidige temperaturen ...
God ja, met de huidige temperaturen is het ook niet verkeerd om in de frisse huiskamer te vertoeven achter de pc om wat plaatjes te posten, Kris. Ik heb het niet zo met die hoge temperaturen.
En ik moet beslist mijn karretje aanpikken bij deze post.
Jaren geleden kreeg ik van Luc G. een stekje van een wondermooie Dianthus haematocalyx pindicola. De plant deed het jaren heel goed, maar is nu zo goed als afgestorven. Een klein stekje van die plant probeer ik nu opnieuw op te kweken.
Maar los daarvan. Enkele jaren geleden bemerkte ik een spontane zaailing in de tuin van een klein compact plantje waarvan ik helemaal niet wist wat het was. Ik heb het gewoon laten staan en kijk wat er na drie jaar van geworden is. Ik ben niet 100 % zeker, maar mijn kop er af als dit geen Dianthus haematocalyx pindicola is. En het straffe is, deze zaailing is opgedoken waar nog nooit een D. haematocalyx stond! De plant van Luc stond namelijk aan de andere kant van het huis, ruim 30 meter verder.
Maar wat nog zo bijzonder is, is het feit dat ik nog nooit zo'n mooie compacte D. haematocalyx heb gezien. Het loof is zeer fijn en vormt een echte compacte mat. De bloemen zitten bijna stengelloos op de mat. Een wondermooi ding is het. Over de echte identiteit van dit kleinood ben ik wel niet zeker. Een hybride is mogelijk. Een hybride tussen D. haematocalyx met .... ? En hoe is die zaailing daar in godsnaam terecht gekomen???
Maar inderdaad Kris, van deze soort bestaan er volgens mij diverse vormen of klonen. Het is inderdaad niet helemaal duidelijk. Maar we mogen ook niet vergeten dat Dianthus species erg makkelijk onder elkaar kunnen kruisen. En daar kan van alles uit voortkomen. In mijn tuin groeien alsmaar meer en meer toevallige kruisingen die ik tegenwoordig laat staan. Erg mooi en interessant wat daar dikwijls uit voortkomt.